Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta gammal gård i Småland  (läst 6601 gånger)

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #20 skrivet: 23 sep-16 kl 16:32 »
Ja jag ska försöka vara uthållig men hade ju gärna hittat drömstället igår :p


Uthållighet samt envishet är det som gäller vid letande av rätt fastighet.
Hemnet är onekligen det vanligaste forum som tillhandahåller fastigheter som ÄR till salu. Visst kan man finna objekt med att annonsera eller åka runt och höra sig för hos grannar och dyligt, men tror inte det är det tillhör vanligheten. Kan bara referera till oss. Vi letade fastighet idogt i 5 år utan avbrott, otaliga timmar på hemnet, otaliga visningar med besvikning som resultat men till slut fann vi vår pärla. Leta på, till slut hittar du det du söker. Det tar tid, och det måste få ta sin tid, Det är din livs investering ju... Lycka Till!!!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #21 skrivet: 23 sep-16 kl 20:43 »
Huset behöver inte vara tipp topp men ska ju gärna finnas avlopp.

Om du kräver avlopp har du väldigt höga krav. Du skriver i trådstarten att du kan tänka dig något övergivet och billigt, de har ofta inte godkända avlopp.
Finns avlopp finns säkert även både indraget vatten i köket, vatten i badrum, el och tvättmaskin. Då är det en modern bostad.

Jag såg häromdagen någon som sökte enkelt boende och "enda kraven" var dusch och el. För mig är dusch verkligen lyx och inget som finns in ett enkelt boende.
Själv flyttade jag in i ett hus som varken hade vatten eller avlopp men el fanns indraget. Något badrum har jag fortfarande inte byggt och klarar mig bra utan.
Ett avlopp kan man ju fixa i efterhand.
Läget är det viktigaste när man köper bostad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #22 skrivet: 23 sep-16 kl 20:50 »
De nya avloppskraven kom för bara några år sedan. Alltså skall det vara ett hus i hyfsat skick om någon skall ha lagt alla de pengarna det kostar med ett godkänt avlopp. Tyvärr finns det inga genvägar i dagens samhälle, det är inte meningen att man skall leva billigt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #23 skrivet: 23 sep-16 kl 21:04 »
Jag undrar vad det är för fel på denna gård som länkades på förra sidan?
Det finns inget avlopp men finns det godkänt avlopp gissar jag att det inte finns mycket att rusta upp heller, och du skriver ju att du söker något "övergivet" och "billigt" och något att "rusta upp".
Jag förstår inte att denna fastighet inte är såld ännu, den verkar helt underbar men kanske finns ruttna stockar etc som inte syns på bilderna.

http://www.privatmaklaren.se/viewobject.asp?BaseId=6690

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #24 skrivet: 23 sep-16 kl 22:52 »
Jag undrar vad det är för fel på denna gård som länkades på förra sidan?
Det finns inget avlopp men finns det godkänt avlopp gissar jag att det inte finns mycket att rusta upp heller, och du skriver ju att du söker något "övergivet" och "billigt" och något att "rusta upp".
Jag förstår inte att denna fastighet inte är såld ännu, den verkar helt underbar men kanske finns ruttna stockar etc som inte syns på bilderna.

http://www.privatmaklaren.se/viewobject.asp?BaseId=6690


Jag tycker också att huset ser mycket trevligt ut, och intressant att "sätta tänderna i" och rusta upp. Hade jag råd och tid skulle det vara ett intressant byggnadsvårdsprojekt.

Men just det huset är väl ändå av en något högre svårighetsgrad än många andra hus med upprustningsbehov?

Det är betydligt svårare, kräver mer kunskap inte minst, att ta tag i obefintligt golv, ett obefintligt kök, och antagligen en hel del syllstockar med mera, som ska bytas, och helrenovera taket, än att riva ner masonit från väggarna av pärlspont, stå ut med ett dåligt fungerande kök tills man hunnit göra något åt det, måla om flagnande färg, renovera lite fönster i lagom tempo o.s.v.

Jag undrar om inte TS föreställer sig ett hus (renoveringsobjekt) man kan bo i, medan  man rustar det bit för bit.

Och där det dessutom går att hålla ett par hästar, redan från start.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #25 skrivet: 23 sep-16 kl 23:16 »
Ja har man någon/några miljoner över så är den där fastigheten en sak att bita i.

ett under att man faktiskt inte slagit omkull det.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #26 skrivet: 24 sep-16 kl 09:46 »
Jag tycker också att huset ser mycket trevligt ut, och intressant att "sätta tänderna i" och rusta upp. Hade jag råd och tid skulle det vara ett intressant byggnadsvårdsprojekt.

Men just det huset är väl ändå av en något högre svårighetsgrad än många andra hus med upprustningsbehov?

Ja, det ena huset var kanske lite väl sönderrivet för att passa någon som aldrig har restaurerat ett hus förrut. Det var ju två hus på fastigheten och det ena skulle man ju kunna bo i och jag hoppas ingen renoverar sönder det till modern standard. Det såg ut som ett museum. Billigt var det ju också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #27 skrivet: 24 sep-16 kl 10:10 »
Folk kanske tycker det ligger för avsides? Hade det legat i mina trakter hade det blivit sålt på en gång. Jag hade gärna köpt det själv till och med.

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #28 skrivet: 24 sep-16 kl 11:10 »
Jo men jag förstår inte hur vissa hus kan ligga ute för 400 000 och ha el och avlopp men på landet kostar husen 400 000 utan el och avlopp....

Om du kräver avlopp har du väldigt höga krav. Du skriver i trådstarten att du kan tänka dig något övergivet och billigt, de har ofta inte godkända avlopp.
Finns avlopp finns säkert även både indraget vatten i köket, vatten i badrum, el och tvättmaskin. Då är det en modern bostad.

Jag såg häromdagen någon som sökte enkelt boende och "enda kraven" var dusch och el. För mig är dusch verkligen lyx och inget som finns in ett enkelt boende.
Själv flyttade jag in i ett hus som varken hade vatten eller avlopp men el fanns indraget. Något badrum har jag fortfarande inte byggt och klarar mig bra utan.
Ett avlopp kan man ju fixa i efterhand.
Läget är det viktigaste när man köper bostad.

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #29 skrivet: 24 sep-16 kl 11:13 »
Det är alldeles för stort renoverings projekt för mig + att jag kommer få 2 timmar till jobbet vilket inte funkar. Man får ju även tänka till på vägarna när man köper hus i Småland..


Jag undrar vad det är för fel på denna gård som länkades på förra sidan?
Det finns inget avlopp men finns det godkänt avlopp gissar jag att det inte finns mycket att rusta upp heller, och du skriver ju att du söker något "övergivet" och "billigt" och något att "rusta upp".
Jag förstår inte att denna fastighet inte är såld ännu, den verkar helt underbar men kanske finns ruttna stockar etc som inte syns på bilderna.

http://www.privatmaklaren.se/viewobject.asp?BaseId=6690

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #30 skrivet: 25 sep-16 kl 07:29 »
Det här, då? Priset verkar ligga inom budget. Visserligen inget stall, men det ligger på landet i Sävsjö kommun, så det kanske finns någon granne du kan arrendera mark och stallplats av.
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1619077

Ett annat i samma prisklass, också lantligt läge några km från Landsbro. Inget stall där heller, men det får en nog inte för 400 k.
http://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/jonkoping/landsbro/219981

Men här, då :) ! Ett renoveringsobjekt med nästan 4 ha mark och en lagård där du kan knö in hästarna, Vetlanda kommun neråt Åsedahållet nånstans:
http://www.lansfast.se/hitta/gard/jonkoping/vetlanda/aseda/pukarp-2/4hga1hgotv1c9coi/

Här en glasverande- och kakelugnsorgie i Bäckaby kyrkby, gångavstånd till förskolan om du har småbarn, samt busshållplatsen om du pysslar med sånt. Ingen mark till, men borde gå att ordna mtp att det finns rätt gott om hästfolk i trakten, dock finns en rejäl bod som kunde gå att göra om till stall.
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1526810

Sönderrenoverat men bra pris i Stenberga:
http://www.lansfast.se/hitta/fritidshus/jonkoping/vetlanda/vetlanda/stenberga-67/4e0qb5vrplamaj81/

Också sönderrenoverat, i Sävsjö kommun, men vedspis kvar i köket. Utedass :) !
http://www.svenskfast.se/fritidshus/jonkoping/savsjo/savsjo/rod-11/115049

Lite väl flitigt renoverat är det här stället i Träde, i Vetlanda kommun men cykelavstånd till Sävsjö kommun. Ligger lantligt på redigt, närmsta granne är en bonne. Inget stall tyvärr, ingen mark.
http://net.sfd.se/webpack/wpBildLista/Default.aspx?firmanr=24133&objgid=OBJ24133_1185308886

Nu kan du åka en stadig runda idag och kolla hus ;D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #31 skrivet: 25 sep-16 kl 09:57 »
Jo men jag förstår inte hur vissa hus kan ligga ute för 400 000 och ha el och avlopp men på landet kostar husen 400 000 utan el och avlopp....


Lebensraum, lebensraum.    Det är det som får lantligt belagda egendomar att stiga i pris trots den fullständiga avsaknaden av moderna bekvämlightetsinrättningar.
Du konkurerar på en marknad med starka köpare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #32 skrivet: 25 sep-16 kl 13:07 »
Lebensraum, lebensraum.    Det är det som får lantligt belagda egendomar att stiga i pris trots den fullständiga avsaknaden av moderna bekvämlightetsinrättningar.
Du konkurerar på en marknad med starka köpare.

Plus att folk kanske (förhoppningsvis) börjar bli trötta på sönderrenoverade kåkar med massor mad billiga byggskivor över alla ytor? Det finns inte så många äldre hus, bl.a. torpstugor, kvar i någorlunda originalskick, d.v.s. hus som är baserade på arbete av timmerman, snickare, murare och målare med stockar, brädor, traditionell målarfärg, tegel och murbruk, utan en massa byggskivor och plastfärg över hela skiten.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #33 skrivet: 25 sep-16 kl 15:05 »
Ja, det är enormt skönt att slippa de "sterila" miljöerna i lägenheter. Hård och kall betong överallt, fyrkantigt och för högt i tak. I en stuga kan man ha trä runt sig, ett mycket varmare och behagligare material. Man kan elda och få varmt på vintern istället för allmännyttans nitton grader, man slipper grannar som väsnas på nätterna och man kan ha det grönt och trivsamt ute och man kan parkera rakt utanför dörren om man vill.

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #34 skrivet: 30 sep-16 kl 16:40 »
Hej tack för tipsen men inget av dom tilltalar mig tyvärr, jag är både kräsen och snål. En riktig Smålänning :p och det huset i Röd känns ju som att det kommer falla ihop vid nästa storm, tunnare väggar får man leta efter.
Jag fortsätter min jakt på ett småländskt hus och idag när jag åkte på en skogsväg ute i ingenstans hittade jag ca 5 mini gårdar som var ganska förfallna, så jag tror jag är nåt på spåren..
Ska bara hitta ägaren till husen.. Det är väl det som är de svåra nu.. Men wow säger jag bara :)

Det här, då? Priset verkar ligga inom budget. Visserligen inget stall, men det ligger på landet i Sävsjö kommun, så det kanske finns någon granne du kan arrendera mark och stallplats av.
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1619077

Ett annat i samma prisklass, också lantligt läge några km från Landsbro. Inget stall där heller, men det får en nog inte för 400 k.
http://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/jonkoping/landsbro/219981

Men här, då :) ! Ett renoveringsobjekt med nästan 4 ha mark och en lagård där du kan knö in hästarna, Vetlanda kommun neråt Åsedahållet nånstans:
http://www.lansfast.se/hitta/gard/jonkoping/vetlanda/aseda/pukarp-2/4hga1hgotv1c9coi/

Här en glasverande- och kakelugnsorgie i Bäckaby kyrkby, gångavstånd till förskolan om du har småbarn, samt busshållplatsen om du pysslar med sånt. Ingen mark till, men borde gå att ordna mtp att det finns rätt gott om hästfolk i trakten, dock finns en rejäl bod som kunde gå att göra om till stall.
http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1526810

Sönderrenoverat men bra pris i Stenberga:
http://www.lansfast.se/hitta/fritidshus/jonkoping/vetlanda/vetlanda/stenberga-67/4e0qb5vrplamaj81/

Också sönderrenoverat, i Sävsjö kommun, men vedspis kvar i köket. Utedass :) !
http://www.svenskfast.se/fritidshus/jonkoping/savsjo/savsjo/rod-11/115049

Lite väl flitigt renoverat är det här stället i Träde, i Vetlanda kommun men cykelavstånd till Sävsjö kommun. Ligger lantligt på redigt, närmsta granne är en bonne. Inget stall tyvärr, ingen mark.
http://net.sfd.se/webpack/wpBildLista/Default.aspx?firmanr=24133&objgid=OBJ24133_1185308886

Nu kan du åka en stadig runda idag och kolla hus ;D !

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #35 skrivet: 30 sep-16 kl 17:23 »
Men sen kanske jag får tänka om lite om jag vill ha ett gammalt hus och köpa ett med utedass.. Så får jag fixa avlopp när jag har råd.. Hur har ni andra gjort? Men då går det ju inte bo där på vintern..
Sen funderar jag på hur mycke man kan värma upp ett hus enbart med kakelugnar? Räcker det på vintern?

Anna1

  • Inlägg: 13
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #36 skrivet: 30 sep-16 kl 18:10 »
Hur klarar du dig utan avlopp på vintern? Hur duschar du?

Om du kräver avlopp har du väldigt höga krav. Du skriver i trådstarten att du kan tänka dig något övergivet och billigt, de har ofta inte godkända avlopp.
Finns avlopp finns säkert även både indraget vatten i köket, vatten i badrum, el och tvättmaskin. Då är det en modern bostad.

Jag såg häromdagen någon som sökte enkelt boende och "enda kraven" var dusch och el. För mig är dusch verkligen lyx och inget som finns in ett enkelt boende.
Själv flyttade jag in i ett hus som varken hade vatten eller avlopp men el fanns indraget. Något badrum har jag fortfarande inte byggt och klarar mig bra utan.
Ett avlopp kan man ju fixa i efterhand.
Läget är det viktigaste när man köper bostad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #37 skrivet: 30 sep-16 kl 19:12 »
Men sen kanske jag får tänka om lite om jag vill ha ett gammalt hus och köpa ett med utedass.. Så får jag fixa avlopp när jag har råd.. Hur har ni andra gjort? Men då går det ju inte bo där på vintern..
Sen funderar jag på hur mycke man kan värma upp ett hus enbart med kakelugnar? Räcker det på vintern?
Jag värmer med enbart kamin, det räcker mer än väl. Och jag har utedass, det fungerar fint på vintern också. Lite kallt men helst skall man ha så bra värme inne att det bara är skönt att komma ut i kylan en stund  ::)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #38 skrivet: 30 sep-16 kl 20:09 »
Hur klarar du dig utan avlopp på vintern? Hur duschar du?

Vad jag menar är att du kan gräva för avlopp efter du har köpt huset. Ett hus behöver inte var tipp topp från början.
Nej, jag har inget badrum men har en campingdusch (10 liters dunk med munstycke där man pumpar upp vattnet) i lagården där jag brukar duscha innuti en dusch-kabin jag ställt där. Vatten tar jag från köket för jag har numera vatten i köket. Om jag har en anställning under vintern brukar jag duscha på arbetsplatsen. Jag har utedass året runt och det funkar bra.
 
Angående kakelugnar på vintern, så bor jag i ett litet hus med 70 kvm på nedervåningen och 70kvm på ovanvåningen. Under vintern värmer jag endast upp kök och kammarn. I köket har jag vedspis, och i kammarn, där jag sover, har jag kakelugn. Ofta har jag även på ett el-element. Att värma upp hela huset är onödigt då jag bor här själv och jag nyttjar inte rummen. Farstun brukar jag använda som kylskåp på vintern då den håller ca 5 grader. Dörren mellan farstun och köket är faktiskt tjockare än ytterdörren, och förr var det vanligt att man stängde av rum och klämde ihop sig på mindre yta.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hitta gammal gård i Småland
« Svar #39 skrivet: 08 okt-16 kl 06:57 »
Men sen kanske jag får tänka om lite om jag vill ha ett gammalt hus och köpa ett med utedass.. Så får jag fixa avlopp när jag har råd.. Hur har ni andra gjort? Men då går det ju inte bo där på vintern..
Sen funderar jag på hur mycke man kan värma upp ett hus enbart med kakelugnar? Räcker det på vintern?
Det är inga bekymmer att gå på utedass på vintern. Det är två trick som räddar upp det hela: 1) Se till att tömningsluckan på baksidan är stängd, så det inte blåser om röva´. 2) Sitsen ska vara av omålat (men helst hyvlat) trä, det leder värme och kyla dåligt, så då känns det inte kallt att sitta på. Jämför med en plastsits, DET kan vara kallt!
Ett bonustrick också: 3) Gör urinseparering, så slipper du lukta´!

En fungerande kakelugn värmer rummet som den står i full tillräckligt om du en eldar två brasor dagligen. På kvällen hänger en kläderna på kakelugnen, så är de varma och goa på morgonen :) . (Problemet är att många kakelugnar har eldningsförbud, eftersom de antingen inte blivit sotade på år och evigheter och/eller är otäta.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser