Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från "Svenssonliv" till självhushållning/permakultur: Var, när, hur?  (läst 2245 gånger)

Amygdala

  • Inlägg: 4
    • Närke
Hej alla!

Är helt ny på detta forum och har ännu inte fått kläm på sökfunktionen! Startar därför en egen tråd och hoppas att ni har överseende med en nybörjare som ännu inte lärt sig hitta här! Men som är nyfiken och gärna vill veta mer! Visste inte riktigt var tråden skulle passa bäst så chansade på att lägga den här under Övrigt om bygga och bo. Tipsa gärna om den passar bättre under någon annan kategori!

Jag är så enormt nyfiken på hur andra gjort för att transformera om sina liv från "9-5" till ett liv som självhushållare etc! Som så många andra har jag länge närt en dröm om ett annat liv. Ni vet, med och nära naturen, med djur, skog, väder och vind. Åren går och ett tu tre kan det vara försent. Så nu är det hög tid att ta reda på om det är en omöjlig dröm. Eller om jag faktiskt kan realisera detta.
Märker att jag fastnat i vissa tankar om hur detta i så fall skulle kunna gå till så hoppas på att kunna brainstorma med andra för att få nya perspektiv : )

Är så många tankar och funderingar så jag väljer några frågor slumpvis ur högen:

- Vad är vanligast: en successiv övergång till det nya livet - eller en helomvändning?
- Hur löser folk ekonomin på vägen till självhushållning/permakultur?
- Finns det en realistisk möjlighet att byta liv tämligen per omgående? Trots att man inte har större summa på banken och kan köpa något eget på en gång.
- Finns det "semikollektiv"? Min dröm är att ha min egna lilla gård där jag bor själv med några hästar och andra djur, men ändå med möjlighet att kunna hjälpas åt med andra vid behov. Tex vid större/tyngre uppgifter eller om man skulle bryta benet. Vet hur mycket jobb det är bara att ha ett "vanligt" hus så har därför avstått det i alla år, men tänk om det finns lösningar på detta?! I så fall vill jag veta allt om det : D För jag kan inte förlita mig på att alltid ha en respektive med samma mål och drömmar!

Ja, det var en del av mina tankar : ) Hoppas det finns några vänliga själar som kan stilla lite av min enorma nyfikenhet!

Vänliga hälsningar från Amygdala

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Det dyker upp tillfällen här på alternativ ganska ofta med boenden som kan vara gratis mot att man hjälper till lite på gården. Något sådant kan vara perfekt i kombination med att man ströjobbar lite för att få ihop till sånt man inte kan göra själv.

Men steg ett för att få det att fungera: Glöm hästarna.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Om det handlar om att odla egen mat, så är tippset att läsa Sara Bäckemo Skillnadens mat. Eller hennes blogg; Skillnadens Trädgård. Hon är kunnig och inspirerande. Har du tillgång till en bit mark (börja smått) så sätt igång redan nu. Den där drömmen om en (egen) gård, tycker jag du ska vänta med något år till du har bott in dej på landet och vet att det är något som du trivs med. Mitt tipps är att du börjar med odling, sen lagring och matlagning. Det kan du göra redan medan du bor i lägenhet.
kretslopp

Amygdala

  • Inlägg: 4
    • Närke
Det dyker upp tillfällen här på alternativ ganska ofta med boenden som kan vara gratis mot att man hjälper till lite på gården. Något sådant kan vara perfekt i kombination med att man ströjobbar lite för att få ihop till sånt man inte kan göra själv.

Men steg ett för att få det att fungera: Glöm hästarna.

Roligt att höra att det finns möjligheter! Ska genast börja hålla utkik!

Det där med att glömma hästarna, hur menar du då? Viktig detalj för mig som är "hästberoende"! Ett liv helt utan hästar är för min del inte värt att leva : ) Att åter ha egen häst efter ett par år utan är en av orsakerna till att jag tänker i tankar om att ha eget stall igen. Eftersom min erfarenhet är att det oftast är precis lika mycket jobb att ha dem uppstallade. Bara att det kostar mer och man kan inte styra över väsentliga saker som foder, haghygien etc : )

Amygdala

  • Inlägg: 4
    • Närke
Om det handlar om att odla egen mat, så är tippset att läsa Sara Bäckemo Skillnadens mat. Eller hennes blogg; Skillnadens Trädgård. Hon är kunnig och inspirerande. Har du tillgång till en bit mark (börja smått) så sätt igång redan nu. Den där drömmen om en (egen) gård, tycker jag du ska vänta med något år till du har bott in dej på landet och vet att det är något som du trivs med. Mitt tipps är att du börjar med odling, sen lagring och matlagning. Det kan du göra redan medan du bor i lägenhet.

Tack för värdefulla lästips!

Är uppvuxen på landet så att jag trivs där vet jag. Och jag längtar så förtvivlat tillbaka. Mina tankar går till om det går att praktiskt lösa det som självständig (var ju en helt annan situation att bo med en familj där man är flera som kan hjälpas åt vid behov).

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Roligt att höra att det finns möjligheter! Ska genast börja hålla utkik!

Det där med att glömma hästarna, hur menar du då? Viktig detalj för mig som är "hästberoende"! Ett liv helt utan hästar är för min del inte värt att leva : ) Att åter ha egen häst efter ett par år utan är en av orsakerna till att jag tänker i tankar om att ha eget stall igen. Eftersom min erfarenhet är att det oftast är precis lika mycket jobb att ha dem uppstallade. Bara att det kostar mer och man kan inte styra över väsentliga saker som foder, haghygien etc : )
Hästar kostar väldigt mycket att ha, dels foder och husrum, dels sånt som enbart går att köpa för pengar så som veterinärbesök. Du behöver alltså lägga väldigt mycket resurser på att ha djur som i princip inte gör någon nytta. Självklart kan man lägga mycket möda på det som intresserar en men livet med självhushållning är tillräckligt svårt utan att behöva ta hand om en häst också.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
Hästar kostar väldigt mycket att ha, dels foder och husrum, dels sånt som enbart går att köpa för pengar så som veterinärbesök. Du behöver alltså lägga väldigt mycket resurser på att ha djur som i princip inte gör någon nytta. Självklart kan man lägga mycket möda på det som intresserar en men livet med självhushållning är tillräckligt svårt utan att behöva ta hand om en häst också.

Men hästar kan också vara en del av ett självhushåll!

På en liten gård, så kan man använda hästarna som man gjorde förr, alltså inte som hobbyridhästar, utan man kan plöja, harva, använda radhacka, slå hö o.s.v., och hämta ved med hästarna.

Mina brukshästar kostar inte så värst mycket i veterinärvård m.m., de blir helt enkelt sällan sjuka eller skadade.

De drar hem ved, kör diverse lass, vi harvar med dem, och de bidrar dessutom som växelbetesdjur med fåren. Och så bevarar vi kunskaper om skogs- och jordbrukskörning, som kan vara bra att ha.

Inte minst i skogen, i gallringar främst och på känslig mark, så är hästen både ekonomiskt försvarbar, och ett väldigt skonsamt och miljövänligt val.
Det finns gott om människor som lever på att köra häst i skogen.

De finns väldigt alternativa personer, som driver ett helt jordbruk med i huvudsak hästdrift.

Det finns dessutom moderna maskiner/redskap avsedda för häst, så man måste inte använda utslitna gamla pinaler

Amygdala

  • Inlägg: 4
    • Närke
Men hästar kan också vara en del av ett självhushåll!

På en liten gård, så kan man använda hästarna som man gjorde förr, alltså inte som hobbyridhästar, utan man kan plöja, harva, använda radhacka, slå hö o.s.v., och hämta ved med hästarna.

Mina brukshästar kostar inte så värst mycket i veterinärvård m.m., de blir helt enkelt sällan sjuka eller skadade.

De drar hem ved, kör diverse lass, vi harvar med dem, och de bidrar dessutom som växelbetesdjur med fåren. Och så bevarar vi kunskaper om skogs- och jordbrukskörning, som kan vara bra att ha.

Inte minst i skogen, i gallringar främst och på känslig mark, så är hästen både ekonomiskt försvarbar, och ett väldigt skonsamt och miljövänligt val.
Det finns gott om människor som lever på att köra häst i skogen.

De finns väldigt alternativa personer, som driver ett helt jordbruk med i huvudsak hästdrift.

Det finns dessutom moderna maskiner/redskap avsedda för häst, så man måste inte använda utslitna gamla pinaler

Skogaliten, jag är inne på samma linje som du, att jag även vill använda hästarna till bruksändamål. Då blir de som bonus ännu roligare som avancerade hobbyhästar (vilket är min inriktning inom "rideriet" : ). Att kunna medverka till att göra god reklam för våra allsidiga nordsvenska hästar är ett av mina mål. Dessutom är jag diplomerad hästmassör så med ett eget ställe finns helt andra möjligheter att kanske bygga upp en sådan verksamhet på sikt.

Men just för att jag vet hur mycket jobb det är med gård och djur så har jag hittills avstått från att skaffa eget eftersom det behöver kunna fungera även om man råkar bli själv med det hela. Dock tänkte jag att det kunde vara värt att ta reda på om det finns folk som hjälps åt på olika viss. Och då borde ju bästa stället att fråga vara här!

 

sunflower

  • Inlägg: 57
    • Uppland
man kan ju även börja lite smått
jag startade ett litet kollektiv för några år sedan när huset blev för stort för att bo där själv med ett barn. vi har under åren utvecklat våra små odlingsland, inspirerat varandra i att ta tillvara på det naturen ger utan att man behöver odla. man kan göra mycket i självhushållningssyfte även utan att ha egen gård. det beror lite på vilka ambitioner man själv har och hur ens ekonomiska möjligheter till att skaffa eget ser ut
a ship in a harbour is safe, but that's not what  a ship is built for

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Välkommen hit, hoppas du ska trivas!  Under Forum => Allmänt finns en hel tavla med Vägar till självhushållning, där kan du nog få inspiration.  Och så Djur => Brukshästar!

  Nordsvenskar och fjordingar är såvitt jag vet väl anpassade för att hjälpa en småbrukare/självhushållare.  Ett svart får fick kanske först intrycket att du tänkte på ridhästar.
« Senast ändrad: 24 aug-17 kl 03:28 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Som uppvuxen på landet har du reda en massa bra kunskap och erfarenhet, så du kan ta jobb i lantbruk. Så sök även jobb med utbildningskrav som du kanske inte har för jag tror du grejar det ändå.
kretslopp

VS

  • Gäst
" För jag kan inte förlita mig på att alltid ha en respektive med samma mål och drömmar!"

Jag känner igen den där känslan du beskriver och därför dröjde min väg till självhushållning så länge. Om jag ska vara helt ärligt mot dig ligger det så här till! Du måste först arbeta med den där inställningen och få bort den från dig helt därför att med en sådan inställning kommer man ingen vart oavsett om det är självhushållning eller ej, alltså blir ingenting hållbart i längden. Det värsta var för mig att den inställningen med tiden skapade även en frustration när man insåg att man inte gör rätt för sig själv. Man vill bryta loss från ekorrhjulet men man gör inget åt saken mer än att drömma och planera till halv vägs då och då eller när man ibland tröttnar på stadslivet konstigheter. Vad man bör göra först är att ersätta den där inställningen med en stark MOTIVATION, en så enorm stark motivation som inte dör i första taget.

VILJAN har du redan så återstår det att arbeta med motivationen och sedan VARA PRODUKTIV i linje med den motivationen d.v.s spara pengar som behövs ENLIGT DIN PLAN, då utgår jag från att du har planerat i minsta lilla detalj som man säger med militär precision och sedan skaffa dig INFORMATION OCH UTBILDNING som krävs för att vara självgående eller gör du det på fritiden medan du lönejobbar lite mer än heltid för att SPARA PENGAR. Pengar må vara äckligt men utan de kommer man inte heller längre hur man än vänder och vrider.

Som det låter självhushållning handlar om att man ska kunna göra allting själv så räkna inte med att någon kommer att vara dig till lags på vägen dit. Hur romantiskt den iden än låter gör den tanken dig svag till följd av en rubbad motivation när du nu istället för att gå mot huvudmålet, blir tvingad att gå mot ett annat mindre del mål som hitta ett lag för att gå mot huvudmålet. Inte nog med det att vägen till självhushållning blir allt för onödigt lång utan det värsta är att du kanske aldrig hittar till det optimala del målet eller risken för att del målet spricker och tar du med på fallet. Att praktisera på olika platser vare sig om det är kollektiv eller privat gård är inte dåligt men det ska man aldrig se mer än som en träning session alltså bör man undvika att gå mot vart vinden tar en utan man går mot dit man redan tidigare har bestämt att gå mot oavsett vart vinden än blåser d.v.s BESLUTSAMHET.

För min egen del krävdes faktiskt kontroversiella åtgärder för att motivera mig på riktig, ungefär som det är nu eller aldrig inställning, nästan på gränsen till att vara i grå zonen till psykopat. Att bryta sig loss från ekorrhjulet är ett stordåd då behöves det storhet hos sig själv. Nu när jag är så gott som där känner jag mig ständigt som den här killen på videon kände sig just i det ögonblicket. https://www.youtube.com/watch?v=xOEitVQ-LRA
       



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 6 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson, Be, agneta bergkvist, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser