Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintra bin  (läst 21446 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #80 skrivet: 26 jul-17 kl 13:48 »
Vi har redan med hjälp av t ex Fries konstaterat att det inte verkar finnas särskilt mycket att hämta. Och även om någon forskare skulle vilja undersöka saken så skulle det inte säga något annat än att med just den honungen som han använde blev resultatet det det blev. Honung är ju som bekant lokal. Att det inte finns så mycket forskning kan också bero på att det är en icke-fråga, de flesta erfarna biodlare vet att det finns för invintring skadlig honung. Så det är en win-win situation för biodlaren att invintra på sedvanligt sätt, bättre övervintring och bättre skörd.
Thomas hänvisade till statistik hos SBR - det var den länken jag frågade efter i mitt inlägg.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #81 skrivet: 26 jul-17 kl 13:50 »
Kolla med SBR, eller med Bihälsokonsulenten. I de årliga enkätsvaren om övervintring kan man utläsa detta.
Och hitta jämförande statistik på binas överlevnad huruvida de är invintrade på honung eller socker?
Jag vet ingen biodlare som invintrar endast på honung, utom Jano då som gjorde det för 15-20 år sen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Invintra bin
« Svar #82 skrivet: 26 jul-17 kl 14:12 »
*** Följdmoderering ***


Eller så är dom som bin är mest.
Dom anpassar sig till de utmaningar som människor ställer som inför. (Läs stolleprov)
Och när det inte är helt fel så överlever dom.
« Senast ändrad: 26 jul-17 kl 14:18 av torpjens »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Invintra bin
« Svar #83 skrivet: 26 jul-17 kl 14:22 »
 (:)  Snälla ni, läs reglerna http://www.alternativ.nu/index.php?page=regler god och saklig ton var det. Sluta med tjuvnypen. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #84 skrivet: 26 jul-17 kl 14:22 »
Jag vet ingen biodlare som invintrar endast på honung, utom Jano då som gjorde det för 15-20 år sen.

Jag vet flera stycken biodlare som (tyvärr för deras egen del) invintrar på enbart honung. Är det försommarhonung så verkar bina klara av detta galant, men inte om det är honung från andra halvan av säsongen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #85 skrivet: 26 jul-17 kl 14:57 »
Jag vet flera stycken biodlare som (tyvärr för deras egen del) invintrar på enbart honung. Är det försommarhonung så verkar bina klara av detta galant, men inte om det är honung från andra halvan av säsongen.
Ok, du menar att de chansar ibland annars går det ju inte att veta vilken honung bina inte klarar vintern på. Var är SBR-statistiken som du nämnde för några inlägg sedan?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #86 skrivet: 26 jul-17 kl 18:28 »
Och hitta jämförande statistik på binas överlevnad huruvida de är invintrade på honung eller socker?
Jag vet ingen biodlare som invintrar endast på honung, utom Jano då som gjorde det för 15-20 år sen.

 
 Och det var ingen som helst skillnad när bina kan tillgodogöra sig vinterklungans funktion. De samhällen som invintrades på endast en låda lågnormal hade problem med störningen oavsett om de fick honung eller socker.

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #87 skrivet: 26 jul-17 kl 20:39 »
Kanske att en grundorsak till att det med jämna mellanrum kommer trådar som den här är att man så att säga förmänskligar bina, alltså man drar slutsatser om bina som grundar sig i sin erfarenhet från människan. Och just det vita sockret har ju debatterats mycket den senaste tiden, alltså påverkan på diabetes- och fetmaepidemien i många länder.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Invintra bin
« Svar #88 skrivet: 26 jul-17 kl 21:16 »
Att efterlysa relevant forskning och statistik talar snarare för motsatsen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #89 skrivet: 26 jul-17 kl 22:20 »
Kanske att en grundorsak till att det med jämna mellanrum kommer trådar som den här är att man så att säga förmänskligar bina, alltså man drar slutsatser om bina som grundar sig i sin erfarenhet från människan. Och just det vita sockret har ju debatterats mycket den senaste tiden, alltså påverkan på diabetes- och fetmaepidemien i många länder.

Jag hävdar att det snarast handlar om ett idéologiskt önsketänkande. När man får höra om erfarenheter av att bina mår väldigt fint med enbart socker, och man själv tycker att bina borde må bäst av honung, så målar man in sig i ett hörn.

På samma sätt finns det de som envisas med att låta bina leva sida vid sida med varroan utan bekämpningar. Men som bekant så klarar sig inte svärmar i trädstammar eller liknande att överleva mer än max ca 3 år om de har varroa som inte bekämpas. Att man VILL att det skulle fungera på egen hand är enbart ett önsketänkande även här anser jag.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Invintra bin
« Svar #90 skrivet: 26 jul-17 kl 22:41 »
Som sagt, att efterlysa relevant forskning och statistik talar snarare för motsatsen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Invintra bin
« Svar #91 skrivet: 26 jul-17 kl 23:37 »

 
 Och det var ingen som helst skillnad när bina kan tillgodogöra sig vinterklungans funktion. De samhällen som invintrades på endast en låda lågnormal hade problem med störningen oavsett om de fick honung eller socker.
När du skriver fick, gav du dem honung då eller var det den som fanns i sh? Om de hade sin egen honung hade du skattat någon honung öht i de sh? Jag menar om det var hela det innevarande årets indragna honung, även hösthonung, som de fick behålla?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Invintra bin
« Svar #92 skrivet: 27 jul-17 kl 13:44 »
När du skriver fick, gav du dem honung då eller var det den som fanns i sh? Om de hade sin egen honung hade du skattat någon honung öht i de sh? Jag menar om det var hela det innevarande årets indragna honung, även hösthonung, som de fick behålla?

 Fick ha kvar skulle det stått. Samhällena skattades två gånger under försommaren. De samhällen som invintrades på bara en låda kunde ju inte ha någon honung kvar. De fick honungen i utspädd form att dra ner och torka in på nytt på samma sätt som sockerlösningen när det mesta ynglet krupit ut.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #93 skrivet: 28 jul-17 kl 11:20 »
En rapport  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4814072/ och som heter "Linking Measures of Colony and Individual Honey Bee Health to Survival among Apiaries Exposed to Varying Agricultural Land Use" säger att
Citera
Colony measures that predicted overwintering apiary survival included the amount of pollen collected, brood production, and Varroa destructor mite levels.



 


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #94 skrivet: 28 jul-17 kl 12:02 »
Hej Små

Då har jag direkt en fundering: hur mycket pollen finns det i ramar som fylls med enbart sockervatten?
« Senast ändrad: 28 jul-17 kl 16:18 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #95 skrivet: 28 jul-17 kl 12:10 »
Hej Små


Då har jag direkt en fundering: hur mycket pollen finns det i ramar som fylls med enbart sockervatten?

Bina lagrar in pollen i lika stor omfattning i sina vaxkakor oavsett vilket foder de drar in. I ramar med "sockervatten" i min biodling förekommer sådan mängd med pollen att jag måste plocka bort under invintringen. (Pollensamlandet hänger genetiskt samman med samlarivern, och hos Buckfastbin tar detta sig tyvärr oproportionerliga konsekvenser under augusti-september.)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #96 skrivet: 28 jul-17 kl 16:20 »
Hej Thomas

Ok och tack för infot, då lider de i alla fall inte brist på pollen när den tidiga yngelsättningen sker.

Annars hade det väl gått åt fanders direkt antar jag.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #97 skrivet: 28 jul-17 kl 17:02 »
Hej alla som delta i tråden

Kan vi, för att kunna föra en fruktbar diskussion (var tydligen en hel del "polisiära" ingrepp nödvändiga) kommer överens om följande: ?
  • det går att övervintra både på socker och/eller honung
  • inte all honung är lämplig med tanke på innehållet, typ lus- och ljunghonung
  • pollen för yngeluppfödning på våren finns oavsett metod
  • det är ekonomiskt bättre att övervintra med socker
  • fettkroppen utvecklas bättre med honung än med socker (se mina postade undersökningar beträffande spörsmålet)
  • risken med utsot minskar med socker (men det har säkerligen med driftsformen att göra, bla hur man skördar, spärrgaller, utökning och hela "faderullan" vilket utgör "rivningszonen" i debatten enligt min uppfattning).
Listan ovan är långtifrån fullständig och har ingen rangordning!

Vi som är aktiva här (och de som följer) har samma grundinställning: våra bin ska må bra

Jag tycker det vore gängligt för alla att sätta diskussionsnivån på en hög ribba!

Trevlig helg

Manfred
alias Kap Horn
« Senast ändrad: 28 jul-17 kl 17:12 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Invintra bin
« Svar #98 skrivet: 28 jul-17 kl 17:10 »
  • det går att övervintra både på socker och/eller honung
  • inte all honung är lämplig med tanke på innehållet, typ lus- och ljunghonung
  • pollen för yngeluppfödning på våren finns oavsett metod
  • det är ekonomiskt bättre att övervintra med socker
  • fettkroppen utvecklas bättre med honung än med socker (se mina postade undersökningar beträffande spörsmålet)
  • risken med utsot minskar med socker (men det har säkerligen med driftsformen att göra, bla hur man skördar, spärrgaller, utökning och hela "faderullan".
Listan ovan är långtifrån fullständig och har ingen rangordning!

Vi som är aktiva här (och de som följer) har samma grundinställning: våra bin ska må bra

Jag tycker det vore gängligt för alla att sätta diskussionsnivån på en hög ribba!

Trevlig helg

Manfred
alias Kap Horn

Punkterna 1-4 stämmer bra! På punkten 5 tvivlar jag ganska starkt, med utgångspunkt från egna och kollegors mångåriga erfarenheter.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Invintra bin
« Svar #99 skrivet: 28 jul-17 kl 17:18 »
Hej Thomas

Där är alltid "tvivlaren" som ställer frågor och vill ha svar.
Bra det! (känner igen mig där)
Svar har (inte jag) men andra levererat (se mina tidigar inlägg).
Fettkroppen förändras med typen av foder.

Bara lite kort: jag använder socker!
Är det ond om mat på våran, är det nektartorka, är det en avläggare eller en svärm så matar jag sockerlösning.
Är samhället lätt på hösten så "vräker" jag in det "vita".

Däremot; att skörda rubbet och sedan ersätta det med billig kolhydratlösning för att göra mitt "snitt"?
Nej tack!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Svarthönan, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser