Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försvarets kängor  (läst 20485 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Försvarets kängor
« Svar #20 skrivet: 06 aug-14 kl 18:06 »
Ja äntligen har dom fattat... Meindl har ju länge använts av jägarförbanden som gillar att gå långa promenader med stor ryggsäck..
Det är aldrig för sent att ge upp.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Försvarets kängor
« Svar #21 skrivet: 06 aug-14 kl 21:08 »
Ja äntligen har dom fattat... Meindl har ju länge använts av jägarförbanden som gillar att gå långa promenader med stor ryggsäck..

Det är bara de förband som rör sig till fots i terrängen som får ut dessa kängor

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Försvarets kängor
« Svar #22 skrivet: 06 aug-14 kl 21:16 »
Ja, man har ju ingen nytta av dom i lastbilen.

Men jag och mina fötter kan ändå inte fatta varför någon är beredd att betala för M/59... M/90 går ju bra man är beredd att inte vistas i fuktiga miljöer några längre stunder.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Försvarets kängor
« Svar #23 skrivet: 30 jul-16 kl 14:20 »
För ett tag sen fick jag tag på ett par M59, men de är helt oanvända och stenhårda. Vad rekommenderar ni för läderfett, som både är mjukgörande och håller vattentätt?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Försvarets kängor
« Svar #24 skrivet: 30 jul-16 kl 16:49 »
Helt oanvända?

Börja med att dränka dom i vatten och traska med dom i en timme, sen vila fötterna.

Låt kängorna torka och smörj sedan med vanligt skofett, inga specialare för membran och annat som dagens moderna kängor har i sig.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Försvarets kängor
« Svar #25 skrivet: 30 jul-16 kl 16:58 »
Precis som föregående talare skriver.
Du kan med fördel låta dom stå med varmt vatten någon timme innan du börjar traska med dom.
För att få in skofettet så ställer du dom på tork med tidningspapper i och när du ser att dom börjar torka på utsidan så lägger du på ett tjockt lager fett.
Då följer fettet med och ersätter vattnet allteftersom det avdunstar. Sedan på med dom igen och gå ett tag för att känna hur dom blev. Ville det sig inte så fyll dom med vatten igen på med dubbla strumpor och traska igen och mer fett vid torkningen.
Och dom bör torka långsamt så Max normal inomhustemperatur och inte i solen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Försvarets kängor
« Svar #26 skrivet: 01 aug-16 kl 08:41 »
M59or lät intressanta som ev. arbetskängor, om man kan få dom billigt och dom har lädersulor (som jag förstår är bekvämast) och stålhätta.


edit: För många år sen ville jag ha ett par Red Wings 2268or men då jag såg priset började det nästan svartna för ögonen. Synd, jag skulle vilja ha ett par ordentliga kängor som ska hänga med i 20+ år och dessa lär vara sådana.... Men dessa är förmodligen i dagsläget menade för överklasshipsters som bor i stan och sitter med sandpapper i lägenheten för att få dom att se slitna ut passligt tills dom ska ut och köpa en 10 euros kaffe som är hälften socker...

http://www.redwingheritage.com/eu/EUR/product/footwear/8-inch-boots/engineer-boot-black-2268-02268
« Senast ändrad: 01 aug-16 kl 08:56 av DennisCA »

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Försvarets kängor
« Svar #27 skrivet: 01 aug-16 kl 08:58 »
M/59 har inte stålhätta, då får du köpa arbetskänga istället.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Försvarets kängor
« Svar #28 skrivet: 01 aug-16 kl 09:03 »
De allra äldsta m/59-kängorna har lädersula, nyare har gummisula som med tiden blir ganska hård och hal. När jag gjorde militärtjänst i slutet av 80-talet var det kängor med gummisula som var det vanliga, men det fanns fortfarande en del kängor med lädersula i gamla förråd.
De har inte stålhätta, de nyare m/90-kängorna lär däremot ha det. Dessa kängor har rykte om sig att vara kalla pga stålhättan och åtminstone en del av dem lär hålla dåligt. Ryktet säger att m/90-kängorna kostades på precis lagom mycket för att hålla för ett års värnpliktstjänstgöring. En fördel med m/90 är att gummisulan är mindre hal än på m/59.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Försvarets kängor
« Svar #29 skrivet: 01 aug-16 kl 13:48 »
 Hej!

De tidigaste kängorna var med lädersula- liknar m/59

Gummikängan är gjord av plast/gummi med ett skaft av läder, likadan sula som M/59- FRUKTANSVÄRT obekväma- helt kass!

M/59 kängan har en sula som är sydd på skon- har en gummisula som är hal på vintern- finns ingen vintervariant- finns dock som en filtkänga.

M/90 har en sula som är vulkad fast på skon. SIEVI är en av tillverkarna- vinterkängan är med tjockare sula. isolerar bättre. Finns i en variant med snörning och en sidomonterad dragkedja- kallas sjöstridskänga

Den nyaste heter känga/08 och tillverkas av MEINDL

MVH/ Bo

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Försvarets kängor
« Svar #30 skrivet: 01 aug-16 kl 13:57 »
Men M/90 som stått oanvända länge i förråd tenderar att tappa sulan, skumgummit i sulan stelnar om inte kängorna används

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Försvarets kängor
« Svar #31 skrivet: 02 aug-16 kl 00:13 »
M59or lät intressanta som ev. arbetskängor, om man kan få dom billigt och dom har lädersulor (som jag förstår är bekvämast) och stålhätta.


edit: För många år sen ville jag ha ett par Red Wings 2268or men då jag såg priset började det nästan svartna för ögonen. Synd, jag skulle vilja ha ett par ordentliga kängor som ska hänga med i 20+ år och dessa lär vara sådana.... Men dessa är förmodligen i dagsläget menade för överklasshipsters som bor i stan och sitter med sandpapper i lägenheten för att få dom att se slitna ut passligt tills dom ska ut och köpa en 10 euros kaffe som är hälften socker...

http://www.redwingheritage.com/eu/EUR/product/footwear/8-inch-boots/engineer-boot-black-2268-02268


Ingen stålhätta faktiskt, men lädret är så pass starkt att det skall ha liknande funktion.
Man testade stålhättor men dom visade sig vara utmärkta saxar i vissa situationer dessutom direkt skadliga när det var riktigt kallt.
Skall man ha skydd i skor som används hela året så skall det vara av något annat material än stål.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Försvarets kängor
« Svar #32 skrivet: 02 aug-16 kl 20:33 »
Skulle vara intressant om det gick att hitta några. Det verkar inte så lätt.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Försvarets kängor
« Svar #34 skrivet: 03 aug-16 kl 08:18 »
Ser inget på den andra sidan som skulle kunna vara 59:or. Den första sidan kanske detta, jag vet inte, ser lite annorlunda ut, men 500kr är mer än jag vill ge, något splitternytt behövs inte:
http://store.flobyoverskottslager.se/product/l%C3%A4derk%C3%A4ngor-hoga

Min sambo sade hon kunde sponsra mig med pengar för dedär red wings skorna då jag fyller 35 i augusti. Kanske det.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Försvarets kängor
« Svar #35 skrivet: 03 aug-16 kl 09:42 »
Finns det ingen användbar överskottsmateriel från finska försvaret?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Försvarets kängor
« Svar #36 skrivet: 04 aug-16 kl 14:17 »
Finns det ingen användbar överskottsmateriel från finska försvaret?

Ohöljd reklam... www.varusteleka.com (eller .fi om man behärskar detta tungomål)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Försvarets kängor
« Svar #37 skrivet: 04 aug-16 kl 17:25 »
Skulle vara intressant om det gick att hitta några. Det verkar inte så lätt.


Nä, det är inte lätt att hitta! Mina fick jag tag på hos Röda stjärnan för ett par hundra.
http://www.rodastjarnan.com/skor-och-kangor
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Försvarets kängor
« Svar #38 skrivet: 04 aug-16 kl 20:09 »
Ohöljd reklam... www.varusteleka.com (eller .fi om man behärskar detta tungomål)


Där köpte jag några boots för ca 500kr några år sen, inte så impad av dom, gick sönder. Något modernt märke.

Finska försvaret  hade M91 "maiharit" som jag själv hade då jag var där i kontingent  1/01, jag hade dispens p.g.a. lite hålfot och fick gratis hålfotsinlägg skräddarsydda åt mig. Och nya skor som jag själv nötte in. Jag avskydde verkligen att lämna in dom igen då jag gått många mil i dom och dom var nu perfekt gjutna för mina fötter. M91 är nu ersatta av något nyare mög och sist jag letade hade källan torkat ut.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Försvarets kängor
« Svar #39 skrivet: 04 aug-16 kl 20:48 »
Jag har ju en stilla undran om varför alla ska ha just militärkängor att spatsera runt i...?

I min ungdom så roade jag mej på skattebetalarnas bekostnad med att skutta i berg, traska i skogen, plaska i floder och stampa i öknen, alltid iförd militärkängor. Har provat olika modeller och fabrikat, m/59 och m/90 hamnade inte på köplistan. Dom är inte så sköna bara för att dom dög till värnpliktiga.

Nuförtiden har jag en flock kängor som står o dammar för jag råkade köpa ett par arbetskängor hos en välsorterad bygghandel. Ja dom kostade lite mer än ett par gamla militärkängor men de är mina fötter värda.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser