Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  White Leghorn  (läst 2365 gånger)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
White Leghorn
« skrivet: 18 okt-06 kl 04:09 »
Jag har ett hundratal höns (främst brunläggare av rasen Rhode Island Red och White Rock) men även några White Leghorn.

Grejen är den att äggen som läggs av mina Leghorns är STORA, jag har inte vägt dom ännu men dom är så stora att det inte går att stänga en äggkartong avsedd för extrastora (Jumbo) ägg.

Är det fler som äger fåglar av denna ras och lägger de också ägg i den beskrivna storleksordningen?
Mina övriga fåglar får precis samma foder och lägger normalstora ägg, men mina leghorns verkar ha ramlat helt över gränsen för vad som kan vara nyttigt för en höna.
Jag börjar allvarligt oroa mig för deras hälsa, men samtidigt verkar de må bra.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: White Leghorn
« Svar #1 skrivet: 18 okt-06 kl 07:28 »
You know everything is bigger over there ;)

Nu vill jag inte påstå att de hönsen mådde överdrivet bra eller att jag är expert på ämnet, men jag har jobbat på hönseri när jag var mycket yngre (skulle idag klassas som barnarbete men jag hade iaf det bättre än hönsen :o). S***n i gatan vad stora ägg en del kunde värpa. Höns måste vara väldigt elastiska kunde ej se att de hönsen som gjorde sådant var mer skadade/mådde sämre än de andra.

verkar hönsen må bra så torde det vara o.k. Dessutom hur ska man få dem att värpa mindre ägg???

Men vad vet jag...
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

HellIPutUThrough

  • Gäst
SV: White Leghorn
« Svar #2 skrivet: 20 okt-06 kl 19:30 »
Höns värper större ägg ju äldre de blir.  :) De producerar samma mängd äggskal men äggens innehåll blir större med åren. Därför blir äggen större ju äldre hönan är, och skalen tunnare och tunnare.

Jag vet, Leghorn värper extremt stora ägg. Det är väl framavlat så. Måste skitont.  :-X

orloff

  • Gäst
SV: White Leghorn
« Svar #3 skrivet: 20 okt-06 kl 19:36 »
Hönsen värper sina bästa och största ägg vid 2 år.  ;)
Det är de bästa äggen att ta till kläckning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser