Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Majs.  (läst 20066 gånger)

Rabalder

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Majs.
« skrivet: 13 jan-11 kl 23:16 »
Jag skulle behöva tips om någon bra och tidig majssort att odla.
Bor mitt i sverige zon 3? Antar att de ska förodlas inne först. Söta vill jag ha dom. Någon med erfarenhet?

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Majs.
« Svar #1 skrivet: 13 jan-11 kl 23:22 »
Har odlat supersöt sockermajs många gånger. Främst Earlibird F.1 och Tasty Gold F.1.

http://www.lindbloms.se/Lindbloms/Sidor/searchram.html

Den supersöta sockermajsen är god att äta kokt, eller direkt från plantan som den är ;-)
Om du inte har något emot F.1 sorter... Vilket jag egentligen har. Men jag har mindre bra erfarenheter av att odla "gammaldags" sorter. Det kan gå bra, men med en dassig Svensk sommar blir det ingen skörd.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Rabalder

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Majs.
« Svar #2 skrivet: 13 jan-11 kl 23:33 »
Tack. Glömde sökfunktionen och har nu läst om tidigare svar. Katalogen laddade jag ner också.
Efter ett katastrofår med mina första rabatter och odlingsland hoppas jag kunna odla något ätbart i år. Majs är mums och plats har jag. Tack för ditt svar.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Majs.
« Svar #3 skrivet: 14 jan-11 kl 11:12 »
Tänk bara på att majs är vindpollinerad och ska därför odlas i kvadrat, inte i långa rader. Kräver mycket vatten under etableringen och hyggligt med näring för att ge bra.
snus? vad är priset på en pris?

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Majs.
« Svar #4 skrivet: 14 jan-11 kl 11:51 »
Ja, och inte blanda olika slags majs. Alltså, vill du odla supersöt sockermajs så kan du inte odla vanlig majs inom pollinerbart avstånd. Då blir de söta inte som du tänkt dig. Däremot går det bra att odla olika sorter supersöta bredvid varandra.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Rabalder

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Majs.
« Svar #5 skrivet: 14 jan-11 kl 18:03 »
Tack så mkt för alla råd. Många grannar har jag men ingen som odlar annat
 än tagetes och annan s---t :-X.


Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Majs.
« Svar #6 skrivet: 14 jan-11 kl 18:28 »
Off topic:

Vad är det för fel på tagetes? Skrämmer bort vita flygare gör de, gott luktar de, medicinala egenskaper har de och användas som krydda kan de (i alla fall vissa sorter).
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Rabalder

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Majs.
« Svar #7 skrivet: 14 jan-11 kl 18:44 »
Ha ha. Blev övertalad att köpa Tagetes vanilla förra våren.
Vaktade dom noga, katterna och hunden hade svårt att låta frösådderna vara ifred.
Nåväl, efter några månaders väntan...vad får jag se? Jo Erecta. Gul och stor, mallig som bara den!
Flinade emot mig varje gång jag passerade ingången till huset.
Visst finns det fina färger av Tagetes och Petunia numer, men barndomens
minnen av dessa, då "alla" fantasilösa rabattodlare endast hade dessa.
Vi har väl alla någon blomma vi aldrig aldrig skulle vilja ha hemma? ;D

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Majs.
« Svar #8 skrivet: 14 jan-11 kl 19:40 »
Ja, det har du nog rätt i :) *Försöker komma på vilken min hatblomma är... hortensia. Ölandstok.*

Som kuriosa kan jag väl nämna att tagetes används jättemycket som dekoration i tempel och vid högtider i Indien. Man trär blommorna på tråd så det blir långa girlander.
Jag köpte frö till mexikansk tagetes från Runåbergs. Bladen är fina som krydda, men det är svårt att få den att blomma i Sverige stod det. Inte vet jag, här i Tromsö blommade den i alla fall, och det under en katastrofal sommar när typ all kommersiell odling gick åt helvete, bönder gick i konkurs, mina rovor blev maskätna och stora som pingisbollar, rödbetorna som stenkulor och dillen blev snigelkalas, men tagetesen, den var finfin. Däremot hann jag inte få tummen ur röven och prova den som krydda innan snön kom.

Ska sluta ockupera din tråd med tagetesanekdoter nu :)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

silverzurfaren

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Majs.
« Svar #9 skrivet: 17 jan-11 kl 14:16 »
majs.. ska man förkultivera det? (sicket proffsord.. förkultivera..) :) isåfall när ska man göra det? hittade 2 majsplantor i en komposthög förra säsongen å det blev ett par majskolvar fast aldeles för sent! tänkte sätta några plantor å dryga ut hönsfoderkostnaden en smula.. heta tips om solrosor ska jag nog söka i annan tråd.. men man kan ju ge tips här åxcå!! ;D

7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
SV: Majs.
« Svar #10 skrivet: 18 jan-11 kl 13:01 »
Jag brukar förkultivera min majs och det blir bra varje år. Jag sår i början av april ett frön i varje kruka för dom brukar vara svåra att omskola pga stora sköra rötter. Brukar bli några fina fullmatade kolvar per planta. jag bor i zon tre.
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

regnpipan

  • Gäst
SV: Majs.
« Svar #11 skrivet: 18 jan-11 kl 13:16 »
Jag har odlat majs två gånger, bor i zon 3. En gång gick det bra en dåligt.
När det gick bra gjorde jag så här:

-Förkultiverade plantorna tills de var typ 20 cm höga.
-Verkligt jättemycket gödsel.
-Planterade ut dem i hål i svart odlingsduk, relativt tätt. Minns jag rätt så var det i maj.
-Hade duk över dem i ett par veckor för att de inte skulle tas av frosten och för att de skulle klara vinden (samt skydda mot hönor, se nedan).

Sedan var det bara att vänta och framåt september kunde jag skörda en helvetes massa majs, trots att det var ett par år sedan har vi fortfarande kvar en massa losskurna majskorn i burkar i frysen.

Ytan vi hade majs på var 8x12 m, kanske 30 cm mellan plantorna och tre plantor (förskjutna) i djup i varje rad. sisådär 60 cm mellan raderna. Blev några hundra majsplantor.... En fjärdedel kanske pajades av sprättande hönor innan plantorna blivit tillräckligt stora.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Majs.
« Svar #12 skrivet: 18 jan-11 kl 22:34 »
Jag odlar sockermajs varje år, fast inte fler än 15-30 plantor. Jag förkultiverar i plastkrukor (2-3 veckor) och sätter ut mot slutet av maj. Fast jag är i zon 2 försvinner solen här i september, felplacerad bergknalle. Jag får itne mer än en kolv per planta och vissa hinner inte mogna alls. För mitt hushåll  med lite Nordamerikansk bakgrund är färsk sockermajs ett måste, en delikatess att njuta, går inte att få i affärerna.

Som foder till höns ska man väl helst odla fodermajs och inte sockermajs. Annars får man bara ett litet grönsakstillskott just när det finns en massa annat färskt att äta för hönsen. Fodermajs blir alltså de där hårda majskornen, som popcornmajs, som kan sparas. Men jag skulle inte satsa på att odla majs till hönsen, inte i Sverige i alla fall. Det mesta av växtkraften går till den kraftiga stjälken och bladen som det är svårt att hitta användning för, annat än kompost förstås. Och majs är faktiskt måttligt bra som hönsmat - billigt i Amerika men där varnas alltid för att inte ge för mycket majs till hönsen - lågt proteininnehåll.

Jag har själv höns,  sedan drygt ett år, och läst en massa om hönsmat.  Klart man ibland tänker att det skulle vara bra att spendera mindre på hönsmaten.  Men räknar man på det är hönsmaten mycket billigare än människomaten, särskilt om man räknar per kalori och inte per kilo. Så vill man odla för att spara pengar är det mer lönsamt att odla för människor har jag kommit fram till, och från nästan vad man än odlar till folk blir det en del till hönsen också, ogräsrens, gallringar, det man ansar bort, blast från rotfrukter, potatisskal (potatis är visst förresten bättre än hönsfoder än majs) - ja mina höns får förstås våra väl avgnagna majskolvar att picka på.

 Men vill man odla till hönsen tror jag  havre, korn, vete, ger mer än majs i vårt klimat - och du behöver knappast köpa utsäde separat utan bara ta av det du ändå ger hönsen. Stråna kan man använda som strö eller i värpredena. Grönkål gillar hönsen också och kan skördas långt in på vintern - massa vitaminer.

Jag sådde några kvadratdecimeter med hönsens egen havre förra våren, mest för att se hur det bär sig åt när det växer och det blev faktiskt ett par liter havrekorn som jag kunde dryga ut hönsmaten med senare Då var det förstås mer 'skal' omkring  havrekornen än på dem jag köper - det skalet heter förstås något annat - 'kli'?, (som stockholmare utan bondebakgrund vet jag fruktansvärt lite om våra sädesslag). Så egentligen var det väl bara några deciliter frön, men i alla fall.

Jag försöker komma på vad jag odlar som inte ger något till hönsen - det är väl i så fall gröna bönor och lök. Tomater, paprika, squash och gurka - där är bladen inget att ha vare sig för folk eller höns, men de fruktgrönsaker som är skadade och oaptitliga för folk är hönsen entusiastiska över. På paprika får de kärnorna. Ärtblasten äter de, åtminstone om den fortfarande är grön och rötterna till persilja, och som sagt blast och allmänt rens från till alla rotfrukter, för att inte tala om kål - ja det har blivit mycket mindre i komposten sen jag fick höns.

Klart du kan prova att odla majs till hönsen - men prova annat också för att se vad som lönar sig mest. Det är pyssel med majsen i början men när den satt igång att växa går det av sig själv - ingen kupning, tjuvning, stöttning, jakt efter larver, i alla fall inte hos mig. Rådjuren låter faktiskt majsen stå i fred - jag fattar inte varför.

Lycka till!




 

silverzurfaren

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Majs.
« Svar #13 skrivet: 19 jan-11 kl 14:06 »
har samma erfarenhet vad gäller att majsen får stå ifred för rådjuren.. men solrosor älskar dom.. grr! blandar ju solros majs värpfoder å havre till hönsen så lite utdrygning kan ju inte vara fel. majs verkar förhållandevis enkelt att odla.

tack för alla tips!
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Majs.
« Svar #14 skrivet: 19 jan-11 kl 16:56 »
Säkrast vädermässigt är att förkultivera och därmed plantera ut färdiga småplantor. Enligt min erfarenhet räcker det att rensa 1-3 ggr beroende på hur snabbt de växer (vädret), sen är plantorna så höga/breda att ogräset inte blir något problem. Men man får möjligen rensa rensa  i ytterkanterna, om man vill ha ogräsfritt. Majsen är annars så hög att den inte störs av vanligt ogräs när den vuxit till sig.

Småfåglar brukar vara det största hotet mot majsen när den börjar bli skördeklar. Majs kan även få löss, men de brukar bara sitta bland bladen på kolven och inte inne vid själva majsen, bara att torka/skölja av.

Jag har också testat att direktså. Då värmde vi jorden först med svart plast. Eller om det var fiberduk? Minns inte riktigt. Sen fräste vi för att få bort det ogräs som grott efter den extra värmen. Sen sådde vi och täckte med fiberduk. Nackdelen var att det blev mycket ogräs, och att man måste gallra majsplantorna. Fördelen var att slippa ha all majs inne, plantor som etablerade sig snabbt och stadigt, och att vi planterade om en del av de plantor vi gallrade bort där det grott sämre/ var luckor. I slutändan tycker jag mig minnas att det kändes som att arbetsinsatsen var lika stor, men att vinsten var just att slippa förkultivera. Det var en varm/normalvarm sommar. Möjligen hade resultatet blivit annorlunda en regnig/kall sommar.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Majs.
« Svar #15 skrivet: 07 mar-11 kl 15:51 »
funderar på hur lång tid det tar för majs att gro... jag sådde sockermajs för snart 3veckor sedan i krukor inne men det händer inget...
Fjäderfän och kaniner

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Majs.
« Svar #16 skrivet: 07 mar-11 kl 17:21 »
Har för mig att det brukar ta några dagar, inte så mycket som en vecka i alla fall. Och jag sår dem i mitten/slutet av maj.
snus? vad är priset på en pris?

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Majs.
« Svar #17 skrivet: 07 mar-11 kl 18:56 »
3 veckor låter som lång tid!
Har också för mig ca en vecka eller så.

Runåbergs har en tabell där det står 6-10 dagar för majs: http://www.runabergsfroer.se/?m=25

Du kan kanske offra ett frö, pilla upp det och titta om det händer något? Står de varmt nog?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Majs.
« Svar #18 skrivet: 24 mar-11 kl 10:28 »
det var nåt fel på majsen som inte ville gro :P... jag har planterat majs som jag plockat ur mitt duvfoder..det växer så det knakar..nu funderar jag på om fodermajsen sätter kolvar eller är den steril eller nåt sånt? spännande hursomhelst...
Fjäderfän och kaniner

Lillemor Eklund

  • Inlägg: 98
  • Positiv till det mesta :)
    • Uppland
SV: Majs.
« Svar #19 skrivet: 05 apr-11 kl 09:26 »
Kalasbra tråd!
Fick svar på alla frågor utan att ens behöva fråga, hur bra kan det bli?!! ;D
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 1 användare
Lill-Tuva

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser