Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avvänjning  (läst 1169 gånger)

Stora bocken Bruse

  • Inlägg: 66
Avvänjning
« skrivet: 13 jun-07 kl 17:29 »
Har fundering på att sälja mina bockkillingar.. Hur gamla ska dom vara innan man kan göra det?

Tror att våra var ca två månader när vi köpte dom men då fick getkillingarna sin mamma med sig hit.. Lillbocken skulle tydligen klara sig själv.. Problemet var att han blev dålig.. Väldigt dålig i magen och allmänt risig.. Vill inte att mina grabbar ska vara med om det om det går att undvika..

Fast det kanske alltid blir lite så när man tar ifrån dom så tvärt?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Avvänjning
« Svar #1 skrivet: 14 jun-07 kl 23:18 »
Det var nog förändringen i foder som störde magen. Ser man till att det alltid finns hö & havre i fri tillgång innan så bör det gå bra. Informera också nya ägaren om vad dom fått hemma så att dom kan fortsätta i samma spår och sakta ändra fodret om dom har andra idéer hos sig sen. 2,5-3 månader tycker jag är lagom. Geten brukar dessutom vara lite trött på sina ungar då ändå. Men vissa enstaka individer ser man som klarar sig själva redan innan. Som äter ordentligt med fast föda och  går mer och mer för sig själv eller med andra än mamman. En sån individ, skule jag kunna släppa iväg lite tidigare.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Avvänjning
« Svar #2 skrivet: 15 jun-07 kl 11:05 »
Mina killingar är nu 2,5 månad och getterna har precis stött bort dem själva. Så killingarna går nu utan sina mammor ett tag innan köparna får komma och hämta dem.
Om du har dvärgar så undvik havren Gruff nämnde.
Ett riktigt bra hö och sly räcker gott om de är fina i hullet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser