Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Bära vapen i skogen  (läst 10859 gånger)

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
Bära vapen i skogen
« skrivet: 22 okt-14 kl 23:11 »
Får man bära vapen i skogen man inte äger själv?

Jag har planer på en längre vistelse i  Norrlands skogar inom ett par år. Om jag skaffar mig jägarexamen och jaktvapen, får jag då bära vapen med mig på min vandring? Tanken är inte att jag ska jaga utan försvara mig om jag skulle träffa på björn eller varg. Är detta tillåtet?

Ska tillägga att jag tänker vandra där uppe ensam och min största rädsla är möte med en björn.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #1 skrivet: 23 okt-14 kl 04:40 »
Nej, du får inte bära jaktvapen utan markägarens tillstånd. Och om du är rädd för björn eller varg så bör du definitivt undvika skogen överhuvudtaget, alternativt skaffa hjälp för dina fobier.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #2 skrivet: 23 okt-14 kl 06:24 »
Att skjuta mot en attackerande björn är det dummaste man kan göra. Skadeskjutna björnar får försvarsbeteende och är sura. Bättre att ta med sig pepparspray och något av väsnas med, björnar tycker inte om oväsen. Ta med en vuvuzela eller vad de nu heter, de där plasttrumpeterna.

Skulle jag stöta på en björn i skogen skulle jag bli stående och titta fascinerat. Det är såpass sällan man ser något av de stora rovdjuren.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #3 skrivet: 23 okt-14 kl 07:20 »
Jag ser mest rapporter om jägare som blivit anfallna. Tur att det råkat vara så att det alltid är någon med vapen som björnarna bestämmer sig för att gå på. :)

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #4 skrivet: 23 okt-14 kl 07:50 »
Ställer men den frågan har man inte tagit jägarexamen och därmed inte lämplig utbildning för ändamålet.

Ingen utbildning, ingen licens för jakt och därmed inget legalt vapen.  Problemet löst!!

Det finns strikta regler för hur, när och var man får bära vapen.


setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #5 skrivet: 23 okt-14 kl 08:14 »
Mitt i Planeten, om du läser en gång till vad jag skrev i mitt första inlägg så kanske du fattar att jag inte tagit jägarexamen. Jag förstår att jag får svar på min fråga om jag går utbildningen men jag är inte intresserad av jakt.

Jag förstår inte vad som har hänt med det här forumet... Jag ställer en ganska enkel och rak fråga och får svar att jag ska låta bli skogen. Svara på frågan om ni vill eller så låt bli !!! Moraliska predikningar från folk som tror att de vet allt är jag inte intresserad av heller.

Ett svart får, tack för tipset om pepparspray. Det har jag inte tänkt på tidigare. Undrar bara om det är lagligt?

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #6 skrivet: 23 okt-14 kl 09:09 »
och något av väsnas med, björnar tycker inte om oväsen.

Ett båthorn rekommenderas i USA där de har mer problem med att folk har matat björnar och, kanske viktigare, även mer björn i vissa områden.

Vill man ha något mindre så är låter ett överfallslarm med sprint skapligt, fäst det t ex i bröstfickan och låt snodden hänga ut. Dra ur sprinten och så låter det oavsett vad björnen gör.
Ett annat alternativ är att fästa sprinten i fickan så att man får larmet i handen, då kan man släppa det mellan sig och björnen medan man backar undan. Om nu någon tror att den faktiskt reagerar genomtänkt om den, mot förmodan, skulle bli attackerad av den björn.

När det gäller pepparsprej så vad händer om du har motvind?

Sat Nam

  • Inlägg: 34
  • Glad lugn och Harmonisk
    • Västergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #7 skrivet: 23 okt-14 kl 09:11 »
Mitt i Planeten, om du läser en gång till vad jag skrev i mitt första inlägg så kanske du fattar att jag inte tagit jägarexamen. Jag förstår att jag får svar på min fråga om jag går utbildningen men jag är inte intresserad av jakt.

Jag förstår inte vad som har hänt med det här forumet... Jag ställer en ganska enkel och rak fråga och får svar att jag ska låta bli skogen. Svara på frågan om ni vill eller så låt bli !!! Moraliska predikningar från folk som tror att de vet allt är jag inte intresserad av heller.

Ett svart får, tack för tipset om pepparspray. Det har jag inte tänkt på tidigare. Undrar bara om det är lagligt?

Håller med dig helt och hållet.  o:)
Slow down, Calm down, Don´t worry, Don´t hurry..Trust the process

Britttis

  • Inlägg: 37
    • Dalarna
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #8 skrivet: 23 okt-14 kl 10:11 »
Det är inte tillåtet.
Ett bra alternativ kan vara att sätta en bjällra uppe på ryggsäcken (kolla burfågelleksaker). Björnarna vi träffade på i Yellowstone tvärvände och gick åt andra hållet när de hörde den... De flesta björnarna såg vi troligen aldrig, vi såg hur de undvek andra vandrare på långt håll. Det finns en hel del att tänka på när det gäller förvaring av mat, tandkräm m.m om man vill känna sig säkrare men det har du kanske redan koll på. Chansen att träffa på björn i Sverige är trots allt ganska liten...
Mångsysslare med 1500 kvm grönsaksland, djur, jordkällare och stort välfyllt skafferi på höstarna.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #9 skrivet: 23 okt-14 kl 10:31 »
Håller med dig helt och hållet.  o:)

Var det inte kärlek som var svaret?

Varför ska man då springa runt och vifta med en bössa i skogen?

... eller funkar kärlek bara mot den ryska björnen?  ???

Sat Nam

  • Inlägg: 34
  • Glad lugn och Harmonisk
    • Västergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #10 skrivet: 23 okt-14 kl 10:43 »
Var det inte kärlek som var svaret?

Varför ska man då springa runt och vifta med en bössa i skogen?

... eller funkar kärlek bara mot den ryska björnen?  ???

Var inte bössan jag menade. Puss
Slow down, Calm down, Don´t worry, Don´t hurry..Trust the process

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #11 skrivet: 23 okt-14 kl 11:29 »
Räcker att ha en morakniv på bältet den funkar till så mycket annat också  :-*
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #12 skrivet: 23 okt-14 kl 14:26 »
Tackar alla som svarat. Jag vistas en del i skogen och har aldrig träffat på några som helst problem men jag bor i södra Västmanland och här är det ovanligt med björn och varg. Det låter en del när man vandrar i skogen oavsett om man vill det eller inte. :-) Och djuren hinner nog springa bort långt innan jag hinner upptäcka dem.

Jag är mest orolig att björn eller varg ska "passera förbi mig" på natten då man sover. Inte för att jag tror att de letar efter just mig men de kan bli rädda om de upptäcker mig försent och attackera mest för att försvara sig. Maten ska man nog ha en bit ifrån upphängd 5-6 m ovanför marken. Elden kanske håller björn borta? Någon expert här som brukar vandra där upp och kan berätta om han/hon sätt björn på nära håll??  ;D

Jag skulle vilja göre en vandring likt Ed Wardle gör i "Alone in the Wild". Det var efter att jag sett den som jag började tänka mer och mer på björn. Fast han gör det i Kanada. Där finns det mer björn än i Sverige och där får man tydligen bära vapen med sig i skogen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #13 skrivet: 23 okt-14 kl 14:37 »
När det gäller pepparsprej så vad händer om du har motvind?
Då svider det i ögonen och du slipper se björnen när den dräper dig  ;D

Nej, tydligen är det förbjudet med "björnspray" i Sverige, jag har väl kollat på för många dokumentärer från Alaska.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #14 skrivet: 23 okt-14 kl 14:57 »
Skaffa en ollonpistol eller se till att ha en liten mp3-spelare med högtalare som du kan spela upp någon av Takidas låtar, det skrämmer det mesta.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #15 skrivet: 23 okt-14 kl 15:27 »
För att sova tryggt utan att vakna av att björnen river i tältet, så kan du ha med en fiskelina och några bjällror eller annat som låter. När du slår läger drar du linan i knähöjd på lagom avstånd från ditt tält så att nyfikna djur märks innan du har dem i tältet. Militärt kopplar man linorna till försåtminor, men det är overkill ;D

Björnen tror att du är farlig och så länge du inte visar motsatsen så är det nästan säkert att han går undan. Men läs på om björnens beteende så känner du dig tryggare.

Varg lär du nog inte stöta på fler i norrland än i västmanland, och de är i dagsläget inte speciellt farliga för vuxna människor. Om 5 år så kan det vara en annan situation, men ännu finns det gott om mat och inga större flockar.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #16 skrivet: 23 okt-14 kl 15:50 »
För att sova tryggt utan att vakna av att björnen river i tältet, så kan du ha med en fiskelina och några bjällror eller annat som låter. När du slår läger drar du linan i knähöjd på lagom avstånd från ditt tält så att nyfikna djur märks innan du har dem i tältet. Militärt kopplar man linorna till försåtminor, men det är overkill ;D
Elstängsel använder amerikanska campare och det borde väl åtminstone vara tillåtet i Sverige också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #17 skrivet: 23 okt-14 kl 16:03 »
Det är det, men det blir mer att bära på ;)

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #18 skrivet: 23 okt-14 kl 20:35 »
Citera
Elstängsel använder amerikanska campare och det borde väl åtminstone vara tillåtet i Sverige också.

Någon som har en länk med lämpligt elstängsel? Ber gärna med mig om det inte är alltför tungt.
Annars så tycker jag att förslaget med fiskelina + 2-3 bjällror låter enkelt och smart. Tack för tipset !!
Sen är det bara att hoppas att det räcker för att skrämma björn.  ;)


Hektor

  • Gäst
SV: Bära vapen i skogen
« Svar #19 skrivet: 23 okt-14 kl 21:58 »
Svart får:   Hur gör de med elstängslet, och med jordningen? Blir det inte knepigt när man vandrar?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 3 användare
Ett svart får, Oskari, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser