Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behövs mer än havre?  (läst 1332 gånger)

AG

  • Inlägg: 232
  • Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Behövs mer än havre?
« skrivet: 17 feb-08 kl 22:48 »
Förut gav vi våra getter (vintertid) havrekross,mineraler och betfor. Men mineraler och betfor åt dom inte så nu får dom bara havre. Det jag tänkte höra var om dom behöver något extra tillskott utöver havren? Har för mig att jag läst någonstans att det finns något speciellt get pellets, finns det?? Smart sätt att få i dom mineraler och vitaminer.
« Senast ändrad: 17 feb-08 kl 22:50 av Galfvensjö »
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Behövs mer än havre?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 00:03 »
Har inte sett getpellets i Sverige. Men dela upp givan var och en för sig, så ska du se att dom äter. T.ex. en handfull betfor på morgonen och havren lite senare. Funkar här hemma på petiga getter i.a.f. Mineralerna ligger i botten ständigt och det dom får på tungan verkar räcka. Ja, dom har ju slickestenen också. Och bark.

Lite OT kanske, men att dela upp pellets och havren funkar på kaniner med. Dom kan inte peta ut det gottaste  :)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Behövs mer än havre?
« Svar #2 skrivet: 20 feb-08 kl 13:51 »
Jag ger pelleterade mineraler till hästarna, då slinker det med. Kanske det går att använda till getterna? Vet en vilka mineraler och hur mycket det är i. Ska kolla.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Cujsan

  • Inlägg: 149
  • Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
SV: Behövs mer än havre?
« Svar #3 skrivet: 20 feb-08 kl 14:30 »
Hej!  :D

Vi ger fårpellets till dom som dom ääälskar :). Eftersom fåren och getterna går tillsammans hos oss så är denna fodring ypperlig.
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Behövs mer än havre?
« Svar #4 skrivet: 20 feb-08 kl 15:31 »
Vi gav en blandning av 50 kg havre (hel) 25 kg betfor och 25 kg nötpellets (Lantmännen kallade dem Elit minns jag, vet ej vad de heter i dag). 

Denna blandning rekommenderades av en gårdsmejerist, hon tyckte havre gav bättre smak på mese än om man gav korn.

Edgar

PycklingMamma

  • Inlägg: 193
  • Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
SV: Behövs mer än havre?
« Svar #5 skrivet: 21 feb-08 kl 14:21 »
Har försökt att få i mina pelleterade mineraler, men de e lögn i h.....e! Här blir det bark å en minimalt använd saltsten.
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Behövs mer än havre?
« Svar #6 skrivet: 22 feb-08 kl 18:33 »
Ursäkta, men vad är betfor? Har det ngnting at göra med foderbetor?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 4 användare
reimersro, xaelanar, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser