Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om ällingar!!  (läst 4064 gånger)

Annajansson

  • Inlägg: 8
Frågor om ällingar!!
« skrivet: 25 mar-15 kl 16:58 »
Har nu en ruvande anka här hemma och det är ca 2 veckor kvar tills ällingarna kläcks.
Ska jag ge dem starfoder i börjar eller vad är egentligen bäst? Och när ska dem få gå över till vanlig mat? Ger dem vuxna ankorna spannmål och pullfoder men har läst en hel den negativt om pullfoder, är det något "fel" på det och i så fall vad ska man ge dem istället?? Blev rekommenderad att använda det av förra ägaren...

Bör värmelampan vara på när dem är små? Ankorna bor i en ouppvärmd ladugård.

När kan dem små liven släppas ihop med draken? Tacksam för svar!! :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #1 skrivet: 25 mar-15 kl 17:35 »
Mamman värmer de små...i början kan du ge dem kokt ägg,kokt potatis,bröd..spannmål krossat och vanligt foder i pulverform.. Se till så de äter upp och att fodret inte ligger kvar och blir dåligt. Ankan med ungar låter jag gå själv till en början.
Fjäderfän och kaniner

Annajansson

  • Inlägg: 8
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #2 skrivet: 25 mar-15 kl 21:54 »
Tackar för svaret! Första gången vi får ällingar så vet just inte så mycket .. Hur lång tid tar det innan jag kan släppa ut dem då? har en hage som dem får vara i först innan dem får gå fritt på gården, med nät runt och även som tak som skydd mot rovfåglarna.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #3 skrivet: 25 mar-15 kl 22:02 »
Är det myskankor så skyddar mamman ungarna väl..men andra ankor är sämre på att försvara ungarna mot faror.  De kan vara ute från första dagen med mamman men räkna in dem ofta så du märker om någon försvunnit. Ibland kan de gå igenom nät eller komma på efterkälken när mamman och övriga går iväg.. Lugnast är förstås att ha dem ordentligt instängda de första veckorna...
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #4 skrivet: 25 mar-15 kl 23:32 »
Våran vinterkull gillade värmelampan så fort de blev lite för stora att rymmas alla under mamman.

Annajansson

  • Inlägg: 8
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #5 skrivet: 26 mar-15 kl 17:20 »
Okejj! :)
Det är inga myskankor , honan är en blandning mellan blekingeanka och Pekinganka och hanen ska tydligen vara en kejsaranka ..

Annajansson

  • Inlägg: 8
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #6 skrivet: 26 mar-15 kl 18:28 »
Förresten så har jag sett att hon har förstört ett ägg idag igen , har hänt 2 gånger förut  , hon pickar sönder dem en bit utanför redet. Någon som vet vad det beror på?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #7 skrivet: 26 mar-15 kl 20:03 »
Har du sett detta?  Annars kan det vara kråkor och skator. .
Fjäderfän och kaniner

Annajansson

  • Inlägg: 8
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #8 skrivet: 26 mar-15 kl 20:44 »
Har inte sett det men det finns inte möjlighet för andra fåglar att ts sig in..

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #9 skrivet: 26 mar-15 kl 21:42 »
Ok..det händer att de äter upp obefruktade ägg..
Fjäderfän och kaniner

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #10 skrivet: 27 mar-15 kl 21:56 »
Är du säker på att hon pickar sönder dem?
Ankor är tunga i förhållande till äggskalen. Det är vanligt att skalen inte klarar tyngden av en anka, om de inte fått extra mycket snäckskal i samband med värpningen. Jag hade en rouenanka en gång som låg sönder nästan alla äggen. Man hittade resterna av äggen en bit från redet när hon hade städat, ofta var det skal i vattenspannen där de drack.

Jag rekomenderar startfoder till ungarna de första veckorna, det är enkelt för då vet man att de får alla näringsämnen. 
Jag brukar vara försiktig att släppa ut dem de första veckorna, här finns skator som plockar ungarna direkt när de är små. Det hjälper inte att det är aggressiva myskandshonor som försvarar dem, skatorna är listiga och jobbar i par. En av dem distraherar honan medan den andra pickar hål i skallen på de små. Riktigt otäcka är de.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Annajansson

  • Inlägg: 8
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #11 skrivet: 18 apr-15 kl 13:11 »
Nej är inte säker med det ser ut som att hon pickar sönder dem, de gångerna det har hänt har äggen legat en bit utanför redet ...

Men nu har der gått över 30 dar och de har inte kommit några bäbisar än
:( några av äggen känns helt tomma medans det är någonting i dem andra, ser mest ut som en flytande sörja ... Ska det verkligen se ut så? :(

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #12 skrivet: 18 apr-15 kl 22:41 »
Jag litar inte på tider när det gäller ankornas ruvningar, efter drygt 40 dagar kläcktes alla ägg under en anka.

Annajansson

  • Inlägg: 8
SV: Frågor om ällingar!!
« Svar #13 skrivet: 19 apr-15 kl 15:15 »
Äggen var ruttna :( fick igår ankägg från en bekant som jag lade i ankans rede som hon la sig på ganska fort :)
Men nu kom jag att tänka på att det kanske inte är så snällt att låta henne ligga en månad till utan försöker få tag på en kläckare istället ...hon gärna ut från redet när jag öppnar upp.
Men vad tycker ni, är det rätt att hon ska ligga en månad till?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser