Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vindkraftverk av bilgenerator?  (läst 13184 gånger)

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
vindkraftverk av bilgenerator?
« skrivet: 10 maj-14 kl 21:21 »
skulle det vara möjligt att bygga ett vindkraftverk av en bilgenerator och ett 12v batteri som man efter laddning kopplar till en omformare för att plocka ut 220v för att t.ex. ladda telefonen eller datorn? stål och aluminium är inga problem att få tag i, så det är just själva hypotesen;
går det? hur högt bör det vara? hur kopplar jag elen för att optimera effekt?

tack på förhand :)

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-14 kl 21:41 »
Problemet med bilgeneratorer är bland annat att dom kräver rätt höga varv, så du har en utväxlingsfråga att lösa.. Du behöver få upp kraftverkets varv från kanske 60 varv/min till 2-3000.. och det är inte enkelt..

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #2 skrivet: 10 maj-14 kl 21:58 »
Problemet med bilgeneratorer är bland annat att dom kräver rätt höga varv, så du har en utväxlingsfråga att lösa.. Du behöver få upp kraftverkets varv från kanske 60 varv/min till 2-3000.. och det är inte enkelt..

dum i huvudet är jag! :D
tänkte inte alls på varvtalet, men det kräver ju givetvis en växellåda som inte ens gud har skådat. finns det andra sätt att dra nytta av vinden för oss fattiga hemmapulare? jag kommer inte köpa några färdiga lösningar, utan jag är mer ute efter att bygga själv, iallafall i första hand

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #3 skrivet: 10 maj-14 kl 22:02 »
Dom brukar ju bygga pannkaksgeneratorer.. det går att googla på :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #4 skrivet: 10 maj-14 kl 22:06 »
Men för att ladda telefon eller dator krävs så lite att om du håller dig till en hyffsat högvarvig turbin skall det gå bra att få ut ström till det utan utväxling. Smala, vertikala verk borde gå bra. Hittade inte den jag tänkte på, men här är en fin liten pjäs   http://www.tystvindkraft.se/

Sätt den på ett ställe där det blåser. Över trädtopparna blåser det mycket, men det finns ofta förträngningar i naturen där det blåser rätt bra vid markytan. I alla fall så det räcker till en telefon ;D

Surfa runt, det finns många lösningar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #5 skrivet: 10 maj-14 kl 22:20 »
Det finns många tidigare trådar på samma tema i detta forum också.

Normalt kan man räkna med att en växelströmsgenerator till bil börjar ladda vid 1500-2000 varv/min och lämnar märkeffekt vid kanske 6000 varv/min.  Bäst verkningsgrad får den om man inte tar ut mer än på sin höjd halva den effekt generatorn klarar att ge vid aktuellt varvtal.  Vill man kunna använda den vid lägre varvtal bör man arbeta med en lägre spänning än generatorn egentligen är tänkt för  - t ex ta ut 12 V ur en 24 V -generator.

Ett problem i vindkraftssammanhang är att laddningsregulatorn vill dra på maximal magnetiseringsström då generatorn går så långsamt att den inte kan leverera önskad effekt, men då kanske den går så tungt att turbinen inte får en chans att gå med lämpligt varvtal för aktuell vindstyrka.  Det kan alltså tänkas vara önskvärt att ordna en lite mer intelligent reglering än den fabriksmonterade laddningsregulatorn, eller helt enkelt begränsa maximal magnetisering med ett motstånd i serie med fältlindningen.

Även om en bilgenerator är långt ifrån optimal för ändamålet spar man så mycket arbete och pengar på att ta till en maskin som man kan komma över så gott som gratis i obegränsade mängder, att det nog inte är mödan värt att försöka bygga en generator själv eller betala dyra pengar för en mer lämplig maskin.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #6 skrivet: 08 jun-14 kl 10:30 »
http://otherpower.com/7footwindturbine.html

Otherpower har en ganska enkel konstruktion på sin pannkaksgenerator med permanentmagneter. Konstruktionen måste dock förminskas lite för att passera under en tvåmetersregel som finns här i Sverige. Väljer man att ta kostnaden för en större vindsnurra så är deras tiofotare mer beprövad.

Försök också att minimera den energimängd som behövs i hushållet. Ju mindre energi som behövs desto mindre anläggning behövs för att leverera den.
« Senast ändrad: 08 jun-14 kl 10:41 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #7 skrivet: 08 jun-14 kl 11:52 »
Om man bara skall ha till att ladda vid de tillfällen solen inte lyser, så blir det billigast att ta en skrotad cykel och en begagnad bilgenerator. Ett litet motionspass på den laddar datorn.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #8 skrivet: 08 jun-14 kl 14:56 »
Min bästa ägodel är min vedspis!

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #9 skrivet: 08 jun-14 kl 15:51 »
Med tanke på att det är så lite energi som skall genereras skulle jag lägga slantarna och energin på solceller i stället. De flesta vindkraftverk står dessutom stilla men solceller fungerar non stop under ca 8-9 månader.
När det är extra varmt och soligt ute får man ett extra tillskott av energi när temperaturskillnaden i t ex ett elektriskt kylskåp eller box kräver mera energi för att kunna hålla typ +6-8 grader på kylsidan när varmsidans temperatur (omgivningstemperaturen) ökar 10-15 grader.

Jag har sett ett 10-tal vindkraftverkbyggen och alla har varit lika meningslösa. Jag har själv varit intresserad men insett att det finns bättre sätt att få el.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-14 kl 17:47 »
dum i huvudet är jag! :D
tänkte inte alls på varvtalet, men det kräver ju givetvis en växellåda som inte ens gud har skådat. finns det andra sätt att dra nytta av vinden för oss fattiga hemmapulare? jag kommer inte köpa några färdiga lösningar, utan jag är mer ute efter att bygga själv, iallafall i första hand
Det går även att linda om generatorn förutsatt att du ha en som kan öppnas. Förut fanns det motorlindningsverkstäder där man kunde köpalindningstråd (special lackad koppartråd).
Jag har en anvisning på tyska hur man gör. Den är dock från 80-talet så de generatorer som används där finns nog inte längre, men liknande borde gå att hitta....


JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #11 skrivet: 20 jun-14 kl 16:14 »
Ska du bara ladda datorn och telefonen behöver du inte 230 V växelström då det lika gärna går att göra från 12 V likström, köp bara en laddare avsedd för bilar. Färdiga 12-voltssystem med vindsnurror eller solceller är också idag så pass vanliga att det knappt lönar sig att kika på att bygga eget, solceller som är avsedda för t ex husvagnar klarar också att driva ett kylskåp vilket är långt mer än vad du behöver.
Eftersom du bara tänker ladda telefonen och datorn så bör också ett vanligt bilbatteri räcka ganska så länge innan det töms så en annan lösning är bara att ha ett löst sådant som du tar med till någon som har 230 V och ladda det där när det behövs. Självklart för en del medan det för andra är värt att poängtera är att man inte ska koppla in något direkt på ett bilbatteri utan en vettig reglering och en säkring.

Che Guevara

  • Gäst
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #12 skrivet: 21 jun-14 kl 01:45 »
Ska du bara ladda datorn och telefonen behöver du inte 230 V växelström då det lika gärna går att göra från 12 V likström, köp bara en laddare avsedd för bilar. Färdiga 12-voltssystem med vindsnurror eller solceller är också idag så pass vanliga att det knappt lönar sig att kika på att bygga eget, solceller som är avsedda för t ex husvagnar klarar också att driva ett kylskåp vilket är långt mer än vad du behöver.
Eftersom du bara tänker ladda telefonen och datorn så bör också ett vanligt bilbatteri räcka ganska så länge innan det töms så en annan lösning är bara att ha ett löst sådant som du tar med till någon som har 230 V och ladda det där när det behövs. Självklart för en del medan det för andra är värt att poängtera är att man inte ska koppla in något direkt på ett bilbatteri utan en vettig reglering och en säkring.
Det förutsätter ju att datorn är 12v inte som min 24v

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #13 skrivet: 21 jun-14 kl 09:16 »
Det förutsätter ju att datorn är 12v inte som min 24v

Det finns billaddare för bärbara datorer, som omvandlar ostabil 12 V till den spänning datorn ska ha (vanligtvis någonstans mellan 16 och 20 V).

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #14 skrivet: 25 jul-14 kl 17:03 »
Hej!
Självfallet går detta!!

För ganska många år sedan beskrevs detta utförlig, med bygganvisningar o allt, av tidningen Gör så här- numera omdöpt till gör det själv- ring och jaga redaktionen....
MVH/ Bosse

ps: vill minnas att det var en fläktrem som via 2 remskivor speedade upp generatorn!!
 DS

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #15 skrivet: 25 jul-14 kl 19:29 »
Då får man tillgång till väldigt lite el men bara om det blåser ordentligt. En sådan utväxling fungerar helt enkelt inte.

Che Guevara

  • Gäst
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #16 skrivet: 25 jul-14 kl 19:32 »
Då får man tillgång till väldigt lite el men bara om det blåser ordentligt. En sådan utväxling fungerar helt enkelt inte.
Beror inte det på hur stora blad man har ju större ju mer vridmoment ?

 

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #17 skrivet: 25 jul-14 kl 21:32 »
En 3A solpanel (runt 40-50W) klår ett sådant vindkraftverk hur lätt som helst.  Man ka t o m använda en billig diod och ett vanligt batteri utan regulator och få ut kontinuerlig effekt till t ex ett mindre kylskåp, dator och mobil dygnet om.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #18 skrivet: 25 jul-14 kl 23:42 »
Visst är solceller smidiga och i stort sett underhållsfria, men de levererar bara en bråkdel av vad märkeffekten lurar en att hoppas på. 50W det är när solen står i zenit och i 90 graders vinkel till panelen. En solig sommardag i Sverige toppar man nog bara 40W någon timma mitt på dagen, och snittet på ett dygn hamnar nog närmre 10W om panelen är fast monterad. Så ett litet kylskåp på 60W som går 25% av tiden kommer att kräva mer paneler. Med tanke på muliga dagar går det nog åt minst det fyrdubbla och ett batteripaket som klarar i alla fall fyra dagars mörker, alltså hålla åtminstone 1,5 kWh tillgänglig energi, vilket skulle kräva ca 300Ah blyackumulator.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: vindkraftverk av bilgenerator?
« Svar #19 skrivet: 26 jul-14 kl 08:03 »
Jag har en 40W anläggning till båten utan regulator och ett 105Ah batteri som just nu blir överladdat och får kopplas ur ibland. Min anläggning fungerar!
Den som vill bygga ett vindkraftverk med en bilgenerator får väl göra det och inse att det blir misslyckat den hårda vägen, lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser