Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?  (läst 4551 gånger)

LillaSkogsrået

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« skrivet: 29 mar-17 kl 10:00 »
Vi letar hus/gård och har idag ett lånelöfte på 2,5 miljoner till en villa. Jag har haft ögonen på en gård ett tag som ligger på 4 miljoner. Har tänkt att vi inte har får låna så mkt men de sista har jag börjat fundera.. Gården är ca 45 ha och har ca 10 ha avverkningsbar skog.
Vi har ju inte de 15% till kontantinsatsen men vi båda har fasta jobb och vi skulle klara att betala av de med ränta osv bara vi fick låna.
Skulle jag kunna hävda hos banken att jag ska avverka lite skog till finansieringen? Eller ska jag slå den här tanken ur mitt huvud direkt?
Någon som har erfarenhet av att avverka i samband med köp av gård/mark?

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-17 kl 10:07 »
Visst finns det banker som kan gå med på ett sådant upplägg. Räkna dock med att olika banker och olika tjänstemän är olika svårflörtade. Försök hitta någon som arbetar just med lantbruksfastigheter. Det bästa är nog att du först gör en grov uppskattning på hur mycket pengar en avverkning borde ge efter avverkningskostnader och sedan fråga banken om det är något som de kan ta hänsyn till för att sedan ta fram de kalkyler som banken vill ha.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #2 skrivet: 29 mar-17 kl 10:13 »
Jag har nyligen gått igenom 5 banker för liknande köp men ingen accepterar något sådant. Det blir skillnad när det handlar om gård med över 200ha skog men mindre verkar inte fungera. Har haft verksamhetsplaner m.m framme men verkar svårt. Men verkar skilja sig ganska mycket lokalt mellan banker.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #3 skrivet: 29 mar-17 kl 11:12 »
10 ha skog? Om det står 300 m3/ha vilket är lite över snitt vid en slutavverkning och du sopar helt rent så får du gissningsvis ett brutto nånstans kring 10 * 300 * 300 = 900 000 kr, gissningsvis hälften efter avdrag men säg 500 000 kr för enkelhets skull.


Räcker det?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

LillaSkogsrået

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #4 skrivet: 29 mar-17 kl 11:35 »
Visst finns det banker som kan gå med på ett sådant upplägg. Räkna dock med att olika banker och olika tjänstemän är olika svårflörtade. Försök hitta någon som arbetar just med lantbruksfastigheter. Det bästa är nog att du först gör en grov uppskattning på hur mycket pengar en avverkning borde ge efter avverkningskostnader och sedan fråga banken om det är något som de kan ta hänsyn till för att sedan ta fram de kalkyler som banken vill ha.


Hur gör man en sådan uppskattning på bästa sätt tro? Verkar inte riktigt hur jag ska räkna

 
10 ha skog? Om det står 300 m3/ha vilket är lite över snitt vid en slutavverkning och du sopar helt rent så får du gissningsvis ett brutto nånstans kring 10 * 300 * 300 = 900 000 kr, gissningsvis hälften efter avdrag men säg 500 000 kr för enkelhets skull.


Räcker det?


Ja de hade räckt!  ;D

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #5 skrivet: 29 mar-17 kl 13:34 »
Ett lån ges ju med egendomen som säkerhet. De 15% som krävs i säkerhet beräknas ju också efter värdet på egendomen. Om du avverkar skog så sjunker ju egendomens värde och därmed den säkerhet banken har för sitt lån och handpenningen bör räknas om.

Det kan hända att du hittar en tjänsteman som går med på detta. Men min professionella åsikt är att detta borde räknas som ett grovt tjänstefel.

Min personliga åsikt är att man inte skall belåna sig ens i närheten av vad banken sätter som gräns nu när räntorna snart vänder.

Mvh
Magnus

 

andtol

  • Gäst
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #6 skrivet: 29 mar-17 kl 14:20 »
Ja, räkna vad det skulle kosta med 15% ränta.

En kollega berättade att allt han och hans fru tjänade gick till räntekostnader när räntan var 13,5%. Och ändå fick de inte ihop allt de behövde för att betala räntan. 1992 var detta.

LillaSkogsrået

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #7 skrivet: 29 mar-17 kl 17:38 »
Ett lån ges ju med egendomen som säkerhet. De 15% som krävs i säkerhet beräknas ju också efter värdet på egendomen. Om du avverkar skog så sjunker ju egendomens värde och därmed den säkerhet banken har för sitt lån och handpenningen bör räknas om.

Det kan hända att du hittar en tjänsteman som går med på detta. Men min professionella åsikt är att detta borde räknas som ett grovt tjänstefel.

Min personliga åsikt är att man inte skall belåna sig ens i närheten av vad banken sätter som gräns nu när räntorna snart vänder.

Mvh
Magnus

Jo visst sänker de värdet lite men fortfarande intresserad om det var möjligt att göra på de viset eller om banken säger nej. Förstår ditt resonemang.

Nyfiken fråga, vad jobbar du med när du säger din professionella åsikt?

Egentligen håller jag helt med dig och jag tror också att räntorna kommer stiga. Men självklart hade vi tänkt låsa räntan iaf 7 år och betala av så mkt vi kan tills dess, hoppas även på att bostaden skulle ökat lite i värde tills dess. Men detta är mest funderingar/drömmar än så länge och jag köper ditt resonemang :)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #8 skrivet: 29 mar-17 kl 18:13 »
Ett lån ges ju med egendomen som säkerhet. De 15% som krävs i säkerhet beräknas ju också efter värdet på egendomen. Om du avverkar skog så sjunker ju egendomens värde och därmed den säkerhet banken har för sitt lån och handpenningen bör räknas om.

Mvh
Magnus

När det är så små marker så har dom jag pratat med sagt att marken inte kan ses som säkerhet utan då räknar man endast bostadshuset som säkerhet.
en av bankerna jag pratade med hade jag en lååång diskussion om detta men inga vettiga resultat av det.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #9 skrivet: 29 mar-17 kl 22:45 »
Jo visst sänker de värdet lite men fortfarande intresserad om det var möjligt att göra på de viset eller om banken säger nej. Förstår ditt resonemang.

Nyfiken fråga, vad jobbar du med när du säger din professionella åsikt?

Egentligen håller jag helt med dig och jag tror också att räntorna kommer stiga. Men självklart hade vi tänkt låsa räntan iaf 7 år och betala av så mkt vi kan tills dess, hoppas även på att bostaden skulle ökat lite i värde tills dess. Men detta är mest funderingar/drömmar än så länge och jag köper ditt resonemang :)

Jag arbetar som ekonom. Men personligen är jag mest intresserad av långsiktiga lösningar, vilket kvartalsrapporterings industrin jag jobbar inom inte alltid kan misstänkas vara.

Att låsa lånet innebär att man inte längre kan betala av så mycket som möjligt. Då betalar man av enligt den plan som givits i avtalet, varken mer eller mindre.

Men för all del, sluta inte att drömma. Drömmarna är det som håller mig igång. Men tänk bara på att vakna upp och tänk realistiskt någon gång emellanåt. Inte för ofta, men ibland.

Mvh
Magnus

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #10 skrivet: 30 mar-17 kl 11:05 »
jag tror ingen bank går med på att ta slutavverkningsbar skog som säkerhet,  den är just slutavverkningsbar och du kan således avverka och ta pengarna.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Finansiera gårdsköp med skogsavverkning?
« Svar #11 skrivet: 07 aug-17 kl 21:54 »
Skogsföretag lär kunna ge förskott vid köp som sedan skall kunna användas till del betalning enligt rådgivare vid LRF.  Kanske avtalas att pengarna går direkt till banken? Gick inte djupare in på det.

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser