Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minilastare som vält startar ej  (läst 2963 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Minilastare som vält startar ej
« skrivet: 24 sep-16 kl 16:35 »
Minilastaren välte jag stängde av ,startade lossade krokodilgrepenstängde av drog upp den .Nu startar den inte vrider nyckeln 0,5 sek start sedan slås allt av som att bryta huvudströmmen .Vad kan ha hänt ,kan vältningen aktiverat någon slags startspärr ,kan ju inte vara helt ovanligt att sådana här maskiner välter .Lätt o göra tabbar när man e arg på kärringen ...     TIPS....
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #1 skrivet: 24 sep-16 kl 22:22 »
Vad är det för slags maskin närmare bestämt? Fabrikat, årsmodell, bensin- eller dieselmotor, finns någon slags elektronik i anslutning till motorn osv? Om det är bensinmotor, har den svänghjulsmagnet eller batteritändning?
Står det något i instruktionsboken om saken?

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #2 skrivet: 24 sep-16 kl 22:31 »
En del maskiner har en typ av katastrofspärr som stoppar framförallt bränsletillförseln om den skulle tippa eller något liknande inträffar.

Hur den fungerar specifikt för din maskin är svårt att säga.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #3 skrivet: 24 sep-16 kl 23:05 »
Abelco zl 60 -11  mini lastare 1600 kg diesel,svag instruktionsbok(snällt sagt)
Jag är inne på att hydro driften orsakar ett tryck som gör att den inte driver runt .
Har testat med nytt batteri,knackat på startmotorn.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #4 skrivet: 24 sep-16 kl 23:10 »
Förutom den irriterande katastrofspärren (som även sitter på bilar >:() så kan en del maskiner ha spärr om oljenivån blir för låg. Om den var i lägsta läget och maskinen välte så kan det ha blivit för lite. Hände mig med ett elverk och det tog en liten stund av irritation innan polletten föll ned.

Men nu ser jag att du skriver att den startar en kort stund och stängs av av sig själv. Kolla så att generator/fläktremmen är på och det fungerar, alternativt sladdarna till generatorn. Råkade ut för en brusten rem i grävmaskinen och den betedde sig så då. Så fort glödningen stängde ned så slocknade motorn. Ny rem och allt frid och fröjd igen :)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #5 skrivet: 24 sep-16 kl 23:37 »
Skrev fel den tänder till knappt fläktbladen rör sig 1 cm sedan är det som om huvudstömmen bryts .Totalstopp.



Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #6 skrivet: 25 sep-16 kl 00:04 »
Kan det kommit upp olja så att det blir hydrauliskt stopp för en kolv? Går motorn att dra runt ett helt varv sakta för hand?

Hydraulpumpen borde inte vara så tät att den kan stoppa så hårt innan start.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #7 skrivet: 25 sep-16 kl 07:49 »
En så ny maskin som '11 har troligen en startmotor med permanentmagneter. De är spröda och spricker eller lossnar lätt om man knackar hårt på startmotorn.

Som tidigare sagt: prova att dra runt motorn för hand och se om det går. Om inte, så ta ut glödstiften (eller spridarna om det inte finns glödstift) till alla cylindrar och dra runt motorn - antingen för hand eller med startmotorn - tills du är säker på att alla cylindrar är tomma på olja. Det är ju inte alls omöjligt att det kan ha runnit olja via vevhusventilationen till insugningsröret då maskinen välte, och att motorn sedan sög en cylinder full med olja vid största startförsöket. Tänk på att det kan finnas små kopparpackningar under spridarna, se till att de inte försvinner. Helst bör de bytas varje gång spridarna har varit losstagna. Var försiktig med spridarrören och böj inte sönder dem. Helst bör allt som har med spridarna att göra dras med momentnyckel och korrekt moment enligt verkstadshandbok vid hopsättning.

Om det inte är något sådant problem (eller mekaniskt stopp i motorn) :
Mät och kolla om det finns spänning på startmotorn under startförsök - kolla både den grova plusanslutningen och manöverström till solenoiden.
Ta loss startmotorn och provkör den lös.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #8 skrivet: 25 sep-16 kl 11:14 »
Har nu provat att dra runt har inte dragit ett helt varv men litegrann verkar funka .Jag provade starta nu och den tände till men dog och rök som FAN .Skall jag provstarta igen och om den ej dör kan man då ha den igång eller bör man göra något ???.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #9 skrivet: 25 sep-16 kl 11:31 »
Det är nog olja som behöver komma ur cylindrarna. Jag skulle hand-dra runt motorn några varv (eller dutta med startmotorn utan glödning) så att det inte tar emot sedan när motorn skall starta. Sedan är det bara att köra så det ryker ;D

Men jag har gamla maskiner och lämnar inga garantier på mina råd ;D ;D

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #10 skrivet: 25 sep-16 kl 13:43 »
Oj då jag glödgade lite    den startade  rök som bara den .Men nu har jag gödslat ut ett av 3 hus och den går bra nu .  Tack  för alla råd ,ni har räddat min dag .  En macka nu så tar jag tag i nästa byggnad..   Tack igen.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Minilastare som vält startar ej
« Svar #11 skrivet: 25 sep-16 kl 13:48 »
Skönt att det gick bra! Varken motorrenovering eller handutgödsling är något man vill klämma in i sitt schema.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser