Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lammning  (läst 2209 gånger)

lantrasuppfödare

  • Gäst
lammning
« skrivet: 11 apr-05 kl 21:46 »
Hej! imorgon ska vi ta in våran enda tacka (gute) till lammboxen.
Hur kommer baggen att reagera på det? forserar han elstängslet tro ::) stressar det tackan mycket att bli ensam ett tag?
När kan man föra ihop med baggen igen efter lamning? Hur tuff blir han mot lammet? Mycket tacksam över ett svar

Abruzzo

  • Inlägg: 71
Re:lammning
« Svar #1 skrivet: 12 apr-05 kl 22:51 »
Hej!
Ja, tackan kan bli stressad av att bli åtskild från baggen om hon inte är van att vara ensam.
Jag har rasen oxford down och hur tuff baggen än är mot oss så är han otroligt snäll och beskyddande mot lammen och kan vara med tackorna och lammen hela tiden.
Lycka till med lamningen!

Småbrukaren

  • Gäst
Re:lammning
« Svar #2 skrivet: 18 apr-05 kl 11:56 »
Hej!

Våra får (gutar) har precis börjat lamma. De går ute på en vall. För ett par veckor sen gjorde vi en egen hage åt baggarna så att de inte ska kunna störa tackorna under lamningen. Det är endast två eltrådar mellan baggar och tackor så de ser och hör varandra. Detta minskar stressen. När vi ett år tvingades isolera baggen höll han på att bli tokig så det är inte att rekommendera.

När tackan väl har lammat brukar det inte vara något problem att släppa ihop henne med baggen. Baggar är sällan elaka mot lammen. Däremot kan de vara lite efterhängsna tackan för att kolla om hon är i brunst. Det brukar dock avta efter ett par dagar. Det kan vara bra att låta lammen vara ensamma med tackan ett par tre dagar först så att de blir lite säkrare på benen och kan följa sin mor obehindrat.

Hoppas lamningen går bra!

leifhh

  • Gäst
Re:lammning
« Svar #3 skrivet: 06 maj-05 kl 09:35 »
Jag hakar på tråden, den ligger nära mitt problem...

Jag har en liten flock, 4 tackor, ett stort och ett alldeles nytt bagglamm. Mitt problem är att det stora bagglammet är väldigt bufflig mot det lilla, som bara är två dagar gammalt. Han försöker mota bort den lille från dess mamma.

Jag har tidigare observerat att det stora bagglammets mor har börjat bli allt mer restriktiv med att släppa hon om till juvret. Kan det vara därför han är på den lilla?

Nu skulle jag behöva lite råd. Skall jag:
-Avvakta och se vad som händer? Eller:
-Plocka bort det stora bagglammets? (Han kommer inte att leva till vintern i vilket fall, och pälsen är jättefin..)

Min strategi kommer på lite sikt att vara att ta bort båda baggarna för att plocka in nytt färskt blod i flocken. En av tackorna kommer att få gå, hon är liten och svag. Jag funderar på att relativt snart slakta den lilla tackan, alternativet skulle vara att ta det stora bagglammet. Fördelen med att låta baggen vara kvar lite till är att slaktutbytet blir större på det viset.

Men frågan är som sagt hur skall jag göra med mina bagglamm där den stroe bufflar med den lille?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Schnurrbart, Själv är bäste dräng, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser