Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla för ökad mullhalt + putsa det?  (läst 1616 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Odla för ökad mullhalt + putsa det?
« skrivet: 12 jun-16 kl 20:26 »
Har en rejäl markplätt som är hård lerjord, för stor för att samla löv och kvistar och bruka ned, flera tusen m2. Nu vill jag få upp mullhalten så jag har vall (gräs + klöver) på den. Tänkte mig att jag slår av den efter att den blommat ut så hoppas jag att mullhalten ska öka. Låter det rimligt?


Att slå den ytan är jobbigt, även med en åkgräsklippare. Funderar på om man kan be grannen att köra ett par vändor med sin jordbrukssladd över fältet istället. Tänker mig att stråna knäcks och krossas och därmed torkar lättare samt kommer ned på marken så de kan börja brytas ned istället för att bara bli massa förna. Låter det rimligt?


En sladd, eller två.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla för ökad mullhalt + putsa det?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-16 kl 20:41 »
Tung lerjord är inte så rolig att jobba i. Första stycket låter rimligt men det räcker nog inte med ett års vall utan behövs mer kompost, kanske hästgödsel med torv eller spån, för att lätta upp jorden. En bör kanske tänka på att tunga maskiner körda på lermark förmodligen pressar jorden ytterligare samman.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Odla för ökad mullhalt + putsa det?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-16 kl 21:17 »

Helt rätt, det är inte kul. Jag räknar med att låta vallen ligga i flera år, minst fem år, och slås eller knäckas årligen.


Det är svårt att få tag i såna mängder kompost, det är stor yta. (När jag gjorde i ordning köksträdgården la jag på 4 traktorkärror hästgödsel och 3 eller 4 storbalar halm på ca 200 m2 och det skulle vara fint med lika mycket till.)


Jorden packas förhoppningsvis inte så mycket när den är torr, då är den riktigt hård. Sen är det ingen jättetraktor som ska köra heller. :)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla för ökad mullhalt + putsa det?
« Svar #3 skrivet: 12 jun-16 kl 21:26 »
Jah skulle tillfört stora mängder sand och odlat typ potatis och annat kreativt. Det kvittar hur mycket du än tillför så blir det ändå alltid lerjord.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla för ökad mullhalt + putsa det?
« Svar #4 skrivet: 12 jun-16 kl 22:10 »
Jah skulle tillfört stora mängder sand och odlat typ potatis och annat kreativt. Det kvittar hur mycket du än tillför så blir det ändå alltid lerjord.
Nej, det spelar visst roll för jordstrukturen hur mycket kompost, torv, spån, grovt grus, gödsel etc en tillför en lerjord för att lätta upp den.
En riktigt tung lerjord får du gräva ner potatisen i för det är nästan ogörligt att med handkraft göra fåror, och sen nästan hopplöst att rensa och kupa. Vad är "annat kreativt"?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla för ökad mullhalt + putsa det?
« Svar #5 skrivet: 12 jun-16 kl 22:17 »
Vi har sådan lerjord och också ett grustag, det stora problemet blev betydligt mindre.

Man kan plöja ner gödsel i den sandblandade leran och tillföra näring. Sand är billigt och tillgängligt om det finns i området. Hälften av den jordförbättring i form av planteringsjord mm består till runt hälften av sand och är ett utmärkt för jordförbättring.

Läs "stora mängder" av den del av översta leran man ämnar bruka. Här är det ca en meter lera rakt ner och vi har vårt fina potatisland där pga sanden.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla för ökad mullhalt + putsa det?
« Svar #6 skrivet: 12 jun-16 kl 23:05 »
Vad vill du kunna odla där?

Varför är lerjorden hård? Är den tidvis vattensjuk? Har den utsatts för omild behandling?

Gräv gärna en provgrop och undersök om du har tillräcklig kunskap för att tolka det du ser. Alltid lär du dig något.

Ska du ha en gröngödslingsvall i 5 år bör den skötas väl. Det är risk att sladden skadar vallen. Sladdning går bort enligt min bedömning.

Åkgräsklippare är nog heller inte riktigt bra. Såvitt jag vet klarar de inte särskilt högt gräs. Men vallväxterna växer bäst när de blir större. Så även deras rotsystem. Det blir därför såvitt jag kan bedöma ineffektivt med åkgräsklipparen, då biomasseproduktionen blir nedsatt.

Det man brukar använda är traktor med lämpligt klippaggregat, t.ex. betesputsare eller rotorklippare av typ som klarar högre gräs. Eller slaghack.

Hur är vallen sammansatt? Tål växterna där att det avslagna ligger kvar? Eller kommer klövern gå ut?

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla för ökad mullhalt + putsa det?
« Svar #7 skrivet: 26 aug-16 kl 10:19 »
Har inte så stor erfarenhet av lerjord, men har studerat andras erfarenheter t.ex. på internet.
Jag skulle göra så här åtminstone på en del av jorden: Först odla gröngödslingsgrödor med djupt rotsystem, lupiner, sötväppling, åkerböna, honungsört. När dessa har gjort sitt och inte växer mer, skulle jag under hösten-vintern lägga på 15 cm RCW (Ramial Chipped Wood), dvs flisade tunna grenar av lövträd och buskar.
Jag vet att detta kan låta underligt, men jag har haft enorma framgångar med RCW i min trädgård, visserligen inte i tung lerjord.
Studera gärna publikationer från Laval-universitetet i Quebec. I deras skrifter går de så långt att de påstår att dagens jordbruk, med enorma förluster av odlingsjord, är baserad på okunskap.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser