Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekolllon ?  (läst 1988 gånger)

mor på landet

  • Inlägg: 43
ekolllon ?
« skrivet: 15 sep-07 kl 09:07 »
 :) :)Vet någon om det är farligt med ekollon för en getmage.
Eller kanske något annat ni upptäckt inte är bra.?

SV: ekolllon ?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-09 kl 11:04 »
Snälla, finns det ingen med erfarenheter av getter och ekollon?
Vi har en jätte stor ek i det som skall bli gethage.

Axelis

  • Inlägg: 34
SV: ekolllon ?
« Svar #2 skrivet: 11 aug-09 kl 14:17 »
Pojkarna hade samlat ihop en samling ekollon modell gigantisk som våra getter gick o knapra på lite grann och det hände ingenting. Tror inte dom tyckte det så fantastiskt gott...möjligtvis som nån liten canapé... ;)

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
SV: ekolllon ?
« Svar #3 skrivet: 23 jun-10 kl 14:20 »
Ekollon inehåller ett gift (kommer dock inte ihåg vad det heter). Djuren tar ekollonen nästan som en drog och blir påverkade. En del klarar sig och en del inte. Symptomerna kommer smygandes och sedan brukar det bara bli värre. Man ska akta sig för barken,löven och ekollonen. 

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: ekolllon ?
« Svar #4 skrivet: 26 jun-10 kl 23:16 »
Hmm. Vi har massor av ek och boketräd i våra hagar där får, häst och kor går, har inte märkt något än. Har däremot hört att det bara är getter som är effektiva ekslyätare. Hade tänkt skaffa lite getter för att hjälpa mig med röjningsarbetet, så jag vill gärna veta om detta kan vara farligt för dem.
Mvh
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
SV: ekolllon ?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-10 kl 10:38 »
Har man tur så åker man ju inte på något sådant, men har vänner och bekanta som haft både sjukdomar och dödsfall bland sina djur. Om getter vet jag inte hur det fungerar med Ekollon, men jag vågar heller inte testa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ekolllon ?
« Svar #6 skrivet: 27 jun-10 kl 16:08 »
Hör med giftinformationen eller SVA. Jag vet att ekollon är dåligt för hästar, om de äter för mycket. Grisar föds ju upp på ekollon i sydeuropa, så för dem är det uppenbarligen ingen fara.

Allt handlar troligen om hur mycket man äter.

Vad jag vet kan människor också äta ekollon, om man kokar dem i flera omgångar och häller av kokvattnet. Orkar inte leta upp info om det nu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: ekolllon ?
« Svar #7 skrivet: 27 jun-10 kl 17:01 »
Hör med giftinformationen eller SVA. Jag vet att ekollon är dåligt för hästar, om de äter för mycket. Grisar föds ju upp på ekollon i sydeuropa, så för dem är det uppenbarligen ingen fara.

Allt handlar troligen om hur mycket man äter.

Vad jag vet kan människor också äta ekollon, om man kokar dem i flera omgångar och häller av kokvattnet. Orkar inte leta upp info om det nu.

Svin tål ekollon, Kor brukar klarar dem hyfsat, hästar sorterar oftast bort dem och får far illa av dem, de kan tom dö av ollon. Hur getter klarar sig det vet jag faktiskt inte???????

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
SV: ekolllon ?
« Svar #8 skrivet: 28 jun-10 kl 00:29 »
Jag skulle inte råda dig till att testa iaf  :-\

berglundskan

  • Inlägg: 64
    • Västmanland
    • thelifeinmöklinta
SV: ekolllon ?
« Svar #9 skrivet: 30 jun-10 kl 08:25 »
Vår get äter löven från eken, jag till och med torkar grenar så han får under vintern!
Har inte tänkt på ifall han har ätit ekollonen, lite mindre ekollonen har vi sen vi skaffade geten dock. Så kan hända att han har ätit av dom också!
Bor i rött torp med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner, 2 ankor & 1 get. www.moklintabrollop.blogg.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser