Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Hur mycket mat ? :o  (läst 2562 gånger)

komposten

  • Inlägg: 61
Hur mycket mat ? :o
« skrivet: 30 mar-08 kl 12:32 »
 

 Vi har 2 bockar på snart ett år som jag personligen tkr har blivit lite för tjocka , :-[  dom har nog fått för mycket hö att äta antar jag .

 Hur mycket mat är det rekomenderat eller hur mycket ger ni era getter att äta och vad för mat?

Nu får bockarna hö morgon kväll och ungefär 2 nävar solrosfrön dagligen + plus gräset som börjar komma upp i skogen runt om . ;D

 
« Senast ändrad: 30 mar-08 kl 19:01 av komposten »

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #1 skrivet: 01 apr-08 kl 20:39 »
Dvärggeten Selma får ungefär en halv trädgårdskorg hö (vedertagen och exakt måttenhet för hö...  ::)) morgon och kväll. På morgonen brukar hon också få några brödbitar, alternativt skal av morötter och äpplen från dagen före, om det har blivit några i köket. Då och då slänger jag in grenar och ruskor av barr till henne, om jag har några till hands. Dessutom har hon en saltsten och en balja vatten hela tiden. Tidigare fick hon lite havre varje morgon, men det har jag dragit ner på efter att hennes bock fick urinsten och veterinären trodde att det kunde ha med havren att göra. Nu vet jag inte om hon-getter är lika benägna att få urinsystemet igenproppat som bockar, men det känns ändå lite olustigt att trycka i henne havre efter vad som hände med bocken.

Vet inte om du blev klokare av det här, men det var ett försök i alla fall!  :)
harstorp4.se

komposten

  • Inlägg: 61
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #2 skrivet: 01 apr-08 kl 20:49 »
Dvärggeten Selma får ungefär en halv trädgårdskorg hö (vedertagen och exakt måttenhet för hö...  ::)) morgon och kväll. På morgonen brukar hon också få några brödbitar, alternativt skal av morötter och äpplen från dagen före, om det har blivit några i köket. Då och då slänger jag in grenar och ruskor av barr till henne, om jag har några till hands. Dessutom har hon en saltsten och en balja vatten hela tiden. Tidigare fick hon lite havre varje morgon, men det har jag dragit ner på efter att hennes bock fick urinsten och veterinären trodde att det kunde ha med havren att göra. Nu vet jag inte om hon-getter är lika benägna att få urinsystemet igenproppat som bockar, men det känns ändå lite olustigt att trycka i henne havre efter vad som hände med bocken.

Vet inte om du blev klokare av det här, men det var ett försök i alla fall!  :)

jo men då får nog mina bockar ungefär lika mkt nu ;)
, har dragit ner på höet så att det inte ska bli för mkt men
de får ju alltid nåt smått o gott emellan och har nästan alltid grankvistar mm.  ::)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #3 skrivet: 01 apr-08 kl 22:56 »
Jag hade hellre dragit ner på solrosfröna för bocken och fortsatt ge geten havre. Getter får inte urinsten på samma sätt som bockar. Nu har jag en annan sort, som ger mer mjölk och inte har lika lätt för att bli feta. Så getterna får 1,2 kilo havre och bocken inget kraftfoder alls.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #4 skrivet: 02 apr-08 kl 09:22 »
Jag hade hellre dragit ner på solrosfröna för bocken och fortsatt ge geten havre. Getter får inte urinsten på samma sätt som bockar. Nu har jag en annan sort, som ger mer mjölk och inte har lika lätt för att bli feta. Så getterna får 1,2 kilo havre och bocken inget kraftfoder alls.

Aha. Då kan jag ge Selma lite havre då och då i alla fall. Hon gillar det verkligen, så på ett sätt är det ju synd att sluta. Dessutom kanske hon behöver lite extra när hon är dräktig, vilket hon tycks vara...
harstorp4.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #5 skrivet: 02 apr-08 kl 11:05 »
Hon ska nog ha varje dag.

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #6 skrivet: 02 apr-08 kl 16:05 »
Hon ska nog ha varje dag.

OK! Då kör jag på det. Är det framförallt under dräktigheten hon ska ha daglig dos, eller annars också, tror du?
harstorp4.se

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #7 skrivet: 02 apr-08 kl 17:32 »
Det ska mycket till om getter (eller för den delen bockar) ska bli feta av hö och grankvistar.

Ett vanligt fel man gör är att titta på magen, som är stor och rund, och tycka de är "feta". Detta är absolut inte fetma, utan en våm som är välfylld med grovfoder = bra!

Känn över ryggraden istället. Är den väl inbäddad så du inte känner ryggkotorna eller bara kan ana är geten/bocken fet.  Mycket förenklat ska en get i bra hull vara ungefär trekantig över ryggraden och man ska kunna känna kotorna.

komposten

  • Inlägg: 61
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #8 skrivet: 02 apr-08 kl 17:55 »
Det ska mycket till om getter (eller för den delen bockar) ska bli feta av hö och grankvistar.

Ett vanligt fel man gör är att titta på magen, som är stor och rund, och tycka de är "feta". Detta är absolut inte fetma, utan en våm som är välfylld med grovfoder = bra!

Känn över ryggraden istället. Är den väl inbäddad så du inte känner ryggkotorna eller bara kan ana är geten/bocken fet.  Mycket förenklat ska en get i bra hull vara ungefär trekantig över ryggraden och man ska kunna känna kotorna.

 Okej , jo jag har tänkt på de men när jag tittade på kort på andras
 såg våra så mulliga ut 
så det var så jag började fundera på om de var tjocka :P
(och de får mer än hö och grankvistar )  ;D  Lät som fängelse nästan , börd o vatten typ men mer får dom allt ;)

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #9 skrivet: 02 apr-08 kl 18:02 »
(och de får mer än hö och grankvistar )  ;D  Lät som fängelse nästan , börd o vatten typ men mer får dom allt ;)
;D
Det är absolut inget fel på hö- och grankvistdieten, tvärtom! Det är helt okej för en bock som inte producerar något! Ju mer man petar i dem av annat foder, ju större är risken att något blir galet (kolik, urinsten osv osv osv).

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #10 skrivet: 02 apr-08 kl 21:18 »
En liten reservation bara. Bocken "producerar" när getterna brunstar  :-[

komposten

  • Inlägg: 61
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #11 skrivet: 03 apr-08 kl 19:28 »

okej , tack fär alla svar :)

Den här sidan är jättebra !
 

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
SV: Hur mycket mat ? :o
« Svar #12 skrivet: 22 jan-10 kl 18:05 »
För att avgöra en foderstat brukar man prova sig fram. Jag ger mina getter mycket grovfoder + betfor, friskt vatten (fri tillgång) och så har de hela tiden en mineralsten om de känner för att ta en slick då och då  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1045 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser