Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om jag vill bo i skogen, hur ska jag försörja mig? Tips emottages tacksamt!  (läst 28925 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
håller med hamstern,tänk smått så blir det stort.
själv har jag sedan flera år hela tiden försökt leva på mindre och mindre pengar,har eget hus utan skuld(ruckel,kontantköpt för tomtvärdet,självrenoverat med varsam hand,ingen lyx.)30-talsstandard med undantag för modern dusch och tvättmaskin,duger gott än idag.
nu i dagarna har jag påbörjat ett nytt jobb,tidningsbud som ger mig så mycket pengar att jag klarar mig på det.
innebär att jag får tid att göra det jag vill,syssla med byggnadsvårdsfrågor,gamla färger och dekorationsmålning istället för att tvingas tapetsera och måla med modernt skit som dessutom oftast är miljöfarligt endast för att få en försörjning,
är helt övertygad om att en återgång till miljövänliga alternativ är tvunget.fler o fler upptäcker det men samhället i stort går motsatt väg,drivna av egentligen vad? status?
dock anser jag att egen försörjning är ett krav,bidrag skall endast ges till de som är arbetsoförmögna pga sjukdom o dyl.
arbetskrav skall alltså gälla för en frisk människa.problemet är då att det saknas arbete till alla,hur man skall lösa det är en svårknäckt nöt. ulf

Huggorm

  • Gäst
nu i dagarna har jag påbörjat ett nytt jobb,tidningsbud som ger mig så mycket pengar att jag klarar mig på det.
Du får byta namn nu då  ;)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
 ;Dkanske det,men jag har fortfarande min firma kvar,dock vill jag slippa ointressanta jobb hemma hos svensson.ulf

Hamstern

  • Inlägg: 45
  • jodå en hamster är jag allt, men bara lagom
    • Västergötland
ett sätt att få arbetstillfällena att räcka till kanske vore att fler jobbade deltid. då har man nog för att täcka sina utgifter och fler få möjlighet att få det...?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
problemet med det är att få klarar att leva på en deltidslön då de flesta har alldeles för höga utgifter,lån,kreditkort,abbonemang på tv-kanaler,telefon o data för att inte tala om boendekostnader.då krävs mycket pengar in.
men visst,de som klarar att leva på en lägre standard och accepterar det skulle nog få det att gå runt på en halvtidslön.
men man får också acceptera minussidorna,låg sjukersättning,problem med a-kassa vid arbetslöshet,låg framtida pension.
möjligt att en högre livskvalitet uppväger det,det tycker i alla fall jag. ulf

Huggorm

  • Gäst
ett sätt att få arbetstillfällena att räcka till kanske vore att fler jobbade deltid. då har man nog för att täcka sina utgifter och fler få möjlighet att få det...?
På nyheterna idag fick man veta att miljöpartiet tonat ner sitt mål om sex timmars arbetsdagar. Jaha, det var ju en av få intressanta idéer de hade  :P

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
De tonade också ned att de ville ha en räntefri ekonomi. Någon jävla idiot från dn som tyckte att det var att sluta leva i en fantasivärld. För hur skulle det se ut? Det roliga var att hen inte hade en aning om hur det skulle se ut.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Broberg

  • Gäst
Om jag hade massa pengar och någon okänd ville låna en del av dem, hade den inte fått det utan att jag fick något tillbaks.

pyromanen

  • Gäst
Obs att det bara är förslag.  Förslagen ska diskuteras regionalt först och sen om jag förstått det rätt är det partistämman som ska avgöra om det blir så. 
(Det sista som överger en är hoppet)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Om jag hade massa pengar och någon okänd ville låna en del av dem, hade den inte fått det utan att jag fick något tillbaks.

Jag är inte så mycket för att någon ska sitta och trycka på en massa pengar och tjäna pengar på att ha pengar, då har pengar förlorat sin uppgift. Men nu ska jag sluta vara off topic.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
jag är lite tröt för att svara igen.

Faktiskt överlever jag inte nu på social men fundera på att tå den i frankrike så att jag kan fortsätta laga min hus, bygga rocket stove där, fortsätta att plantera min överlevnad trädgård, i fallet allt gå sönder i ekonomin. Då kan jag fortsätta och spara för att köpa en liten bit skog som jag har kämpte i tre år för att få.


Så det är inte för att göra ingen ting i alla fall.

Vad gäller kvarn

Men frågan år att det ett bra vad du gör men varför gör inte alla så ? Jag är fiskare, jag går nu tre eller två gånger i veckan för att fiska havsöring nära göteborg (med min cykel, ingen bil). Varför är havsöring bestånd så låg ? Varför 80 % av de stora kom aldrig tillbaka till havet och dör i små bittar.

Varför fiskar jag alltid minst 6 stycken under 45 cm för en som r över 55 cm ? Och aldrig mer än 55 även om jag har fått en massa ?

Eftersom en det finns 500 000 människor i Gbg, och det har massa iphone, TV, åker spårvagn och det finns beljusning hela natten runt för att hjälpa kaniner att se när de beter.
Då din kvarn kanske är bra, men den räcker inte, och det finns lilla edet som betyder mörd för havsöringar.

Vad är viktig är ciffror. Hur mycket en små kvarn producerar och hur många skulle behövas för att försörja el inte ens i sverige men i marocco till exempel. Och jag pratar inte om el bilar...(annars är det 100 % cykel även när manär på landet, som jag).
Jag undrar om det skulle finnas mycket fisk kvar i sverige då.

Då gäller det att arbeta hur litet som helst för pengar, för det är vad tar mest el (dator, skärm, beljusning på kontoret överalt, air luft, osv). Internet är ju nu illa, lika illa som flygplan i världen... Så ska jag stoppa just nu och läsa en bok istället.. Den heter "too smart for our own good" av Craig dillworth.
vita e vita

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
Citera
men man får också acceptera minussidorna,låg sjukersättning,problem med a-kassa vid arbetslöshet,låg framtida pension.
Tror du verkligen att det ska bli nåt form av pension i framtiden. Jag är säkhert att det ska inte finnas. Därför är det dumt att förlöra sitt tid, som är värde så mycket där man är fortfarrande stark och ung, och jobba för att samla pengar som ska värderas ingen ting.

När man räknar hur mycket euron de har givit till bankerna i europa, den här massa ska sanka värde av euron ganska snart. Och efter ett tag av kronan. Jag själv har tappat redan 30 % från euro till kronor, nr jag ska bli 70, den ska värderas noll, speciellt om man jämför till oljan eller mark och mat. Och sama sak för staternas: det är för mycket arbetslöshet för att fortsätta betala de höga pensionner som finns fortfarande.

Då du pratar om sjukvård osv, men först om man jobbar hårt, fulltid, hela sitt liv för en företag, men ska dö i förtid. Det är bara de högtsa kvalificerade job som brukade ger råd till en lång liv, inte arbetare i en fabrik. Jag vet inte här i sverige men i frankrike livslängen är extremt ojämnt, beorende vad man sysslade med, var bor man osv. Och den är räknade med människor före storskal industrien, människor som var ung i 40-50 talet. Det menar inte att egentligen vi ska leva så långt, vi som har levat med kemikaler, industri mat, stressen, osv.

Till exemple: om man jobbar på fabrik i frankrike få man dör av cancern innan 65, 4 gånger mer än en person som jobbar inte i en fabrik... i 1980. I 2012 är det 10 gånger.

Jag själv var forskare på chalmers och fick jobba i renrum, stängde rum utan fönstret och anda allt från acetone, IPA, methanol, dichloroethane, trichloroethylene (officielt förbjuden, men inte i verklighet, jag kan visa var den ligger i renrum). Kanske, som jag arbetar inte, har jag ingen råd till att gå till läkare här eller i frankrike. Men jag är nu mindre sjuk (inte alls) även om jag cyklar hela tiden under regnet, och jag föredrar jobba mindre och dör snabbt och naturlig än att jobba hela tiden, bli pensionerad, tröt och för gammalt, och dör av en lång cancer i sjukhuset.

Att lova att det ska bli bättre för de som jobba hård är ett sätt att locka oss att spela med rädsla. I verklighet finns det mindre och mindre framtid för oss i företagarnas smahället och inte så mycket att ångra om vi kliver ur vägen. Och vi är varje dag mer i europa, frivilligt eller tvungna.
vita e vita

Plastblomman

  • Gäst
Om man tänker sig att använda, vård, skola och omsorg, så är det bara någon form av skattepliktigt arbete som gäller.
nja sanning med modifikation.
jag är sjukpensionär,jag har inget "arbete" men vsst använder jag sjukvården.
men skattedelen är ju sann förstås,för jag betalar ju hela 2.000kr i skatt på min lila lilla penson på 8.700kr,så nettot blir ju 6.700kr.

Plastblomman

  • Gäst
Då får vi nog ta hand om varandra.
Om du inte pensionssparat...

Tänk inte på det...lev istället.
Man blir bara ångestfull...och
det hjälper ju föga...
det är ytterst viktigt att tänka på pensionen!
inte säkert det finns ens om 30år när det är dags för mig att gå i "ålderspension"

Melitus

  • Inlägg: 1
    • -
håller med hamstern,tänk smått så blir det stort.
själv har jag sedan flera år hela tiden försökt leva på mindre och mindre pengar,har eget hus utan skuld(ruckel,kontantköpt för tomtvärdet,självrenoverat med varsam hand,ingen lyx.)30-talsstandard med undantag för modern dusch och tvättmaskin,duger gott än idag.
nu i dagarna har jag påbörjat ett nytt jobb,tidningsbud som ger mig så mycket pengar att jag klarar mig på det.
innebär att jag får tid att göra det jag vill,syssla med byggnadsvårdsfrågor,gamla färger och dekorationsmålning istället för att tvingas tapetsera och måla med modernt skit som dessutom oftast är miljöfarligt endast för att få en försörjning,
är helt övertygad om att en återgång till miljövänliga alternativ är tvunget.fler o fler upptäcker det men samhället i stort går motsatt väg,drivna av egentligen vad? status?
dock anser jag att egen försörjning är ett krav,bidrag skall endast ges till de som är arbetsoförmögna pga sjukdom o dyl.
arbetskrav skall alltså gälla för en frisk människa.problemet är då att det saknas arbete till alla,hur man skall lösa det är en svårknäckt nöt. ulf

Wow detta låter helt fantastiskt!!! Glad för din skull! Försöker göra något liknande själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 4 användare
xaelanar, Trolle_85, Stengrim, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser