Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenkefir!  (läst 1448 gånger)

Dise

  • Inlägg: 26
  • Trädgårdsmästare, lantbrukare
    • Västergötland
Vattenkefir!
« skrivet: 04 dec-14 kl 17:47 »
Hej! Jag vill prova vattenkefir, finns det någon som har det och som kan tänka sej att dela med sej till mej så  blir jag jätteglad! :)

 

Hallstrom

  • Inlägg: 84
    • Blekinge
SV: Vattenkefir!
« Svar #1 skrivet: 19 dec-14 kl 12:55 »
Hej!
Om mjölkkefiren jag skickade har vuxit till sig lite kan du dela den på mitten och dressera om halva till vattenkefir.

Såhär:


1
Skölj kefirsvampen med kallt vatten tills all mjölk är borta. Lägg den i en glasburk.

2
Häll på en blandning av 2dl vatten och 1/3 dl socker.

3
Sätt på ett lock och låt stå mörkt i rumstemperatur i 2 dagar.
Skaka försiktigt ett par gånger om dagen.

4
Häll bort vätskan.

5
Upprepa steg 2-4 tre gånger.

6
Nu är vattenkefiren färdig och kan användas för att kolsyra valfri fruktjuice.
« Senast ändrad: 19 dec-14 kl 13:00 av Hallstrom »

Dise

  • Inlägg: 26
  • Trädgårdsmästare, lantbrukare
    • Västergötland
SV: Vattenkefir!
« Svar #2 skrivet: 26 dec-14 kl 18:18 »
Ja den har växt och jag har delat med mej en gång. Nu skall jag dela den snart igen och då ska prova med sockervatten! Har du provat detta själv?

Hallstrom

  • Inlägg: 84
    • Blekinge
SV: Vattenkefir!
« Svar #3 skrivet: 27 dec-14 kl 10:42 »
Ja jag gör regelbundet äppelcider med en bit vattenkefr som från början var mjölkkefir.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

842 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser