Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm blir får.......  (läst 5369 gånger)

IsaIrina

  • Inlägg: 92
    • Ljungdalsgården
Lamm blir får.......
« skrivet: 11 mar-06 kl 11:14 »
När övergår ett lamm till att bli ett får?
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Lamm blir får.......
« Svar #1 skrivet: 11 mar-06 kl 14:32 »
Ja, lite kul det där. Jag har hört att ett tacklamm blir en gimmer vid ett års ålder. Tacka blir hon när hon lammat. Hur det är med bagglamm vet jag inte. I england kallar man fårkött från ettåriga lamm för något speciellt som jag glömt namnet på. Men det är alltså inte lamb eller mutton.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Lamm blir får.......
« Svar #2 skrivet: 11 mar-06 kl 20:50 »
Vid slakt så räknas lammen som får när det bytt sina första framtänder...
Om du skickar till ett slakteri alltså...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

saxenborn

  • Inlägg: 2
Re:Lamm blir får.......
« Svar #3 skrivet: 11 maj-06 kl 14:59 »
Hej på Er!

Den engelska termen för stadiet mellan lam och får, dvs 1-2 åringar är "hogget".

* Lamb — A young sheep under 12 months of age which does not have any permanent incisor teeth in wear. (Bara mjölktänder)
   
* Hoggett — A young male sheep or maiden ewe having no more than two permanent incisors in wear. (Två permanenta tänder)
   
* Mutton — Female (ewe) or castrated male (wether) sheep having more than two permanent incisors in wear. (Mer än 2 permanenta tänder)

saxenborn

  • Inlägg: 2
Re:Lamm blir får.......
« Svar #4 skrivet: 11 maj-06 kl 15:01 »
Det finns nog inga stadier mellan lam och får... men däremot mellan lamm och får  

 ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser