Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tålig ras till Norrbotten  (läst 2379 gånger)

Niko Tandlund

  • Inlägg: 3
Tålig ras till Norrbotten
« skrivet: 12 apr-17 kl 09:50 »
Skulle ni kunna rekommendera vilka raser som klarar av det kalla klimatet här uppe i Norrbotten då vintrarna här blir så pass kala
« Senast ändrad: 12 apr-17 kl 10:42 av Niko Tandlund »

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tålig ras till Norrbotten
« Svar #1 skrivet: 12 apr-17 kl 17:05 »
Bjurholms höna och Hedemora tänker jag främst på.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tålig ras till Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 13 apr-17 kl 20:39 »
Många raser tål köld bra, om de får vänja sig gradvis. Riskfaktorer är: klen befjädring som på moderna engelska stridshöns t.ex.  och stor kam som på en del lätta raser, typ Leghorn.
Extra  tålig ras är wyandotte, som framställts i USA för att vara köldtålig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Annika Isaksson

  • Inlägg: 2
SV: Tålig ras till Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 11 maj-17 kl 19:04 »
Jag har Bjurholms hönor som klarar vintern i Umeå även Islands är tåliga.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Tålig ras till Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 12 maj-17 kl 16:09 »
Broiler är tåligare än vad man tror.
Dels är kammen inte så stor, dels håller dom värmenav sin runda kompakta form, och av muskelmassan.
Har dom bara tillräckligt att äta.
Rätt glest mellan fjädrarna, så det måste vara vindstilla, för att dom inte ska frysa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Tålig ras till Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 12 maj-17 kl 22:47 »
Kochin. Små kammar o mkt benbefjädring.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 5 användare
Be, skräptanten, Efwa, RindertD, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser