Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vägfunderingar  (läst 4383 gånger)

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
Vägfunderingar
« skrivet: 30 okt-14 kl 19:51 »
Jag har funderingar på att bygga en körväg på åkermark (mellanlera) som också skulle kunna fungera för virkestransporter med timmerbil. Tittar man på bl.a. Skogsstyrelsens rekommendationer så skulle det behövas 40 cm bärlager för tillgänglighetsklass B och det blir ju 1,6 m3 per meter väg så kostnaden drar iväg snabbt. Det jag funderar på är att mycket av det gruset aldrig används. Alla fordon kör ju mitt på vägen och på raksträckorna är det i princip bara ett par hjulspår som utnyttjas. Själv har jag god erfarenhet av att göra traktorväg genom att lägga duk och fylla grus bara i körspåren (20-30 cm) och sedan toppa med 5-10 cm över hela bredden. Håller utmärkt i decennier för traktortrafik alla årstider. Nu är ju timmerbilar under en intensiv period en klart högre belastning men principen borde fungera bara man dimensionerar efter belastningen och ser till att ha bra kantdiken. Den andra invändningen jag har mot standardkonceptet är att den gamla väl beprövade landsvägen knappast består av 40 cm bärlager och den håller årligen för minst 10 gånger så mycket virkestransporter som min väg någonsin kommer att utsättas för under en säsong. Slutligen har jag hört olika bud på om man bör låta grässvålen vara kvar eller skala av den först. Är det någon som har egen erfarenhet av vägprojekt som inte uppfyller alla normer?

Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: Vägfunderingar
« Svar #1 skrivet: 31 okt-14 kl 16:48 »
Marktrycket på en traktor är inte i närheten av vad du har på en lastbil.

Gamla landsvägar drogs nästan aldrig över åkermark utan man valde medvetet mark med högre bärighet.

Om du hittar på en egen variant och en timmerbil kör fast eller rent av välter, så ligger du risigt till. Måste du dra vägen över åkermarken?

 

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Vägfunderingar
« Svar #2 skrivet: 31 okt-14 kl 23:39 »
Vi är naturligtvis överens om att djärva experiment är olämpliga i sammanhanget, därav denna fråga. När det gäller problem som kan uppstå handlar det nog inte i första hand om att köra fast eller välta utan om att en väg som inte klarar belastningen blir orimligt dyr att underhålla och att man kan behöva ta till akut grusning i samband med utkörning, vilket inte är någon bra lösning.
Som jag antydde tidigare så krävs det naturligtvis en annan dimensionering för timmerbilar än för traktorer men principen borde fungera om den anpassas till aktuell användning. Det är dock knappast axeltrycket som är ensamt avgörande utan att det blir många överfarter med många belastade axlar på kort tid. Det skapar rörelser i vägbanken som inte hinner stabilisera sig mellan varven.
När det gäller landsvägen så går den över samma åker, bara i en annan riktning.
Nej jag måste inte dra vägen över åkern, kan även bygga en vanlig skogsbilväg från en annan punkt men de olika alternativen har olika för- och nackdelar och jag är ute efter att värdera nackdelen som den ökade mängden grus som behövs på åkern är.
Ytterligare en reflexion att lägga till mitt resonemang i första inlägget är att den varviga lera som är här är mycket hård ca 50 cm ner. Den bjuder rejält motstånd att gräva i även för den som är van och har rätt utrustning och det går inte att trycka stängselstolpar med traktorgrävare ens efter en blöt höst. Det är till och med svårt att borra i den. Rätt dränerad borde en sådan lera kunna bära en hel del trafik med ett lagom skikt bärlager.

Skogsola

  • Gäst
SV: Vägfunderingar
« Svar #3 skrivet: 01 nov-14 kl 08:49 »
Det funkar kanske till att börja med. Men efter ett tag när vägen blir sämre så kommer folk att vingla utanför körspåren och då är det snart slut på vägen. Har tre km skogsväg där de första 200 metrarna går över åkermark. Den sträckan orsakar mer problem än hela resten av vägen.

bjed0001

  • Inlägg: 35
SV: Vägfunderingar
« Svar #4 skrivet: 01 nov-14 kl 17:01 »
Ett alternativ skulle kunna vara aska. Jag vet att man har på försök byggt/förstärkt skogsbilvägar utanför Umeå med aska från värmeverket med gott resultat. När askan brinner får du visst en vägkropp som ska ha högre hållfasthet än motsvarande väg av endast bergkross. Urlakning ska visst  inte vara något problem men på den fronten känns det kanske lite skakigt...

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Vägfunderingar
« Svar #5 skrivet: 01 nov-14 kl 22:55 »
Det funkar kanske till att börja med. Men efter ett tag när vägen blir sämre så kommer folk att vingla utanför körspåren och då är det snart slut på vägen. Har tre km skogsväg där de första 200 metrarna går över åkermark. Den sträckan orsakar mer problem än hela resten av vägen.

Intressant, beskriv gärna mer vad det är för problem, hur vägen över åkern är byggd och vad du anser brister i konstruktionen/utförandet.

Skogsola

  • Gäst
SV: Vägfunderingar
« Svar #6 skrivet: 02 nov-14 kl 08:26 »
Vägen är byggd som man normalt bygger en skogsväg. Man rafsar ihop befintligt material till en vägkropp och så toppar man med lite grus överst om man tycker att man har råd. Det funkar på stenig moränmark men inte på lera.
 Tänker mig att lägga fiberduk på hela sträckan och fylla på med grovkross. Nu är det bara meningen att jag ska stå en tredjedel av vägkostnaderna själv så övriga delägare måste involveras i projektet.

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Vägfunderingar
« Svar #7 skrivet: 02 nov-14 kl 13:02 »
Vägen är byggd som man normalt bygger en skogsväg. Man rafsar ihop befintligt material till en vägkropp och så toppar man med lite grus överst om man tycker att man har råd. Det funkar på stenig moränmark men inte på lera.
 Tänker mig att lägga fiberduk på hela sträckan och fylla på med grovkross. Nu är det bara meningen att jag ska stå en tredjedel av vägkostnaderna själv så övriga delägare måste involveras i projektet.

OK, om jag förstår rätt så har man byggt en vägkropp men med för fint material (lera?). Då får ni liksom "börja om" med gruset. Hur gammal är vägen? Min tanke var att grusa ordentligt men bara där man kör, inte bygga något av leran utan bara dika ordentligt så att vägkroppen är det som "blir kvar" mellan dikena, om det nu låter sig göras.
En annan fundering över alternativet att bygga helt i skogen är att materialet ju varierar även där. Silt är ju inte kul när det blir blött. Är det någon som har erfarenhet av en "riktigt" byggd skogsbilväg som sjunker ihop?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser