Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jämföra svetsmetoder för bilplåt  (läst 36382 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« skrivet: 03 jun-12 kl 22:46 »
Jag skriver i denna forumavdelning eftersom här säkerligen finns många som liksom jag lagt mycket tid på att lappa ihop rostiga bilskrällen. Själv har jag åtskilliga timmars vana av MIG-svetsning i allt från ny tunnplåt till de risigaste bilkarosserna. Jag har också experimenterat lite med TIG, gas och pinne och helt klart är pinnsvets det sämsta till bilkarosser. Tyvärr är det bara pinne som finns tillhands för mig nuförtiden.

Nu söker jag dels tips om bästa elektrodtyp och metod om man lika förbannat ska lappa ihop gamla bilar med pinnsvets. Jag vill också ha utlåtanden om de lågbudget "MIG-svetsar" som använder flussfyld tråd istället för gas. -Är de öht något att ha? Jag har hört att de sprätter och ger lika mycket slagg och porer som pinne i händerna på en amatör. De allra billigaste flusstrådssvetsarna har dessutom ofta bara två inställningar av svetsströmmen och det känns ju onekligen begränsat. Men med riktig MIG brukar man ju kunna kompensera rätt bra med trådmatning och munstyckets rörelsehastighet.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Huggorm

  • Gäst
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 22:53 »
Jag svetsade rostfri plåt med pinne på ett företag jag jobbade för. Det var ett skit, även de tunnaste elektroderna är ju för grova. Att lägga en rad näst går förståss, men inga långa strängar. I grövre material är pinnsvetsen annars favorit

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #2 skrivet: 08 jun-12 kl 10:46 »
Nu har jag samlat in utlåtanden från många olika håll, däribland proffssvetsare. Allt pekar på att s.k. no-gas är rena bedrägeriet mot alla glada amatörer som tror sig komma billigt undan inför nästa bilbesiktning. Gasfria rörelektroder tycks kunna fungera hyfsat i lite tjockare material men då kan man ju lika gärna köra med MMA/pinne men för bilplåt tycks de vara rena skiten. Det sprätter, ger slagg och bränner sönder plåten minst lika illa som med pinne. Dessutom sägs det vara svårt att få bra hållfasthet i fogarna.

Så för min del är tveklöst en MIG/MAG-svets av mindre modell rätt val. Lagar man högst någon helrutten bil om året tycks friköpt gasflaska vara bästa alternativet. Ny femlitersflaska kostar grovt omkring 2000:- och en "fylla" 350-500:- Begagnad flaska kan man få för 1000-1500:- sägs det. Har man en period av mer intensiv svetsning kan man hyra större flaska tillfälligt för under en tia per dygn plus fylla.

Den som har ett fungerande MIG/MAG hobbypaket till rimligt pris inte allt för långt från Stockholm-Uppsala får gärna höra av sig. Elfel är inget större problem, däremot måste mekaniken fungera. Min budget tillåter högst ett par tusenlappar inklusive flaska.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #3 skrivet: 08 jun-12 kl 10:52 »
Jag har en sån där svets. Den gick att svetsa bilplåt med även om det sprätter en hel del. Nu har trådmatningen gått sönder. Det går att svetsa bilplåt med pinne också.

Min definition av "det går att svetsa" är "det håller och blir godkänt av bilprovningen", inte "det blir snyggt".

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #4 skrivet: 08 jun-12 kl 22:52 »
När det gäller MIG/MAG/no gas -svetsning så gäller det ju också att hålla reda på vilken polaritet som ska användas i vilket sammanhang.
Vid svetsning av stål eller rostfritt med gas ska tråden vara + och jordklämman - .
Vid no gas-svetsning av stål eller svetsning av aluminium med gas ska tråden vara - och jordklämman +.

Större MIG-svetsar som har en separat strömförsörjning för trådmatningen brukar oftast gå ganska lätt att polvända, men det kan vara besvärligt på enklare typer.

Min erfarenhet är att enfas MIG-svetsar mycket sällan fungerar så bra att man blir nöjd med dem. En sådan svets av traditionell typ med transformator + likriktarbrygga ger ju en kraftigt pulserande likström, det finns oftast en spole i serie för att glätta strömmen men problemet är att om den ska få så stor induktans att strömmen blir tillräckligt jämn, så blir ljusbågen istället orolig och det börjar stänka och sprätta. Så valet av spole måste bli en kompromiss i en enfassvets. Dessutom borde spolen egentligen kopplas om beroende på svetsströmmen, men det brukar tillverkarna aldrig kosta på sig i svetsar som en hemmamekare kan tänkas ha råd med.
Undrar förresten när det ska börja dyka upp MIG-svetsar med inverterteknik?

I trefassvetsar ger likriktarbryggan "av sig själv" en ganska väl glättad ström, så där kan tillverkaren dimensionera spolen bara med tanke på att få bra svetsegenskaper.

Huggorm

  • Gäst
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #5 skrivet: 08 jun-12 kl 23:10 »
Undrar förresten när det ska börja dyka upp MIG-svetsar med inverterteknik?
Esabs caddy-serie finns ju, det är fina grejer men dyra.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #6 skrivet: 09 jun-12 kl 01:41 »
Håller med Torbjörn, enfassvetsar är inte mycket att ha.  De kan få ihop plåtbitar men för att svetsa krävs en 3fasare o:)
Esab miggy enfasare går an men kostar beg ungefär lika mycket som en beg 3fasare.

Själv har jag en gammal Kemppi 200amperare. Den är rätt ok. Från 70-talet. Då var de gröna till färgen, sen blev de alltid orange.  Gav 3 papp för den inkl en 20literstub.

Har köpt några billiga enfasare förr, de håller inte länge och har haft en ruskigt ojämn och dålig trådmatning.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #7 skrivet: 10 jun-12 kl 20:44 »
Ibland tycks det flyta på bra! Med tio minuter kvar på auktionen av en Esab Miggy 125 för 2000:- inklusive friköpt femlitersflaska slog jag istället till på en Kemppi Migomag 150 amp 3-fas utan flaska.
Priset blev 1600:- och det känns verkligen ok trots att gasventilen pajat i spolen. Borde bli en baggis att fixa. En gammal svets men välkänt fabrikat, rejält med kraft och inte speciellt mycket använd.

Skönt så här i efterhand att läsa det Torbjörn skrev om utjämningsdrosseln i enfassvetsar, det låter onekligen inget vidare. Just Miggy 125:an har jag för mig var en hyfsat välfungerande enfasare men en trefasare för 1600:- känns verkligen inte fel. Tror dessutom jag har ventil som fungerar. Återstår att fixa en flaska men till det priset har jag råd att köpa ny från Air Liquide.

Hur mycket bilplåt brukar en femliters räcka till?

Har sett att en del av kostnadsskäl svetsar med ren CO2 men hur bra funkar detta? Vad jag förstått får man mer slagg/skinn, högre smälttemp = större risk att smältan "ploffar bort" från bilplåten och att det sprätter mer än med Mison.  Jag har nog nästan bara sett Ar/CO2-mig i verkstäderna.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #8 skrivet: 10 jun-12 kl 22:29 »
En annan bra anledning till att använda färdigblandad svetsgas istället för ren CO2 är att den ger mindre otrevliga rökgaser från svetsningen - framför allt mindre kväveoxider. Det är väl framför allt om man svetsar inomhus och inte har obegränsad ventilation som man bör tänka på det.

När det gäller gasförbrukningen så kan man snåla en hel del på gasen om luften håller sig stilla där man svetsar. Men man måste dra på desto mer om man MIG-svetsar utomhus i blåsväder.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #9 skrivet: 13 jun-12 kl 15:19 »
Vad jag läst/hört är det mindre hälsofara med mix-gaserna än med ren CO2. Det blir säkert all möjlig skit i luften när man svetsar, i synnerhet i lortig bilplåt, men av det själva svetssmältan genererar är ozon en av de läskigare sakerna och det binds till viss del upp av tillsatser i mix-gaserna.

För en hobbymicklare som svetsar några timmar om året i ett inte allt för illa ventilerat utrymme är det nog inte direkt livsfarligt jämfört med allt annat man dagligen riskerar hälsan på. Tror jag vågar ta den risken men fixar ventilation därefter.

För mig är det framför allt prisskillnaden som lockar till att prova med CO2 men tyvärr har jag nog ingen gas hemma och då blir det lika förbannat någon grad av investeringskostnad och därför vill jag försöka få en uppfattning om skillnaderna innan jag springer med mina sista tusenlappar till butiken...  :(   Dessutom är jag ju så förbannat ivrig att komma igång fort!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #10 skrivet: 13 jun-12 kl 15:37 »
En normal människa märker ingem skillnad.  Jag slutade med mison för 3-4 år sen då en 5literstub bara räckte till inte alltför många meter svetssträng och kostade 550 spänn att fylla.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #11 skrivet: 13 jun-12 kl 21:17 »
Vackert Misse, precis ett sådant svar ja väntat på! En ytlig bekant som är yrkessvetsare har provat ren CO2 vid något enstaka tillfälle och konstaterat att det fungerar bra. Hittar jag nu bara min gamla CO2-brandsläckare och någon vill fylla den tänker jag knappast gråta.

Vad kostar en CO2-fylla? Misse, kör du med brandsläckare eller från en större standardflaska typ AGA?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #12 skrivet: 13 jun-12 kl 21:42 »
Beror på vem som fyller dom. Du får fråga allt och alla du kan komma på.
  Jag hade en brandredskapsgubbe som fyllde 20literstuber för en hundring länge.  Nu tar han 250-300.  Fråga runt, hitta nån som gör det svart och inte bryr sig om vilken tub du har.  Sista gångerna har jag haft en polack som gjort det i polen åt mig när han åkt hem.  Brukar bli typ sjuttiofem spänn.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #13 skrivet: 14 jun-12 kl 12:39 »
I SFRO Bygghandbok verkar man ställa sig neutrala till valet mellan Ar/CO2 och ren CO2, och det i avdelning för MC-rambyggnad så det låter tryggt.

Det borde förresten vara samma anslutning/gänga på svetsflaskor som på AGA 300-bars luftflaskor. Jag har två fyraliters AGA dykflaskor som jag kanske kan muta någon mindre nogräknad att fylla med CO2.

Borde det förresten inte gå i bra mycket mer ren CO2 än Ar-mix i en viss flaska? I brandsläckare är mig veterligen koldioxiden i flytande form medan Misonflaskorna har innehållet i gasform. I så fall blir ju skillnaden i vad man får för pengarna ganska rejäl om man jämför gasform mot vätskefas.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #14 skrivet: 18 jun-12 kl 18:51 »
Fick lära mig att man får i ca 4ggr mer "svetsfog" i en flaska ren CO2 jämfört med Ar/CO2-mix av samma volym eftersom ren CO2 lagras i vätskefas.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Huggorm

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #15 skrivet: 19 jun-12 kl 22:27 »
Sista gångerna har jag haft en polack som gjort det i polen åt mig när han åkt hem.  Brukar bli typ sjuttiofem spänn.
Känns onödigt att köra med en gasflaska i bilen ända till Polen och tillbaka. Är det ens tillåtet?

Yrmff

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #16 skrivet: 19 jun-12 kl 22:49 »


Hitta en brandsläckare och vänd den uppochner så funkar det utmärkt!!

Annars så funkar det hyffsat med omvänd pol och 1.6 rutilpinnar om man vill köra budget..... och har nerver... och inte för brådis ... och kyler... och....

mvh Y

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #17 skrivet: 19 jun-12 kl 22:50 »
Känns onödigt att köra med en gasflaska i bilen ända till Polen och tillbaka. Är det ens tillåtet?
Han skulle ändå åka.
Och det var 5 stycken flaskor ;D ;D

Tillåtet? Oväsentligt vetande ;)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: OT: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #18 skrivet: 19 jun-12 kl 23:05 »
Håller med Torbjörn, enfassvetsar är inte mycket att ha.  De kan få ihop plåtbitar men för att svetsa krävs en 3fasare o:)
Esab miggy enfasare går an men kostar beg ungefär lika mycket som en beg 3fasare.

Själv har jag en gammal Kemppi 200amperare. Den är rätt ok. Från 70-talet. Då var de gröna till färgen, sen blev de alltid orange.  Gav 3 papp för den inkl en 20literstub.

Har köpt några billiga enfasare förr, de håller inte länge och har haft en ruskigt ojämn och dålig trådmatning.

Jag har en enfas Lincoln SP 170 som jag är nöjd med. Funkar bra till tunnplåt.
http://www.hpb.se/hpb/katalog/lincoln_sp170.pdf


Har en 250 amp Migatronic till grövre saker.
« Senast ändrad: 19 jun-12 kl 23:13 av Rosten »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #19 skrivet: 26 jun-12 kl 15:49 »
Går bra att svetsa bilplåt med enfasare,hobbysvetsarna går bäst med småspolar,typ runt ett kg,märker stor skillnad mot 5 kilos spole i matning. Ska man lappa bilen använd samma plåt som bilverkstäderna,är behandlad med ett skikt,håller länge. Den vanliga blanka plåten rostar ju nästan upp direkt. Kör själv med Mison 18-gas funkar bra,testat kolsyra funkar det med. Nackdel är att gasleverantörerna gjort upp marknaden mellan sig,tror inte konkurrenter gärna fyller AGA-flaskor eller tvärtom(undantag kanske finns),blev själv nekad fyllning hos annan leverantör. Här en länk till en sida,en som gjort kugghjul till drivningen av tråden till migen.

http://www.bostream.nu/lindblad/sida2.htm

Huggorm

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #20 skrivet: 26 jun-12 kl 21:01 »
Har man problem med drivningen kan man ställa svetsen längre bort så slangpaketet sträcks ut. Det är mycket lättare för tråden att matas genom raka slangar som inte ligger ihopringlade på golvet

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #21 skrivet: 26 jun-12 kl 21:18 »
Har man problem med drivningen kan man ställa svetsen längre bort så slangpaketet sträcks ut. Det är mycket lättare för tråden att matas genom raka slangar som inte ligger ihopringlade på golvet

Jag har 9,5 meter slangpaket och inget problem med matningen. Tyvärr är handtaget lite klumpigt men den går nästan att svetsa i luften med.



(ESAB A-9 +LBA 400)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #22 skrivet: 01 jul-12 kl 17:59 »
Igår blev det äntligen tid (och tummen ur) att meka igång min nyköpta (begagnade, 1985) Kemppi Migomag 150 trefasare. Magnetventilen var kaputt men med delar från en tvättmaskin blev det ordning på grejorna. Tryckregulator för CO2 köpte jag hos en leverantör av ingridienser och utrustning för ölbryggning. Skyddsgasen tar jag ur en brandsläckare.

Svetsen är helt underbar! Den klarar allt från att tjocka till kanterna på tunn bilplåt (med timerstyrda pulsfunktionen) till att helt smälta bort tjocka bultar. Jag har svetsat ganska mycket i 25 års tid som hobbyfixare med gamla sunk-bilar och jag märkte absolut ingen skillnad med CO2 jämfört med den Ar/CO2-mix som alltid annars funnits till hands. Med facit i hand är jag mycket nöjd med beslutet att satsa på brandsläckare istället för argonmix från Aga eller Air Liquide.
Det sägs finnas anledning att kolla svetsfogarna lite extra vid svetsning av tjockare gods med CO2 men för hobbyfixare anser jag valet av skyddsgas vara självklart.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Yrmff

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #23 skrivet: 02 jul-12 kl 04:35 »


Klockrent!!  ;D

mvh Y (f.d byggsmed och v-mek)

Sala or bust

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #24 skrivet: 14 nov-12 kl 20:15 »
Co2 som skyddagas känns tveksamt, om man får vara lite gnällig. Iallafall om man vill ha en fog som liknar en fog och funkar som en fog (läs=håller) Vad är det för fel att göra rätt ?

tyfoon

  • Inlägg: 4
    • Halland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #25 skrivet: 14 nov-12 kl 20:49 »
Gasens enda roll vid MIG svetsning i bilplåt är ju att vara inert, vid svetsning av rostig bil är ju dom andra egenskaperna irrelevanta !, Co2 funkar helt ok i bilplåt, satsningen bör ligga i o köpa en vettig svets av någorlunda bra kvalitet, finns hur många som helst på verktygsauktionerna runtom i landet. Fluxad tråd känns inte som ett alternativ för mig men många som har provat säger att det blir ganska ok. jag tycker dock inte att resultatet är acceptabelt då man eftersträvar en någorlunda porfri fog även på en gammal sur 140. Pinne (MMA) i bilplåt är ett skämt = finns inte. TIG är helt ok om plåten är helt fri från rost annars kokar o puttrar det friskt dessutom så använder jag gärna ren argon när jag tigar vilket inte är det billigaste alternativet, så en bra MIG med vilken inert gas som helst funkar utmärkt för att laga bilen.

andtol

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #26 skrivet: 24 jun-14 kl 11:36 »
Jag hakar på den här tråden för lite köpråd av svets. Jag behöver svetsa lite tröskellådor på min Ford.

Vad tror ni om den här svetsen:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-svets/Svets-MIG-140-17173/

Och den här tråden:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-tillbehor/Svetstrad-SG-2-174656/

Och så någon slags gasflaska till detta, Argonblandning? Och jag behöver någon slags slang och munstycke till gasflaskan så den kopplas ihop med svetsen?

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MIG-tillbehor/


Vad ska jag använda för plåt? Jag har tyvärr skrotat min Volvo, annars kunde jag använt den.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #27 skrivet: 24 jun-14 kl 16:19 »
Om du tar en titt i början av denna tråd så ser du en del ganska bra argument mot enfas MIG-svetsar.
Så jag föreslår att du skaffar fram en trefas-svets om du har råd, gärna begagnad.
Slang och tryckregulator för gasen följer normalt med när man köper en MIG-svets, är den begagnad kan också gastuben följa med om man har tur.

andtol

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #28 skrivet: 24 jun-14 kl 16:21 »
Japp, bra råd. Dock inte helt enkelt att hitta en beg. Och de nya verkar bra dyra. Mer än 10000 är dyrt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #29 skrivet: 24 jun-14 kl 16:26 »
Begagnade svetsar finns det egentligen gott om, men tyvärr brukar de inte dyka upp på marknaden just när man behöver dem. Sen får man ju hålla ögon och öron öppna, det är många som har en del överskottsutrustning som står och skräpar, inte ids annonsera ut den men mer än gärna säljer om någon frågar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #30 skrivet: 24 jun-14 kl 17:13 »
Rostig bilplåt är inte det lättaste att lära sig svetsa på, man kan lätt tappa lusten helt för svetsning när det bara bränner hål och jäklas  :P

andtol

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #31 skrivet: 24 jun-14 kl 17:37 »
Rostig bilplåt är inte det lättaste att lära sig svetsa på, man kan lätt tappa lusten helt för svetsning när det bara bränner hål och jäklas  :P

Jag har svetsat en hel del, nåja åtminstone 3-4 bilar, rostig bilplåt. ;)

Men har alltid lånat svets+lokal. Nu känner jag ingen som har, tyvärr.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #32 skrivet: 25 jun-14 kl 09:49 »
Du klarar dig väldigt bra med en 220 svets. Har du inte flaska i nuläget så köp en svets som är förbered för gas, och kör med flusstråd. 
Den största skillnaden är att genombränningen är något sämre men det löser man genom att borra i den den översta plåten och skapar en plats att punkta på. Och om man svetsar lite grövre vara noggrant med att fasa kanterna och ha lite spalt.
Flusstrådens största nackdel är att den sprätter och lämnar en hel del stänk men dettabtar man bort med en roterande stålborse i värsta fall lamellrondell.
Den största fördelen är att skyddsgasen alltid finns mitt i lågan och inte blåser bort.

Val av liten svets då.
Det spelar ingen roll egentligen men dom jättebilligt har som regel konstant matning av ström på tråden, vilket jag upplever som störande.
Jag hade en Race-svets som tände allt när man tryckte på handtaget och det var formidabelt.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #33 skrivet: 30 jun-14 kl 19:16 »
Tack. Jag prövar, trots alla motsatta råd, med en Biltemasvets. ;)

Det här med plåtarbete är inte så enkelt. Man skulle ha lite mer verktyg...

Hur klipper jag plåt på bästa sätt, som är bättre än vanlig enkel plåtsax? Jag har kompressor.

Det finns väl kompressordrivna slipverktyg också?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #34 skrivet: 30 jun-14 kl 20:01 »
Har du en liten kompressor så är det bättre att köpa ett par elverktyg och ha kompressorn tillbatt pulpa däck och blåsa rent.
Jag köper billigt och använder tills dom rasar. Det blir bäst ekonomi i längden när man bara använder dom då och då. Gärna 2 för att slippa byta skiva.   Klippa plåt gör jag helst med kapen eller nibblare.
Förresten för att undvika att det slår sig så kyl svetspunkterna allteftersom med teyckluft.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #35 skrivet: 30 jun-14 kl 22:34 »
Ska man använda maskindrivna verktyg flitigt så blir det dyrt i längden att gå omvägen via tryckluft. Man får räkna med att totala energiförbrukningen från elnätet blir ungefär 10 gånger så stor med eldriven kompressor + tryckluftverktyg som med motsvarande elverktyg. Men om man gör av med mycket tryckluft på andra saker som inte gärna går att göra elektriskt (blästring, sprutmålning mm) så gör det väl varken till eller från om man kör någon liten slipmaskin på tryckluft då och då dessutom.
Ibland kan det också vara en fördel att ett tryckluftverktyg är mindre, lättare och oömmare än ett elverktyg med samma prestanda.
Man får inte glömma att ordna smörjning av luften till tryckluftverktyg - med dimsmörjare om man ska köra dem länge i sträck, om man bara använder dem några minuter då och då räcker det att smörja med oljekanna i tryckluftnippeln innan man kopplar in verktyget. Och man ska inte heller glömma att avloppsluften innehåller oljedimma, det är inte så lyckat om man t ex har saker i närheten som ska vara fettfria för lackering.
Om man använder dimsmörjare så bör man märka upp sina tryckluftslangar och reservera någon av dem för "smord" luft, det är inte alls lyckat om man försöker sprutmåla och använder en oljig slang till färgsprutan. Om det händer att man har klåpare i garaget som inte håller reda på sånt, kanske man till och med ska använda olika slags tryckluftkopplingar för smord och osmord luft.

För att klippa plåt - åtminstone om det är raka snitt i lösa plåtdelar - är en bänkplåtsax, även en mycket billig sådan helt överlägsen alla handplåtsaxar.  Nibblingsmaskiner har fördelen att plåten är plan efter klippningen och inte slår sig som när man klipper med plåtsax, nackdelen är dock att det blir ett brett spår och stora mängder vasst och otrevligt spån. Plasmaskärare är mycket trevlig att ha, men dyr både i inköp och drift - det är lätt gjort att bränna sönder elektroder och munstycken, så man måste alltid ha sådana i reserv.
Vinkelslip med kapskiva och bågfil går det naturligtvis också att kapa plåt med, men även de har ju sina mer eller mindre irriterande egnskaper.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #36 skrivet: 28 apr-17 kl 13:43 »
...Har testat min enfas Telwin mig på kolsyra, använt 0,6mm tråd...Har fyra lägen 50-120A... Läge ett helt obrukbart,omöjlig att ställa in låter som en symaskin på låg hastighet eller att man kör helt utan gas...Läge två bättre men ej bra,svårställd.Läge tre och fyra går det riktigt bra,klagar inte...Märker att det sotar mer med kolsyran som skyddsgas...Ska man finköra tunn plåt typ 0,7mm kant i kant blir det problem men typ golv och hjulhus går bra att lappa ihop med enmillimeters plåt vilket jag gjort då liksom tänt svetsen på den grövre enmillimetersplåten...Modernare maskiner eller dyrare med fler inställningar kanske klarar kolsyra som skyddsgas då på lägsta läget...Står faktiskt i manualen att man kan använda kolsyra men inget om att man tappar två lägen....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #37 skrivet: 30 apr-17 kl 14:21 »
Bytte till original Meec tråd 0,8mm...Testade...Riktig spruttibangbang... Börjar bli misstänksam...Dags att börja felsöka...Be spindlarna i svetsen att hitta ett nytt boende...Mätte mellan återledaren och munstycket på pistolen,maskinen på...Visade mellan 6 och nio volt utan att trycka in avtryckaren men ingen ström som fick en lampa att lysa...Där ska inte finnas någon ström om inte avtryckaren trycks in...Mätte på ena sladden som går till ena sidan av kontakten i pistolhandtaget,sladden visar ett motstånd på ca en KiloOhm...Något är nog galet...Mätte även svetsen under belastning,då svetsning, testsladdarna kopplade mellan återledare och en tråd klämd under gashylsan med 0,6tråd på spolen men värdena verkade stämma med märkplåtens...Tyckte även svetsen gick bättre idag... Dags att undersöka vidare...Kollade upp tråden som visade en kiloOhm vid mätning,såg den gick in i kretskortet,gick att koppla loss den och då verkade det riktigt...Låga volten jag mätte upp innan kan ju vara spökspänning. Är ju van vid blandgas så får öva vidare med kolsyran, får ju göra allt för att slippa fylla blandgastuben...Är väl en åttiotalssvets man har så man får kanske inte begära för mycket....
« Senast ändrad: 30 apr-17 kl 17:37 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #38 skrivet: 10 sep-17 kl 22:46 »
 :D ...Märkte nu när jag svetsade med kolsyra som skyddsgas att svetsen gick ovanligt bra...bara stekte  :D ... Gick så bra på läge tre att jag provade läge två...och ja gick alldeles utmärkt på läge två... Kanske elbolaget som skickar original spökspänning till en och tar betalt för riktig el  ;D ... Är ju rejält billigare att använda kolsyra... Man får kanske fundera på att uppgradera sig till en enfas technomig som klarar elbolagets spökspänning  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #39 skrivet: 18 sep-17 kl 19:03 »
 ??? Huh... Det mesta när det gäller spökel sitter nog i den egna anläggningen  :D ...Kollade upp alternativ för att få till bättre el på logen...Såg att det gick en trefas till badrummet...Hmmm...tänkte man där kanske man kan förgrena sladden med en dosa...Icke sa Nicke, bara  1,5mm ledare i den trefaskabeln ... Drog en ny original lantbrukskabel  mellan 15-20m lång, 2,5mm ledare från centralen till ett enfas cee-uttag...Säkrade upp med 13a som räcker för stunden...Cee-uttaget är väldigt lätt att koppla,blir förvånad att man verkligen har tänkt till.... När jag mätte det nya uttaget fick jag ca 4-5 volt mer än det gamla... Såg ett det gamla är skarvat i ett par dosor så där kanske det kan finnas lite brister...Även nyare kabel skarvat mot en gammal från centralen,därmed trodde man det mesta var bra... Och ja det nya uttaget fungerar kanon  :D ...Kommer nog även kompostkvarnen att orka mer....Blir ett kraftuttag  ;D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #40 skrivet: 29 sep-17 kl 01:46 »
 :D...Fick slut på 0,6 tråden,bytte till Meectråden igen den på 0,8...Hittade felet med ryckighet med tråden,ett trådvarv som låg och låste lite...Nu går det fint även med 0,8 tråd...Terränggående svetskärra för enfas technomig färdigbyggd,30cm diameter på den tvåhjuliga kärran,plats för kolsyreflaska finns...Skaffa enfas invertermig är nog rätt väg att gå...Kompenserar för effektförluster i förlängningssladdar...Väger inte mycket...Utnyttjar nog effekten från elnätet bättre...Perfekt på en gård...Dom gamla transformatormigarna är inte roliga att dra ut på gården...Eller runt ladan...Dags att köra synergiskt  :D ...Svetsa synergiskt  :D ... Övrigt...Tycker kolsyran verkar vara mycket längre än blandgasen...Sett påstående om att kolsyran varar upp till tre gånger så länge som blandgasen...Hmmm...Dags att sluta bli prisagad av aga....

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #41 skrivet: 13 okt-17 kl 21:39 »
 :D...så då svetsar man synergiskt  :D ...Följde med en skala för co2-gas, vilket känns nice...Testade lite lätt på en enmillimeters plåt...Svetsen gick som en klocka...Kul och prova den nya tekniken...Som sagt mobiliteten ökar med en lätt svets...Köper man en modern invertermig så är det ju inte fel att kolla så den tar dom små spolarna...Alla gör inte det...Tar dom bara 5-kilos spolar så blir det ju inte riktigt så lätt längre om man behöver bära runt kittet....Om man inte har byggt en svetskärra...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #42 skrivet: 28 okt-17 kl 20:25 »
 :D... Funderade lite...En invertermig av ett känt märke måste ju vara rena drömmen för en nybörjare...Följer man skalorna så blir det riktigt  nice verkar det som... Gott att känna på den synergiska kraften  :D ... Behöver inte kladda med trefassladdar... Tycker det fungerar väldigt bra med kolsyra,inget stänkande på ren plåt...Går superbly... Svetsar man på en bil där det kanske inte går att göra helt rent,ja där stänker det väl med blandgas om man säger så...Kanske kommer glödbollar...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #43 skrivet: 30 okt-17 kl 21:43 »
 :D ....Om ni köper en ny svets så googla upp manualen för tänkt objekt...Kolla så det står att svetsen går bra med kolsyra eller har läge för det,vilket är mycket viktigt för svetsekonomin...då gällande svetsande på vanligt stål...På så sätt gynnar man inte blandgasmaffian...Min handlare sa att dom i princip gjort upp priset,några ören dyrare på en gastyp typ...Sedan växlar dom priserna typ varannan....Konkurrens i deras fall betyder ju lägre intäkter så konkurrens vill dom inte ha...Man kan ju lätt gissa att ett förskolebarn förstår det....Ett sätt att minska deras taskspel kunde ju vara att tvinga dom att fylla vilken flaska man än har...Men konkurrensverket verkar sova gott på att inget göra...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #44 skrivet: 14 apr-18 kl 02:29 »
 :D ...Tjaaa...Nog inte så dumt med dom nya invertermigarna...Tål ju som sagt lite förlängningssladdar åtminstone om det står i manualen att lite svängningar i spänningen går bra. Verkligheten för många är ju förlängningssladdar och ligga utomhus i modden och miga  :D. Legat och technomigat på 3mm plåtar på bärarmarna på opelen bak...Helsvetsat synergiskt  (:) ... Sa till besgrabben att där är det helsvetsat synergiskt...Stod som i givakt  ;D...Rent papper  :D... Den synergiska svetsen jag har går som ett ilsket bi minst lika bra eller bättre än en trefas trafomaskin... Verkar vara ett bra köp om man inte har trefasuttag draget...Rikta in sig på kända märken kanske...Dom jag tittade på var migatronic,Telwin,Esab,Kemppi... Svetsar man gammal bil behövs det inte så mycket Power kanske upp till 120-130A. Bara kolla i manualerna så dom går bra med kolsyra som skyddsgas eftersom man sparar en förmögenhet där i jämförelse med dom dyra blandgaserna. Gissar att danskarnas maskiner går bra med kolsyra då migatronic eftersom dom använder mycket kolsyra i Danmark som skyddsgas,deras Rallymig har kolsyreläge,men deras mindre focus vet jag inte då den på 130A. Esab ska gå bra med kolsyra enligt manual...Telwin Technomig har skala för kolsyra men levererar maskinen med alldeles för kort återledarkabel vilket å andra sidan är lätt fixat... Kemppi vet jag inte utan där får man mejla supporten.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #45 skrivet: 23 aug-18 kl 22:11 »
 :D...Kört nu ett tag med invertermig...Maskinen har en skala upp till 2,5mm plåt då gällande kolsyra som skyddsgas...Men som sagt man kan ställa maskinen på djup inbränning och då bränner den gott  :D ... Övrigt är det ju full inställning på flusstråd och blandgas....Flusstråd är nog bra på fetare gods...får testa någon gång.... Annars är ju fördelen vikten...Okänslighet för förlängningssladdar...Som sagt byggt svetskärra av säckvagn...Mycket smidigt...Naturligtvis får man nog rejält strul om elektroniken ger upp... Är man nojjig så har clas ohlson en maskin typ 170/1 med många spänningslägen då gällande om man bara har tillgång till enfas... Läst mycket om invertermigar...Verkar inte najjs om dom är för krångliga i inställningar...Typ dolda menyer och dyligt...Den jag har är det bara att köra inget konstigt krångel vilket man bör undvika...Man ska ju även tänka på saker man hör på olika forum...Typ du måste ha en vattenkyld svets....Du måste ha en trefas svets... Men det är bonnaungar som har föräldrar som har ett stort jordbruk eller verkstad...När dom flyttar hemifrån så står där på sin höjd en B-tema svets om äns det. Man behöver absolut ingen trefasare eller vattenkyld mig för att svetsa på bilen... Drar man hela strängar direkt så slår sig plåten så man inte känner igen bilen... Punkttsvetsning gäll...vilopaus... Och då går det alldeles utmärkt med en enfasare...Allt annat är lögn...Bara gidder från bonnungar o dyl...Folk med noll kunskap om bilplåt...Liksom svetsat  rätt mycket....då med enfasare...Bara kolla engelska forum...
« Senast ändrad: 23 aug-18 kl 23:59 av Tännlappen »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #46 skrivet: 24 aug-18 kl 00:24 »
 :D...Som sagt skönt att få en tråd om svetsar som är vuxen... inte trams om vattenkylda svetsar får att reparera bilen...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #47 skrivet: 07 sep-18 kl 14:34 »
Nu är det ju inte bilplåt jag svetsar, utan håller på att bygga en lite klenare modell av maskinflak, för att flytta en stuga.
Min mig stod lite dumt till och en som har en 230 V Kempi mig, som han skryter över, erbjöds sig att svetsa med sin.
Det funkade ju inte att svetsa U och I balkar med den, Svetsen la sig mest utanpå.

Stökade fram min gamla Esab 3-fas mig LAE 315, med löst matarverk.
Som TORBJÖRN lagat kretskortet till (Han är duktig)

Nu har jag svetsat ett tag och det funkar bra, men nu när jag skulle svetsa lodrätt och 10 mm gods, så lyckades jag bränna hål, fast jag har flera lägen kvar på strömstyrkan.

Har även svetsat 0,5 mm plåt och det går bra, förutom att handtaget och slangpaketet är i klumpigaste laget.

Kan bara konstatera att jag föredrar 3-fas svetsar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #48 skrivet: 07 sep-18 kl 15:29 »
Så här ser svetsen ut.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #49 skrivet: 07 sep-18 kl 15:30 »
Och flaket

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #50 skrivet: 07 sep-18 kl 20:43 »
Nu är det ju inte bilplåt jag svetsar, utan håller på att bygga en lite klenare modell av maskinflak, för att flytta en stuga.
Min mig stod lite dumt till och en som har en 230 V Kempi mig, som han skryter över, erbjöds sig att svetsa med sin.
Det funkade ju inte att svetsa U och I balkar med den, Svetsen la sig mest utanpå.

Stökade fram min gamla Esab 3-fas mig LAE 315, med löst matarverk.
Som TORBJÖRN lagat kretskortet till (Han är duktig)

Nu har jag svetsat ett tag och det funkar bra, men nu när jag skulle svetsa lodrätt och 10 mm gods, så lyckades jag bränna hål, fast jag har flera lägen kvar på strömstyrkan.

Har även svetsat 0,5 mm plåt och det går bra, förutom att handtaget och slangpaketet är i klumpigaste laget.

Kan bara konstatera att jag föredrar 3-fas svetsar.

Grejen är att juh klenare svets desto mer tid måste man lägga på förarbetet.
Konisk spalt är melodin.
Med en rejäl svets som din stora behöver man bara se till att det är någorlunda rent så man får kontakt.
Sedan bränner man bara på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #51 skrivet: 08 sep-18 kl 09:53 »
Om man svetsar bilplåt nu för tiden så finns det speciell svetstråd till det som de har gått över till professionellt. Den smälter lite tidigare, och man skall köra med överlapp, så det är väl egentligen en blandning av hårdlod/svets. Går bra till bilplåt.

Men (jag fick med en rulle till MIG-en), det är inte samma hållfasthet som med en vanlig tråd när man svetsar kant i kant. Jag använder mest svetsen till lättare konstruktionsarbeten utan större krav på hållfasthet, och har använt gratisrullen till allt järnsvetsande, och när en balk gick av så svetsade jag med den. Balken gick av igen, i svetsen trots minst dubbelt gods där. Brottyta som när man bryter mässing eller gjutjärn. Så fast tråden är smidig på tunna detaljer så sätter jag i en järnrulle istället, det var för stor skillnad på hållfasthet.

Jag har förresten en trefas-MIG som har 4 rullar i matningen. Gör verkligen skillnad när man svetsar aluminium, men är nog onödig lyx till bilplåt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #52 skrivet: 08 sep-18 kl 10:37 »
Om man svetsar bilplåt nu för tiden så finns det speciell svetstråd till det som de har gått över till professionellt. Den smälter lite tidigare, och man skall köra med överlapp, så det är väl egentligen en blandning av hårdlod/svets. Går bra till bilplåt.

Men (jag fick med en rulle till MIG-en), det är inte samma hållfasthet som med en vanlig tråd när man svetsar kant i kant. Jag använder mest svetsen till lättare konstruktionsarbeten utan större krav på hållfasthet, och har använt gratisrullen till allt järnsvetsande, och när en balk gick av så svetsade jag med den. Balken gick av igen, i svetsen trots minst dubbelt gods där. Brottyta som när man bryter mässing eller gjutjärn. Så fast tråden är smidig på tunna detaljer så sätter jag i en järnrulle istället, det var för stor skillnad på hållfasthet.

Jag har förresten en trefas-MIG som har 4 rullar i matningen. Gör verkligen skillnad när man svetsar aluminium, men är nog onödig lyx till bilplåt. Borde vara det som kallas migbrazing... Än så länge bara sett dyra rullar med den tråden...Annars borde det ju funka bra...mindre risk plåten slår sig...Gastyp kanske Argon...eller går med blandgas... Se om det kommer prisvänligare b-tema eller jula rullar för testning...Migen ska väl även ställas lågt i Ampere...Intressant är det...  :D ...Min börjar vid 20A...står Brazing i manualen...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #53 skrivet: 08 sep-18 kl 11:18 »
Äldre bilar som är byggda av plåt och inte tunnfilmsplåt och plast, som nyare bilar, brukar jag svetsa med gassvets.
Blir snyggare och mindre efterarbete med gas, än MIG.
Nån gång när jag får tid ska jag försöka få igång nån av TIG svetsarna jag har, har hört att det ska funka bra på bilplåt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #54 skrivet: 08 sep-18 kl 13:24 »
Borde ju gå bra, blir ju lite mer koncentrerad "låga" än med gasen. Har bara använt TIG-en till aluminium, och oftast blir det bättre än med gasen där. TIG i aluminium är bara så förbaskat känsligt för blåst...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #55 skrivet: 08 sep-18 kl 21:47 »
 :D...ensamhet du har ju rätt mig vad jag kan förstå, industrimig ...Då svetsa kraftig kärra... Såg du skrev att handtaget var synnerligen klumpigt... Om nu inte Esab gjort egen lösning för att tjäna pengar så kanske det finns möjlighet att byta till ett smidigare slangpaket av annat märke för då svets på typ bilplåt...Eller kanske typ adapter så man kan använda annat... Övrigt i verkligheten...Skulle köra 30 mil till logfest...Naturligtvis la avgaset på Oplen av innan på två ställen...Omöjligt få avgas snabbt på en närmare 30 år gammal Kadett....Bara köra ut med den synergiska svetsen och miga  :D ...Ställde på normal inbränning 1,5mm....No problemo... Lovar det var rejäla glipor med rörstumparna jag försökte passa in...Men som sagt, bara miga synergiskt  :D...Rök av innan katten....Rök av vid böjen över bakaxeln...Svetsade i nästan omöjliga vinklar...Då behövs en maskin som matar på med synergisk kraft...Alla som har en Kadett vet att böjen över bakaxeln är rätt känslig...fel vinkel och det slår och dunker....Om det nu finns någon som har kvar en Kadett...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #56 skrivet: 09 sep-18 kl 08:25 »
Tänker inte byta slangpaket, mitt är flera meter långt och det är bra ibland.

Har två såna här, som jag ska försöka få igång istället, de har små handtag redan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #57 skrivet: 10 sep-18 kl 16:34 »
 :D...Smashwelden ser najjs ut...Kollar man maskinens vikt och plussar på med gasflaska o tråd blir det ett tungt ekipage,men som sagt beror ju på om man behöver släpa kittet runt ladan eller inte  :D...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #58 skrivet: 10 sep-18 kl 16:49 »
Här släpas det inte runt nån lada, ska det förflyttas där man inte kan rulla den, så finns det lastbil, traktor eller grävare att ta hjälp av.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #59 skrivet: 10 sep-18 kl 23:38 »
Här släpas det inte runt nån lada, ska det förflyttas där man inte kan rulla den, så finns det lastbil, traktor eller grävare att ta hjälp av.


Okey  :D...Men som sagt alla har inte tillgång till dylika maskiner att flytta runt svetsen med...En tanke kan ju vara att ha ett långt slangpaket,finns ju olika längder... Då ha kvar maskinen i uthuset och ändå nå ut till t.ex bilen....Och miga...Om man har någorlunda jämnt golv i uthuset. Har manlångt slangpaket kanske man bör använda lite grövre tråd....0,6 tråd kanske knycklar sig. Som sagt jobbar man med bilplåt så är själva svetsandet den minsta delen...För och efterarbete är den stora delen...Migen enfas eller trefas ska bara göra sitt lilla jobb utan knorr...Köper man en taskig svets typ varuhussvets så tar troligtvis trådmatningen kraft från själva svetsströmmen och man får en väldigt ryckig svetsfunktion...Blir lite mardröm.... Som sagt invertermigarna är smidiga... Här en länk där man kan se kraften och även krasften från en troligtvis defekt maskin....Själv är jag nöjd ned den synergiska kraften som känns i svetshandtaget....Bara matar...  :D  Naturligtvis har du ensamhet valt rätt maskiner för ditt jobb ....ditt släp bygger man inte med skräpmaskiner...Det jag är lite irriterad är tjafs om vattenkylda migar för lite plåtjobb,dock inte på detta forum vad jag vet....http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=56819
« Senast ändrad: 10 sep-18 kl 23:50 av Tännlappen »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #60 skrivet: 11 sep-18 kl 08:54 »
Okey  :D...Men som sagt alla har inte tillgång till dylika maskiner att flytta runt svetsen med...En tanke kan ju vara att ha ett långt slangpaket,finns ju olika längder... Då ha kvar maskinen i uthuset och ändå nå ut till t.ex bilen....Och miga...Om man har någorlunda jämnt golv i uthuset. Har manlångt slangpaket kanske man bör använda lite grövre tråd....0,6 tråd kanske knycklar sig. Som sagt jobbar man med bilplåt så är själva svetsandet den minsta delen...För och efterarbete är den stora delen...Migen enfas eller trefas ska bara göra sitt lilla jobb utan knorr...Köper man en taskig svets typ varuhussvets så tar troligtvis trådmatningen kraft från själva svetsströmmen och man får en väldigt ryckig svetsfunktion...Blir lite mardröm.... Som sagt invertermigarna är smidiga... Här en länk där man kan se kraften och även krasften från en troligtvis defekt maskin....Själv är jag nöjd ned den synergiska kraften som känns i svetshandtaget....Bara matar...  :D  Naturligtvis har du ensamhet valt rätt maskiner för ditt jobb ....ditt släp bygger man inte med skräpmaskiner...Det jag är lite irriterad är tjafs om vattenkylda migar för lite plåtjobb,dock inte på detta forum vad jag vet....http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=56819



Vatten kyld MIG är bra om du ska svetsa grovt och länge. En bekant har det och handtaget blir inte varmt.

Min lilla MIG kan man frakta i en skottkärra om man vill flytta den utomhus.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #61 skrivet: 11 sep-18 kl 11:23 »
På tal om vattenkylda slangpaket släpade jag girigt hem en gratis gigantisk TIG från 1970-talet, med läckande vattenkylning. Tror den väger säkert 300 kg. När jag ser hur mycket plats åbäket tar i mitt garage känner jag att det var dumt gjort...  ::) Maskinen går på enfas 400V (alltså mellan två faser), svetsar med både lik- och växelström samt har HF-tändning. När jag släpade hem svetsen såg jag fram emot att äntligen kunna svetsa aluminium, men nu har jag knappt plats att byta motor i en bil. Eftersom jag MIG:ar med koldioxid som skyddsgas (3-fas kvalitetsmaskin från 80-talet) måste jag köpa argonflaska till monstersvetsen och för det priset kan jag säkert få någon verkstad att göra eventuella jobb åt mig.

Har funderat på om jag ska skrota monstersvetsen men behålla HF-tändningen och slangpaketet för att se om det går att TIG:a bilplåt med min lilla billiga invertersvets. Ett 20-kilos "tändaggregat" kan nog ge högspänning nog för att mörda en elektronikspäckad invertersvets, så det känns inte som en helt bra idé, och den lilla invertern kan ju heller inte ge växelström, så svetsa aluminium är ju bara att glömma.

Monstersvetsen åker nog ut på skrothögen innan vintern, helt enkelt för att den tar för mycket plats och mitt behov är så litet. Vill någon rädda den? Storleken är väl som två diskmaskiner, den ena liggande ovanpå den andra. Står i Roslagen mellan Stockholm och Norrtälje. Jag har garagelyftkran till hjälp om man backar in en släpkärra i garaget. Vi var fyra fem man som baxade svetsen uppför grova plankor på min kärra när jag hämtade monstret i Stockholm. Det smakade blod i käften...  ;D
Den som vill ha åbäket kan ringa mig på 070 fem sju 6 åtta två 35.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #62 skrivet: 15 sep-18 kl 00:42 »
På tal om vattenkylda slangpaket släpade jag girigt hem en gratis gigantisk TIG från 1970-talet, med läckande vattenkylning. Tror den väger säkert 300 kg. När jag ser hur mycket plats åbäket tar i mitt garage känner jag att det var dumt gjort...  ::) Maskinen går på enfas 400V (alltså mellan två faser), svetsar med både lik- och växelström samt har HF-tändning. När jag släpade hem svetsen såg jag fram emot att äntligen kunna svetsa aluminium, men nu har jag knappt plats att byta motor i en bil. Eftersom jag MIG:ar med koldioxid som skyddsgas (3-fas kvalitetsmaskin från 80-talet) måste jag köpa argonflaska till monstersvetsen och för det priset kan jag säkert få någon verkstad att göra eventuella jobb åt mig.

Har funderat på om jag ska skrota monstersvetsen men behålla HF-tändningen och slangpaketet för att se om det går att TIG:a bilplåt med min lilla billiga invertersvets. Ett 20-kilos "tändaggregat" kan nog ge högspänning nog för att mörda en elektronikspäckad invertersvets, så det känns inte som en helt bra idé, och den lilla invertern kan ju heller inte ge växelström, så svetsa aluminium är ju bara att glömma.

Monstersvetsen åker nog ut på skrothögen innan vintern, helt enkelt för att den tar för mycket plats och mitt behov är så litet. Vill någon rädda den? Storleken är väl som två diskmaskiner, den ena liggande ovanpå den andra. Står i Roslagen mellan Stockholm och Norrtälje. Jag har garagelyftkran till hjälp om man backar in en släpkärra i garaget. Vi var fyra fem man som baxade svetsen uppför grova plankor på min kärra när jag hämtade monstret i Stockholm. Det smakade blod i käften...  ;D
Den som vill ha åbäket kan ringa mig på 070 fem sju 6 åtta två 35.

Med en sådan maskin får man nog kalla dig svetskung  :D....Glädjer mig att du kör med kolsyra...Gasbolagen är inte nådiga i sina höjningar med priser på sina gaser...Kolsyretub varar väl i princip tre gånger så länge som en dyr blandgastub...Bara hör med en lokal typ brandservice...Om man vill slippa ockerpris för lite skyddsgas....Vill man ockras varsågod och svälj...  8)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #63 skrivet: 15 sep-18 kl 01:40 »
 :D..Tidigare tänkte jag köpa en esab 151c..men enligt manual står det att den inte är anpassad för kolsyra...Och då försvann den maskinen ur tankarna.... :D ....Bra sätt kan vara att mejla till tillverkarna och fråga hur maskinerna går på kolsyra...Som sagt mycket pengar att spara när det gäller skyddsgas...Bra maskin som går på kolsyra är en moneysaver... Thats for sure  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 6 användare
xaelanar, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser