Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.  (läst 7569 gånger)

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« skrivet: 18 dec-14 kl 21:36 »
Hej alla!
Nu ska jag göra det där hästjobbet som alla varnar för...
Nämligen riva ett hus för att få gratis byggmaterial. Nu är mina förutsättningar bättre än de jag hört talas om tidigare. Jag måste nämligen inte ta hand om det jag inte vill ha. Men jag har en tidsgräns som känns jobbig iom att jag lägger en bra slant (för mig) på att hyra en lastcontainer för att förvara materialet i. Det som kostar mest är ju defacto fraktandet av containern först till huset, sen till förvaringsplatsen och till sist till min tomt. Så det gäller ju liksom att få ut så mycket material som möjligt från huset för att det ska vara värt det.
Jag har förberett mig noga och skrivit listor på vilka verktyg jag kommer behöva, vilket material jag ska ta och vad jag inte ska ta, i vilken ordning vi ska ta ner det så det inte kollapsar över oss.... osv.
Men jag känner mig ändå lite nojig... så är det någon som har något tips. Något ni tänker att jag kanske missat...
Är det någon som gjort detta själv och vill dela med sig av sina tankar kring det?
Jag kommer börja riva inomhus nu på lördag.  Tänker plocka ner alla lister och foder först och sen gå på innerväggarna.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #1 skrivet: 18 dec-14 kl 21:52 »
Vad är det för slags hus som ska rivas? En eller flera våningar? Källare?  Timrat eller byggt med reglar?  Några märkliga konstruktioner någonstans? Är huset om- och tillbyggt i många omgångar eller är det någotsånär enhetligt?
Är taktäckningen (plåt, taktegel etc) värd att spara? Finns det några miljö- eller hälsofarliga saker du måste tänka på vid rivningen (t ex gammal blymantlad elkabel, asbest i rörisolering, eternitskivor, ventilationsrör av eternit) ?
Ska skorstenen rivas och ska du ta vara på teglet från den?
Hur är huset isolerat i väggar och bjälklag (sågspån, mineralull etc) ? Ska du ta vara på något av isoleringen?
Har du tillgång till el på rivningsplatsen? Någon uppvärmd barack, husvagn eller liknande som rastkoja? Detta är guld värt om man ska hålla på med ett sånt här projekt vintertid. Om du har lång resväg mellan hemmet och rivningsplatsen är det också mycket värt om det finns någon möjlighet till nödfallsövernattning där.

Beträffande innerväggar, så studera noga vilka väggar som är bärande respektive icke bärande innan du börjar riva dem.
Jag tror att det är lämpligt att låta de bärande innerväggarna stå kvar in i det sista - tills alla dörrar, fönster och andra snickerier är demonterade, taket rivet osv.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #2 skrivet: 18 dec-14 kl 22:10 »
Spade är inte så dumt om där är tretex el underlagspapp. Golvbräder kan vara duktigt spikade men går ofta att få bort hela utan att spont går sönder för mycket. Motorsåg o yxa för att hitta början el slutet av golvet är inte fel. Inte dumt med hål ner till kälaren så blir mann av med allt man inte vill ha. Tänk på alla element o kranar. Slotskranarna är lätta att packa om o slår de nya som jag upplever är slit o släng (el har jag fel?). Råspont är inte dumt att ha gott om. Plocka spik efter hand. Stor  slägga kan hjälpa om man tar det lite nätt o har trä kilar. Det är kul o riva. se hur stacken väckser. Sen är det gott att se stacken minska o lämna plats för nytt.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #3 skrivet: 19 dec-14 kl 11:33 »
Tack för era svar.
Huset är reglat i två våningar och med spån som isolering. Jag har inte tänkt använda gammal isolering i mitt nya hus.
Det ligger tegel på taket men jag är osäker på om jag ska ta med det. Kommer inte röra murstocken det är ett för stort jobb att ta hand om. Kommer självklart inte ta ner några reglar innan taket är nere.
Grunden/källaren ska stå kvar då dom kommer bygga sitt nya hus på den gamla grunden. Bra tips om spaden :-)
Hur ser man om det är asbest runt rören?
Eternitskivor känner man ju igen och passar sig för, det finns det inga där.

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #4 skrivet: 19 dec-14 kl 11:41 »
Ett stort plus är att han som äger huset/tomten kommer ställa dit tre sopcontainrar för avfallet. Och att jag har min container på plats så jag har bra förvaring för materialet.
Tror vi kan använda källaren som värmestuga.

 

Rubensgården

  • Gäst
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #5 skrivet: 19 dec-14 kl 13:00 »
Hade tömt källaren först. Sedan öppnat schakt så att man kan tömma ner skräp uppifrån. Bra att hänga gamla golvmattor mellan våningsplanen för att minska på dammet. Är sugen på att hjälpa eftersom jag har lastbil med kran men innehar inget yrkestrafiktillstånd och får därför inte ta bränsleersättning.

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #6 skrivet: 20 dec-14 kl 22:03 »
Tack Rubensgården. Men jag har redan löst fraktfrågan.

Första dagen är avklarad...
Jag tycker vi hann med hyfsat mycket.
Vi har på övervåningen bänt loss alla golvlister och endel taklister, tagit loss alla elementen, elkontaker och har tagit ner en hel vägg med "pärlspont". Det blir förvånansvärt lite i skräphögen :-)
Jag började också ta bort kablar, dock hittade jag såna blymantlade kablar... så dom vågade jag inte röra. Vad ska jag göra med dom?
Imorgon hoppas jag att vi kan ta ner resten av taklisterna och mer av väggarna. Det är nästan bara fina målade träväggar på hela övervåningen,  så jag får massor av fint material med mig.
Nu ska jag sova ordentligt så jag orkar upp imorgon. 
Fridens liljor :-)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #7 skrivet: 20 dec-14 kl 23:37 »
Jag började också ta bort kablar, dock hittade jag såna blymantlade kablar... så dom vågade jag inte röra. Vad ska jag göra med dom?
Riv och ta med till tippen och lägg i deras kabeltunna. Angående eluttagen, vad är det för några? Om de är ojordade är de inte mycket att spara på.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #8 skrivet: 21 dec-14 kl 10:29 »
Riv och ta med till tippen och lägg i deras kabeltunna. Angående eluttagen, vad är det för några? Om de är ojordade är de inte mycket att spara på.

Det är möjligen av antikvariska skäl man kan vilja spara på en eller annan uråldrig elinstallationspryl, men knappast för att använda praktiskt.

Det är ingen fara att hantera blymantelkablar men, som sagt, var noga med att de hamnar på rätt ställe i återvinningssystemet. Inte bara elkabel utan även gammal telekabel kan ibland ha blymantel. Gammal kuhloledning, som är det man brukar stöta på i boningsrum, brukar dock inte ha mantel av bly. Den manteln är som regel gjord av förtennad eller möjligen förblyad järnplåt, ibland kan även zink förekomma.  Blymantelkablarna har alltid ett yttre skikt av plast eller tygomspinning utanpå blymanteln (undantag tunna telekablar med bara ett par).

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #9 skrivet: 21 dec-14 kl 15:52 »
Tack för svar. Det var inget tyg utanpå så då är det nog den andra varianten. Vi sparar bara på de kablar som är av nyare sort. Huset vart delvis renoverat på 90-talet. Även elkontakterna tar vi ju bara de nya.
Och självklart sorteras allt som ska slängas noggrant och lämnas till återvinningen. 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #10 skrivet: 21 dec-14 kl 16:02 »
Gamla strömbrytare går bra att återanvända om de inte är uppslitna eller trasiga.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #11 skrivet: 21 dec-14 kl 16:10 »
När du tar vara på plastisolerad kabel (EKK, EKLK, EKRK m fl), så kan du tänka på att det finns en del dåliga sorter som inte är värda att spara på.

Dels äldre kablar (före ca 1970) som inte har normal färgmärkning av ledarna. Någotsånär modern standard som är värd att spara är ju gul/grön skyddsjord, blå nolla, svart eller brun fas, ev ytterligare ledare kan vara vit, grå eller svart med vit rand.
Äldre standard (1963-ca 70) är röd skyddsjord, vit eller grå nolla, svart fas, ytterligare ledare kan vara t ex blå, gul, grön.
Före 1963 var det i princip dessa färger som användes men då fanns ingen svensk standard för vilken färg som skulle användas för vilket ändamål. Ibland kopplade elektrikerna som de ville och ibland hade respektive elnätbolag en egen standard som skulle följas på just den orten.

Och dels bör du slänga kablar där "utfyllnaden" av gummi runt innerledarna har börjat kleta fast på ledarna eller "smälta". Man blir bara irriterad på dem när man ska skala och koppla kablarna. Det finns också en del plastisolerad kabel från 70-talet där ledarisoleringen blir mycket hård och klibbar fast på kopparledarna så de blir omöjliga att skala, sådan är också bara att slänga.

EKLK och EKRK, som i sig är utmärkta, moderna kablar, kan man förväxla med blymantelkabel om man tittar slarvigt på dem. De har nämligen också en metallmantel, men den är mycket tunnare och av aluminium. EKLK har en s k biledare som används för att skyddsjorda manteln, EKRK saknar denna och är bara avsedd att användas inomhus i torra boningsrum, den är en modern efterföljare till den gamla kuhlokabeln (och kallas ibland "plastkuhlo"). EKRK är bättre än EKK där man vill göra en snygg installation eftersom den är styvare och inte hänger ner så mycket mellan klamren, men om man ska ta vara på begagnad EKRK och behålla snyggheten gäller det att vara försiktig med den.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #12 skrivet: 21 dec-14 kl 16:29 »
Angående brytare, uttag och andra apparater så tyckte jag de var som bäst på åttiotalet, sedan blev de allt mera plastiga och "rackliga". Sådana återanvänder jag själv om jag hittar i bra skick. Bäst är i kontorslokaler som har lampor sittande i innertaket. Armaturerna sitter ofta med stickkontakt och de uttagen är fortfarande som nya. Ingen har ju använt dom sedan lampan anslöts för 20+ år sedan och mörkt är det däruppe också och relativt jämn temperatur.

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #13 skrivet: 21 dec-14 kl 21:11 »
Himla bra info ang olika sorters kablar :-)
Det tackar man för.
Imorgon är min äldsta son med mig dit, så jag hoppas på att få ner några innerdörrar och ännu mer vägg. Plus att containern ska komma dit under dagen, så då kan vi lägga in det vi redan tagit ner i den.
Jag hoppas på att vädret är ok efter nyår för det är då vi kommer till utsidan av huset.
Men har jag otur så blåster det väl blötsnö :-P

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #14 skrivet: 24 dec-14 kl 11:38 »
Jag skulle inte återanvända elmateriel. De flesta isoleringsmaterialen är ju någon form av plast och plast åldras och bryts ned med åren. Sannolikheten är stor att en gammal kabel närmar sig slutet av sin livstid.
Vissa porslinsdelar är enda undantagen som är värda att ta vara på men tyvärr är det ofta litet väl trångt att få in skyddsjordning i dem.

Vad jag däremot skulle ta vara på i ett typiskt spånisolerat spirverkshus från 20-talet är:
-Dörrar
-Fönster som är i gott skick och gamla fönsterglas och beslag av de övriga fönstren.
-Plankgolv. 20-tals golv är ofta spikade i sponten men med litet tålamod går de att riva.
-Stomvirke och snedbrädning. Det mesta duger inte till ett nybygge men duger till formvirke då man grundar för nybygget.
-Vedspisar och kaminer och kakelugnar och eldstadsdelar av alla slag.
-Beslag
-Taktegel
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #15 skrivet: 24 dec-14 kl 15:26 »
-Stomvirke och snedbrädning. Det mesta duger inte till ett nybygge men duger till formvirke då man grundar för nybygget.
Ja, till formvirke är sånt där perfekt. Det känns helt vansinnigt för mig att använda nytt virke till formar.

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #16 skrivet: 24 dec-14 kl 22:08 »
+murstock då den är busenkel att rensa och ta ner, rena rånet att kasta sten som är värd 6kr/st som är som att plocka godis från ett barn
logistiken är inte lika lätt men...
den som frågar är aldrig vilsen

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #17 skrivet: 24 dec-14 kl 22:25 »
+murstock då den är busenkel att rensa och ta ner, rena rånet att kasta sten som är värd 6kr/st som är som att plocka godis från ett barn
logistiken är inte lika lätt men...
Det beror på vad för bruk man använt. Lerbruk är enkelt, cement är inte så enkelt.

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #18 skrivet: 24 dec-14 kl 23:30 »
Jag har absolut tänkt ta tillvara alla de fina trägolven. Dom är så vackra :-)
Har försökt bända loss den fina gamla pärlsponten i innerväggarna, men dom är så tunna och torra att dom går sönder så lätt :-( Har funderat ut ett nytt sätt att försöka få loss dom på, genom att gå in bakvägen i väggen och försöka få loss reglarna (ej bärande såklart) för att ta ner väggen i större stycken. Vi får se hur det går.
Finns tre gamla dörrar jag är intresserad av. Dom andra är utbytta och ointressanta.
Sen är det stommen, tjocka fina timmerstockar som jag vill ha. Men jag har ju tänkt använda dom till stommen i mitt "nya" hus... varför skulle jag inte kunna göra det? Det finns massa fint trä i huset, alltifrån råspont och brädor till fina plankgolv och lister. De försöker jag ju ta vara på såklart.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Ta tillvara byggmaterial ifrån hus från 20-talet.
« Svar #19 skrivet: 25 dec-14 kl 08:06 »
Ibland går det att spräcka regeln så att spikarna friläggs. Tålamod. Ekkilar är bra att ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser