Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan dvärgkochin ha ärtkam?  (läst 3702 gånger)

gotlandstjej

  • Inlägg: 34
    • Gotland
Kan dvärgkochin ha ärtkam?
« skrivet: 14 jan-07 kl 11:47 »
Jag har ett par tuppar där ägaren sa när jag fick dom att de var dvärgkochin. Den ena tuppen är friserad, men den andra är jag osäker på om den kan vara blanding med någon annan ras. Den har nämligen ärtkam, men är ungefär lika stor som den andra tuppen. Är det någon som har förslag på vilka raser som kan vara inblandade i så fall?
Har häst, lamm och höns av raserna dvärgkochin, Brahma  och Leghorn

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Kan dvärgkochin ha ärtkam?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-07 kl 13:07 »
Hej!
Nää, renrasig dvärgkochin har inte ärtkam. De raser som ligger närmast till hands skulle väl vara dvärgbrahma eller silke kanske men det är ju svårt att veta.. Det finns ju andra, lätta, dvärgraser som också har roskam men tuppen skulle förmodligen inte se ut som en kochin om korsningen var gjord i en nära generation då. Mindre benbefjädring, inte så fyllig fjäderdräkt och inte så rund stjärt osv..
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Helenan

  • Gäst
Re:Kan dvärgkochin ha ärtkam?
« Svar #2 skrivet: 14 jan-07 kl 20:53 »
Är ärtkam och roskam samma sak? Roskam är väl dubbel kam? Usäkta någon som inte kan de rätta orden. :-[

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Kan dvärgkochin ha ärtkam?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-07 kl 21:09 »
Ärtkam och roskam ser lite lika ut, båda är liksom platta och breda. Men ärtkammen är täckt av små runda knölar, små ärtor, medan roskammen snarare har små knottror. Roskammen brukar dessutom smalna av bakåt i en spetsig "dorn" hos tupparna.
Det är ärtkam som hos vissa raser kan se ut som "dubbel" kam.
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:ärtkam..
« Svar #4 skrivet: 14 jan-07 kl 21:10 »
En ärtkam är en liten, låg kam med tre parallella rader "knappar" längs kammen. Den mellersta raden är den mest framträdande. Likt en öppen ärtskida.
T.ex Brahma, Araucana.

Nästa är rosenkammen. Det är en låg tårdroppsformad kam. Bred med småknottrig yta och avsmalnande bakåt.
T .ex Wyandot.

Är det rätt så Tedarix ? eller har jag rört till det..

Mvh Grimla
« Senast ändrad: 14 jan-07 kl 21:35 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Kan dvärgkochin ha ärtkam?
« Svar #5 skrivet: 14 jan-07 kl 22:11 »
Du har helt rätt Grimla. :)
Utseendet på kamtyperna varierar lite mellan olika raser men du har gett en utmärkt beskrivning av dom vanligaste tycker jag.  :P
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Helenan

  • Gäst
Re:Kan dvärgkochin ha ärtkam?
« Svar #6 skrivet: 15 jan-07 kl 11:14 »
Tack! Ni svarade precis samtidigt  ;D Nu vet jag hur de ser ut!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 3 användare
Berberis, jeno0038, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser