Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  *Ej aktuellt* ( Söker hanhund till Hovawart-tik )  (läst 6671 gånger)

Ylvalifalk

  • Inlägg: 59
    • Småland
*Ej aktuellt* ( Söker hanhund till Hovawart-tik )
« skrivet: 16 jul-11 kl 23:37 »
Jag ska sätta mig mer in i avelsfrågan först, återkommer kanske nästa löp...

« Senast ändrad: 17 jul-11 kl 23:21 av Evelina »

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #1 skrivet: 17 jul-11 kl 00:11 »
Varför ska du ta valpar på henne?
Det finns redan tillräckligt med stora blandrasvalpar och unghundar på blocket. Rädda en sån istället för att tillverka fler.
//Luff

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #2 skrivet: 17 jul-11 kl 00:17 »
då kommer andra gnällspiken  (:) ::) :P självklart skall du para med en hund av samma ras...  planerad blandrasavel till vilket syfte? en renrasig hund betingar ett högre värde och man vet bättre vad man får i slutändan...
Fjäderfän och kaniner

HannaK

  • Inlägg: 127
    • Blekinge
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #3 skrivet: 17 jul-11 kl 00:25 »
Varför ska du ta valpar på henne?
Det finns redan tillräckligt med stora blandrasvalpar och unghundar på blocket. Rädda en sån istället för att tillverka fler.

+1 på det. Världen behöver inte fler knepiga korsningshundar, det finns tillräckligt med ogenomtänkta valpar och hundar efter icke hälsotestade föräldrar. Nu vet jag ju såklart inte om just denna hunden har genomgått de för avel brukliga testerna för rasen men rent allmänt.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 00:30 »
Och här kommer gnällspik nr tre.  ::)
Att para en hund så här ogenomtänkt är inte att rekommendera.
Är hon röntgad? Hovawart är en stor och tung ras som kan få problem med diverse leder. Även underfunktion i sköldkörteln förekommer, vet du hur det ser ut i hennes släkt på den biten?
Som Luff säger, så finns det gott om stora blandrashundar på Blocket, främst hanar strax runt året. Är du säker på att du kan hitta bra hem till kanske 10-11 valpar? Hoffen är en stor och stark hund som behöver en fast hand, och blandad med fel ras så kan den bli för mycket för de flesta.
Jag anser att en Hoffe måste aktiveras, det är en hund med stor arbetskapacitet...
Och de som är seriöst intresserade av att jobba med sin hund, väljer ytterst sällan en blandras.

OM du absolut måste para din tik, så har jag ett par goda råd.

*Stå över detta löp! Se i stället till att fundera grundligt på vilka egenskaper du vill ha hos hanen, och hitta rätt hane för henne. Att hitta en hane när tiken redan löper är inte att rekommendera, det blir lätt att man tar första bästa.
*Satsa på en renrasig kull! Gör de tester som rasklubben rekommenderar, och välj en avelshane som gett trevliga valpar tidigare.
Om du gör en blandrasparning så vet du aldrig vad du får för mentalitet på valparna, och har betydligt svårare att hitta rätt hem till valparna.
En renrasig SKK-registrerad valp kan du dessutom ta betydligt mer för.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 06:15 »
Bra råd ni ger alla som skrivit här! Behöver därför inte ge några fler. Håller fullständigt med dom som redan gett goda råd!!
En har det som en förtjänar!

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #6 skrivet: 17 jul-11 kl 06:34 »
Alla parningar ska så klart vara genomtänkta, det håller jag med om och vi vet inte hur genomtänkt detta är.
Alla renrasiga hundar är inte perfekta, det tror jag ni alla vet. Vissa raser är behäftade med rastypiska sjukdomar, eller hur?
Om någon söker hanne för sin tik, ta det lugnt, alla blandisägare är inte helt knäppa!

Citat: "Världen behöver inte fler knepiga korsningshundar, det finns tillräckligt med ogenomtänkta valpar och hundar efter icke hälsotestade föräldrar."
Jag säger bara: Det finns knäppa rasuppfödare och det finns tillräckligt med knepiga rasrena hundar med!

Ta nu ett djupt andetag, tänk efter:  Evelina:varför vill jag ha valpar efter min hund och vad ska de fylla för syfte?
Ni andra, ta det lite easy!
Njuter av värme och allt det gröna!

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #7 skrivet: 17 jul-11 kl 09:06 »
 För renrasiga registrerade hundar går det åtminstone att via SKK kontrollera mycket sjukdomshistorik i släktleden på hundarna, det visar om det finns åtgärdsprogram för vissa "rasrelaterade" sjukdomar, höftledsstatys, ögonsjukdomar mm.  Jag har aldrig träffat en blandras där ägaren vet hälsostatus några generationer bakåt. Har däremot träffat på blandraser med grava höftledsfel och ögonproblem. Några av dessa har varit tvugna att avlivas vid ca 2 års ålder. Samtidigt har en ovetandes ägare till kullsyskon till dessa tagit valpar på sin tik.  Det är ett sätt att sprida dåliga gener på...helt utan kontroll.  Jag menar inte med detta att en blandras har mer sjukdomar eller problem men det är mer ett lotteri när inte statusen går att kontollera bakåt i släktleden.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #8 skrivet: 17 jul-11 kl 09:11 »
Att gnälla och gå på är ett ypperligt sätt att fördriva och mobba hundägare med andra tanker och mål. Gynnar knappas någon hund... Ta det någon annanstans! >:(
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #9 skrivet: 17 jul-11 kl 09:20 »
Alla parningar ska så klart vara genomtänkta, det håller jag med om och vi vet inte hur genomtänkt detta är.

Att tikägaren annonserar efter hanhund på ett forum för självhushållning när tiken är en bra bit in i löpet tycker jag är skäl nog att anta att det inte rör sig om en särskilt väl planerad parning.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #10 skrivet: 17 jul-11 kl 09:32 »
Vissa raser är behäftade med rastypiska sjukdomar, eller hur?


Menar du att dessa försvinner när man korsar med andra raser?
Att blandrashundar är friskare än renrashundar köper jag inte.
Men att blanrashundar är knäppare än renrashundar tror jag inte, jag har däremot mycket svårt att förstå syftet med blanrasavel när det redan finns så många underbara hundraser att välja mellan!!

Att gnälla och gå på är ett ypperligt sätt att fördriva och mobba hundägare med andra tanker och mål. Gynnar knappas någon hund... Ta det någon annanstans! >:(

Jag tycker det här är precis rätt ställe, för att försöka övertyga en hundägare till att tänka om och tänka rätt.
Jag tycker de flesta i tråden formulerat sig väl och inte "gnällt och gått på", däremot är det ett känt fenomen att många hundägare har ömma tår, spec. när man inte dunkar dem i ryggen och ropar hejaord till deras beslut!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #11 skrivet: 17 jul-11 kl 12:43 »
Att tikägaren annonserar efter hanhund på ett forum för självhushållning när tiken är en bra bit in i löpet tycker jag är skäl nog att anta att det inte rör sig om en särskilt väl planerad parning.

 ;D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Ylvalifalk

  • Inlägg: 59
    • Småland
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #12 skrivet: 17 jul-11 kl 23:16 »
Tack för era goda råd. Jag uppskattar verkligen uppriktigheten, jag ska nog sätta mig in mer i avelsfrågan innan jag låter henne para sig. Men en sak undrar jag, hur har så många självhushållare tid att surfa runt inne på hundforumet på alternativ.se?

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #13 skrivet: 18 jul-11 kl 00:22 »
Tack för era goda råd. Jag uppskattar verkligen uppriktigheten, jag ska nog sätta mig in mer i avelsfrågan innan jag låter henne para sig. Men en sak undrar jag, hur har så många självhushållare tid att surfa runt inne på hundforumet på alternativ.se?

Klokt beslut. :)
Alla här inne är inte självhushållare.  ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

irma56

  • Inlägg: 108
    • Småland
SV: Söker hanhund till Hovawart tik inom en vecka!
« Svar #14 skrivet: 18 jul-11 kl 15:11 »
Att gnälla och gå på är ett ypperligt sätt att fördriva och mobba hundägare med andra tanker och mål. Gynnar knappas någon hund... Ta det någon annanstans! >:(

.......och den enda som gnällt är du. Alla andra har kommit med goda råd och information till någon som inte var så insatt i ämnet


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser