Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betfor....  (läst 2037 gånger)

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
Betfor....
« skrivet: 22 nov-08 kl 10:55 »
Mina getter får betfor i pelletsform i sin mat, nu har de börjat att peta bort betfor pelletsen.Varför???
Innan har de ätit så duktigt upp alla mat.
Nån som har en ide??
Tacksam för svar!! Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Betfor....
« Svar #1 skrivet: 22 nov-08 kl 22:03 »
Dom petar alltig ut det gottaste. Ge dom t.ex. betfor på morgonen och havren på kvällen. Eller bara havre och inbilla dom att betfor är godis genom att ge det i handen.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Betfor....
« Svar #2 skrivet: 22 nov-08 kl 22:12 »
Eller ge dem betfor i flingor istället, då blir det genast svårare att sortera ut.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Betfor....
« Svar #3 skrivet: 22 nov-08 kl 22:24 »
Till frukostfilen då eller? ;)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Betfor....
« Svar #4 skrivet: 22 nov-08 kl 22:27 »
Tja om du föredra sega betfor flisor i filen istället för muslie så be my guest ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Betfor....
« Svar #5 skrivet: 23 nov-08 kl 11:20 »
Frågvis: varför ger ni getterna betfor? Själv ger jag inte mina betfor, men kamelerna får det då hingsten ibland slutar äta vid brunst, men betforen kan han inte motstå! Uppblött betfor ger jag då och då till jakarna så att jag kan lura i dem avmaskningsmedel och selen när det behövs.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Betfor....
« Svar #6 skrivet: 23 nov-08 kl 17:08 »
Ok, tack då blev jag lite klokare. Ska försöka mig på lurendrejeri i fortsättningen ;)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Betfor....
« Svar #7 skrivet: 23 nov-08 kl 21:08 »
Frågvis: varför ger ni getterna betfor? Själv ger jag inte mina betfor, men kamelerna får det då hingsten ibland slutar äta vid brunst, men betforen kan han inte motstå! Uppblött betfor ger jag då och då till jakarna så att jag kan lura i dem avmaskningsmedel och selen när det behövs.

Jag stödmatar mina getter med betfor eller "vanlig" pellets. Hö är basfödan men ibland, framförallt denna årstiden, behövs lite extra. Min erfarenhet av betfor är att de har en hög mättnadskänsla och att getterna mår bra av det. Lite extra ger jag till nyblivna mammagetter. Kom ihåg bara att getter inte ska ha uppblöttnat betfor utan torrt.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Vercinos

  • Inlägg: 155
  • Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
SV: Betfor....
« Svar #8 skrivet: 24 nov-08 kl 08:14 »
Jag gör som Kimma sa: ger flingor och det kan de inte pilla ut...De har liksom inte tid, eftersom havre ju är sååå gott ;D!
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Betfor....
« Svar #9 skrivet: 24 nov-08 kl 10:20 »
Hej.
När vi köpte våra getter från Gotlands djurpark så sa de att de skulle ha uppblött betfor och då fick de naturligtvis det. När vi sedan sålt killingar så har jag sagt likadant till dem :-[ Gissa om jag blir konfys nu när jag läser att getter ska ha torr betfor, Har jag gjort nått dumt nu ??? Vi är ju på gång att skaffa getter igen o nu vill jag ju gärna veta hur det ska vara, torr eller blöt betfor o varför endera :-\?
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Betfor....
« Svar #10 skrivet: 24 nov-08 kl 13:53 »
Tortt Betfor är bättre för Getternas magar
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Betfor....
« Svar #11 skrivet: 24 nov-08 kl 15:14 »
Torr betfor brukar man ge idisslare, uppblött till hästar! Men att det skulle vara bättre för deras magar med torrt vill jag gärna ha vetenskapliga belägg för! Har man ett bra grovfoder så finns det enligt mig ingen anledning att ge betfor, varken till hästar eller getter, då betfor är ett grovfoder! Var på en föreläsning med Per Michanek, känd och duktig hästveterinär, som berättade om "myten" med betfor. Jag ger själv aldrig betfor av någon annan anledning än för att det är ett smart sätt att få i djur sådant man vill att de ska få i sig ...


Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Betfor....
« Svar #12 skrivet: 24 nov-08 kl 17:09 »
 Om jag inte minns fel så är det längden från strupen ner till magsäcken samt att blött betfor har en benägenhet att jäsa i Getternas magar, vilket kan orsaka Diarre, som avgör om det ska vara blött eller ej.  Sen är ju inte Betfor deras huvudföda men ett bra fodertillskott tillsammans med annat. Betfor innehåller både stärkelse och fibrer som Getterna mår bra av. Sist men inte minst är det min erfarenhet av Betfor som del av fodertillskott som gör att jag använder det. Mina Getter mår bra av det.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

mollys

  • Inlägg: 413
  • Carpe Diem
    • Småland
SV: Betfor....
« Svar #13 skrivet: 25 nov-08 kl 08:44 »
Jag ska testa detta med flingbetfor, har en säck till pållarna så den kan jag ta av till getterna och se om det fungerar.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Stengrim, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser