Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill odla träd på min trädgård  (läst 6054 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Jag vill odla träd på min trädgård
« skrivet: 17 maj-15 kl 20:47 »
Håller på med slutfasen i vårt husbygge och anlägger matjord (gammal åkerjord vi köpte av en bekant som han ville bli av med när han byggde maskinhall), det är lera  och kross och annat under och urberget snart under det. Jag skulle gärna vilja odla träd på vår mark och undrar vad passar att odla här? Vi bor lite söder om Vasa i Finland, vår odlingszon är samma som Umeås skulle jag tro, dvs. 5.

Äppelträd växer ju här, så ett sådant vill jag ha. Päronträd borde växa och ett sånt också. Jag vet inte om det vore möjligt att få en Kalifornisk redwood att växa här eller ej, dvs en Sequoiadendron giganteum? Det vore verkligen häftigt om 50 år. Men jag tror det är för kallt och kanske berget är för nära för att träet ska kunna slå rot ordentligt.

Några askträ skulle jag gärna odla här också, dom finns inte naturligt här men en liten skog planterades i Vasa på 30-talet tror jag det var, och den finns kvar ännu. Så det går ju.

Andra tips, går det att odla ek här, eller bok?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #1 skrivet: 17 maj-15 kl 21:09 »
Det finns ju en bra, finsk plantskola som även folk i norra Sverige handlar ifrån, genom att kolla deras utbud så får man ett hum om vad som funkar i klimatet.

http://www.blomqvistintaimisto.com/

Äpple går bra, päron är gränsfall men de härdigaste sorterna funkar. Redwood går inte, det kan man experimentera med i Skåne eller Danmark men längre norrut blir det svårt. Ask, ek, bok och de andra ädellövträden funkar, men man måste se till att få frömaterial från de nordligare delarna av deras utbredningsområde. Prova gärna alm, de klarar sig nog från almsjukan så långt norrut där det är glest mellan träden så skalbaggarna inte når fram.

Det mest exotiska som man kan odla i zon 5, förutsatt att man har någorlunda näringsrik jord, är nog det manchuriska valnötsträdet:

http://gardener.blogg.se/2008/january/dagens-vaxt-manchurisk-valnot.html

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #2 skrivet: 17 maj-15 kl 22:05 »
Jag kommer från Ångermanlands inland, zon fem tror jag. Dær finns inte en enda ek eller valnøtstræd, det ær jag sæker på. Vid kusten ær det mildare.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #3 skrivet: 17 maj-15 kl 22:26 »
Jag kommer från Ångermanlands inland, zon fem tror jag. Dær finns inte en enda ek eller valnøtstræd, det ær jag sæker på. Vid kusten ær det mildare.
Ångermanlands inland är zon 6-7, fem är vad de har vid kusten. Odlad ek och valnötsträd finns ända uppe i norrbotten, kustnära då.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #4 skrivet: 18 maj-15 kl 07:27 »
Den här askdungen som planterades nära Vasa borde vara riktigt nära där jag bor, i samma kommun. Jag undrar ifall man kunde ta frö därifrån, eller tar man skott?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #5 skrivet: 18 maj-15 kl 08:07 »
Det brukar finns fullt med små askplantor under askar

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #6 skrivet: 18 maj-15 kl 11:28 »
Om jag skulle hitta dungen skulle det vara ett billigt sätt då, men man behöver väl lov isåfall.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #7 skrivet: 18 maj-15 kl 11:41 »
Kolla i Vasas parker, kyrkogårdar och runt herrgårdar, det är var det är mest sannolikt att askarna planterats. Snarare vid kusten än inåt land. Under vinterhalvåret brukar man kunna plocka frön som hänger i stora klasar på träden och ramlar ner när det blåser. Sedan måste fröna ligga i kall, fuktig jord ett bra tag, annars gror de inte. Och sedan har asken stora krav på sin växtplats, den vill stå i näringsrik mulljord, helst lerhaltig. Det är det mest krävande av de ädellövträd vi har i norden.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #8 skrivet: 18 maj-15 kl 12:19 »
Då har jag kanske tur, mycket av det fyllningsmaterial vi använt under matjorden är lera. Blomqvist hade inte askträ heller. Den här dungen ska lär ha planterats i Malax nånstans, men säkert finns de i Vasa också. Där växer det många stora fina trän runt parkerna och sjukhuset.

Sambon säger körsbär, plommon och päronträ vill hon ha.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #9 skrivet: 18 maj-15 kl 12:38 »
Hittade en plantskola ganska nära mig som heter Sainios, också i Pörtom verkar det finnas något. Färdiga plantor är inte direkt billiga, men det är inte precis lätt att få ask att gro heller, kan ta upp två år.

Ekplantor hade de också. Tror jag måste börja skriva ner och planera lite nu var vi vill ha allting.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #10 skrivet: 15 jun-15 kl 10:38 »
Jag har tänkt jag ska börja med en Ek iallafall denna sommar, finns en plantskola som har Ekplantor, försäljningsstorlek 150-200cm av arten Quercus robur. Är det något speciellt jag borde tänka på med en sån planta? Den vill ha solljus så den borde läggas nånstans där den får maximalt med ljus.

Vad gillar den för jord, borde jag gödsla, isåfall med vad?
Jag borde väl lägga galler runt för att skydda mot diverse skadedjur.
Finns det något man kan göra för att lätta på de första vintrarna när den är liten och ung?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #11 skrivet: 15 jun-15 kl 11:36 »
Eken behöver ingen gödsel även om den förstås inte har något emot det. Men gödsla inte direkt vid plantering, då stannar rötterna där istället för att leta sig längre ut i sökande efter näring. Annars växer ek bra på alla slags jordar som inte är för blöta. Här hos mig växer den som ogräs i ganska mager sandjord. Men om du vill ge trädet goda förutsättningar så se till att den har lä för vinden, det är ett träd som tycker om värme.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #12 skrivet: 15 jun-15 kl 13:33 »
Ja vi bor på ett ganska blåsigt ställe... Tyvärr är det lite så att de ställen som är i lä oftast, är också de med minst sol.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #13 skrivet: 18 sep-16 kl 09:35 »
Fick tag i några ekollon igår från jakobstad, där växte flera ekar på en gård, stora var dom. Jag tänkte dessa måste ju gå att odla hos mig som jag tror är en klimatzon mildare än jakobstad. Jag läste lite om hur man testar att dom är bra, dom ska inte flyta i vatten, tyvärr flöt alla utom en och den som sönk är grön i färgen. Vet inte om det går att odla från den, är väl omogen?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #14 skrivet: 18 sep-16 kl 10:32 »
Dom är fortfarande mer eller mindre gröna när de lossnar från trädet. Men det är nog risk för att de inte är mogna än, här sitter de fortfarande kvar hårt på träden. Men det borde vara dags snart nu, man märker det på att det blir ett jäkla liv på nötskrikorna när de härjar och slåss i ekarna.

Flyttestet är inte hundraprocentigt. Jag köpt en påse ekollon från den mongoliska eken, quercus mongolica. Samtliga flöt, men i princip samtliga grodde också. Jag fick kasta bort minst hundra ekplantor som jag inte orkade plantera  ::)  Du kan kolla efter pyttesmå ingångshål efter en larv som brukar förstöra ekollon, när den varit där flyter dom. Men det finns goda chanser för att de djuren inte finns i områden där ekar är sällsynta och står långt från varandra. Sedan får du inte låta ekollonen torka ut för mycket heller, då dör dom.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #15 skrivet: 18 sep-16 kl 10:59 »
Du är i Finsk zon 4 om jag förstår rätt.

Till höger om listan finns en Finsk zon karta (inte samma som Svensk motsvarar zon 6 i Sverige)

http://www.blomqvistintaimisto.com/index.php?item=plant&maincat=LEAFTREES&lang=sv&page=2#

Den anger lägsta temp och används som mall då man vet att vid vissa temperaturer dör växterna, dvs Max köld gräns.
På sidan aderton finner du nordisk zon karta och kanske intressant läsning.

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/nordiska_zoner.pdf

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #16 skrivet: 18 sep-16 kl 11:19 »
Mina föräldrar bor i svensk zon IV-V Anledningen till att där inte finns Ek är att plantorna inte kan komma igång, men uppdrivna plantor ur nordliga genstammar fungerar, men växer sakta, jag och min far håller på att experimentera med ädellövträd i Hälsinglands kustzon, Ask verkar fungera, men man måste diva upp plantorna inomhus första säsongen tror jag, men vissa har faktiskt frösått efter det att vi lyckades etablera den. Ekarna växer dock väldigt sakta i norrländskt klimat. (Ångermanlands inland är nog tveksamt, men här vid kusten borde det fungera, det är ju zon IV vid höga kusten tex men det ändrar sig mycket snabbt, vid Sollefteå är det ju tex zon VI-VII... På gränsen att ens äpplen går där tror jag, Zon VII brukar gå att plantera saker som svartvinbär tex men problemet är att det inte hinner bli bär på dem innan frosten.

Finns ett fåtal urgamla päronsorter som fungerar i zon V, men tyvärr smakar de inte så mycket, dock kan man nog koka mos och annat av dem.
Plommon och körsbär är litet i gränslandet, men det finns ett fåtal sorter som fungerar. Surkörsbär brukar gå men tyvärr är de ganska tråkiga och ger väldigt liten skörd häroppe.

Äpplen finns det ganska många sorter som klarar motsvarande zon V.

Redwood går tyvärr inte häruppe som sagt, jag har också länge önskat mig sådana annars... Vem gör inte det...  :)

Välkommen till en rolig hobby, men var beredd på att det kommer att ta tid innan du får se resultaten...   ;)

Bli inte för ledsen om ett träd man kämpat med länge är starkt och friskt i många år men sedan plötsligt bestämmer sig för att lägga av tvärt någon vinter utan någon riktig förklaring till varför... Drabbar dessutom ofta plommonträd och liknande man verkligen vill ha kvar...









Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #17 skrivet: 18 sep-16 kl 11:23 »
Du är i Finsk zon 4 om jag förstår rätt.

Till höger om listan finns en Finsk zon karta (inte samma som Svensk motsvarar zon 6 i Sverige)

http://www.blomqvistintaimisto.com/index.php?item=plant&maincat=LEAFTREES&lang=sv&page=2#

Den anger lägsta temp och används som mall då man vet att vid vissa temperaturer dör växterna, dvs Max köld gräns.
På sidan aderton finner du nordisk zon karta och kanske intressant läsning.

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/nordiska_zoner.pdf


Jag är enligt den kartan i zon 3 och Jakobstad där ekarna växte låg i zon 4. Dom var väldigt stora ekar också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #18 skrivet: 18 sep-16 kl 11:25 »
Det är faktiskt relativt milt klimat i delar av Finland fast man kanske inte tror det, om du vill hämta frön från Sverige så tror jag att det till viss del går att räkna om zonkartan, åtminstone för Norrland...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #19 skrivet: 18 sep-16 kl 11:42 »
Vi ska se nu, googlade om hur man kunde gro ekollon och detta verkade vara en populär metod, får se om de funkar:

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #20 skrivet: 18 sep-16 kl 11:54 »
Jag är enligt den kartan i zon 3 och Jakobstad där ekarna växte låg i zon 4. Dom var väldigt stora ekar också.

Okej !
Borde gå bra med frön från området och framför allt lite kallare dessutom.

Man kan skapa mikro klimat med ex skyddsväxter eller bara gran kvistar men det hjälper inte senare när dom blir större.
Ibland får odlarna/förädlarna fram köld tåligare sorter så du ska leta efter just dom.

Ibland kan det vara lokalt varmare på ett område än zonkartan anger men exempelvis blåst kan ge ett kallare läge.

Det är nog bra om du försöker bryta vinden så får du bättre förutsättningar senare för känsligare sorter.
Ja avmognad inför vintern är ju ett annat problem, Blomqvisten har bra koll för det är inte lönt att köpa exempelvis äppel träd som inte hinner avmogna dom måste ha rätt sorts grundstam.
Det är inte skoj att titta på träd som får svåra frost skador varje år.
När jag bodde i Finland så hade min granne en Hästkastanj som inte blev ett träd men en buske för den frös ner nu och då men trotts det så var den nog så grann när den blommade. Det var zon 3.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #21 skrivet: 18 sep-16 kl 12:41 »
Ek klarar ju enormt mycket kyla, -40 är inga problem. Begränsningen är att sommaren är kort och kall. Planterar man i söderläge, gärna svagt sluttande och i sandjord som snabbt värms upp så klarar dom sig mycket bättre än i ett kallt och fuktigt norrläge. Mikroklimatet gör stor skillnad.

Något man bör prova i kallare zoner är alm. Den är nog lite tåligare än ek, och i nordligare lägen kommer den klara sig bättre från almsjukan. Träden står för långt från varandra för att skalbaggarna skall hitta dom helt enkelt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #22 skrivet: 18 sep-16 kl 12:43 »
Vi ska se nu, googlade om hur man kunde gro ekollon och detta verkade vara en populär metod, får se om de funkar:
När groddarna kommer bör du försiktigt stoppa ekollonen i jord i krukor och övervintra svalt men frostfritt. Om du låter träden gro löv nu kommer de få säsongerna helt omvända.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #23 skrivet: 05 feb-17 kl 09:44 »
Tyvärr tog sig aldrig de jag hade i vattnet, men idag kom sambon och sade hon tog ett ekollon och satte i jorden hos en vanlig krukväxt, det ekollonet har nu en ca 10cm högt skott. Hur gör man nu då, inte bästa årstiden att vakna till och för sent att lägga i kylen tror jag. Bara flytta till egen kruka och hitta en sval del av huset eller?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #24 skrivet: 05 feb-17 kl 10:19 »
Om den redan grott är det bättre att låta den växa. Ställ krukan i vanlig rumstemperatur men ljust, helst under en stark lampa som skall lysa minst 12 timmar per dag. Till våren, efter sista frosten, kan du plantera ut den.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #25 skrivet: 05 feb-17 kl 10:42 »
Vi ska se nu, googlade om hur man kunde gro ekollon och detta verkade vara en populär metod, får se om de funkar:


Ja, så illa kan det gå om man Googlar! De borde ha grävts ned i sandblandad jord och utsatts för frost under vintern, precis som alla vilda ekollon

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #26 skrivet: 05 feb-17 kl 12:32 »
Ja, så illa kan det gå om man Googlar! De borde ha grävts ned i sandblandad jord och utsatts för frost under vintern, precis som alla vilda ekollon
Ja, jorden håller jag med om men frost behövs inte. Quercus robur tillhör sektionen "vita ekar" som inte behöver vinter för att gro. De kan till och med börja utveckla en grodd medan de fortfarande hänger på trädet, om det är en varm och fuktig höst.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #27 skrivet: 05 feb-17 kl 15:25 »
Ska lägga den i kruka då. Borde man blanda lite sand i jorden där man planterar trädet om de gillar sådan jord. Här är det packad hård leraktig jord under ett lager finjord. Tänkte lägga det i mitten av gården på baksidan, så får den maximalt med ljus från öst och väst.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #28 skrivet: 05 feb-17 kl 16:25 »
Jag bor på Hisingen, det måste vara Sveriges tyngsta styvlera här. Det står en enorm ek på tomten och en massa mindre uppe i skogen. Så leran i sig är nog inga problem. Men många buskar och träd som odlas utanför sin naturliga spridning brukar trivas i jordar med mer mull och mer sand. Jag tror att det är lerans förmåga att hålla fukt och kyla som kan ställa till det. Jag skulle nog gräva upp och blanda ut en rätt så rejäl grop innan plantering. Kompost, torv och sand. När den väl etablerat sig borde leran inte vara några problem.

Mvh
Magnus

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #29 skrivet: 05 feb-17 kl 17:00 »
Lerjord är bra, den är ofta mera näringsrik och basisk än sandjord. Men den har ju dålig dräneringsförmåga så regnvatten kan bli stående kvar. Och som sagt är den kall, massan gör att den värms upp långsammare på våren. Om man odlar träd som är tveksamt härdiga så bör man odla i sandjord, gärna i en upphöjd liten kulle som man lägger upp, för att det skall värmas upp snabbt på våren.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #30 skrivet: 05 feb-17 kl 19:25 »
Jag har tänkt jag ska börja med en Ek iallafall denna sommar, finns en plantskola som har Ekplantor, försäljningsstorlek 150-200cm av arten Quercus robur. Är det något speciellt jag borde tänka på med en sån planta? Den vill ha solljus så den borde läggas nånstans där den får maximalt med ljus.

Vad gillar den för jord, borde jag gödsla, isåfall med vad?
Jag borde väl lägga galler runt för att skydda mot diverse skadedjur.
Finns det något man kan göra för att lätta på de första vintrarna när den är liten och ung?
Vanliga ekar, speciellt gamla uppvuxna, är trevliga mysiga träd men, de växer långsamt så en stor knotig ek blir det inte på många år och när den väl är uppvuxen kommer den att skugga ner hela omgivningen och inte så mycket annat odlingsvärt kommer att gilla att växa i ekens närhet. Och de fröar av sig alldeles otroligt när de trivs med växtplatsen, jag klipper många hundratals ekplantor varje år under mina stora ekar. Och en stor ek tappar oxå mängder av löv som klumpar ihop sig i stora högar om de får ett hörn att blåsa in i.
Ekarna här trivs bäst med öppen placering i fritt söderläge och med skyddande berg bakom sig mot norr, de står på ganska grund, lite stenig ängsmark med lätt jord.
Sätter du en ek så skydda den väl, gräv bort fyllnadsmassor och skräp och fyll på gropen med bra jord, ge ekplantan  ett par stöttor och vattna så den inte torkar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #31 skrivet: 05 feb-17 kl 20:30 »
En ek som trivs och växer i hygglig jord växer faktiskt inte så sakta. Sedan tycker jag skuggan blir mindre kompakt än hos många andra träd, och det stämmer även med att det vanligtvis finns både buskskikt och örtskikt i ekskog. Men jag håller med om att de fröar av sig, det blir knotiga och ogenomträngliga snår av dom.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #32 skrivet: 06 feb-17 kl 08:33 »
Visst finns det en del baksidor med ekar, så är det. Men jag skulle aldrig göra av med min jätteek bara för det. Det finns heller inget annat träd som har så mycket själ som en ek. Det goda övervinner det onda alla gånger. Dessutom är trädet minst dubbelt så gammal som jag är.

MVH
Magnus

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #33 skrivet: 06 feb-17 kl 08:39 »
Ek är ju trädens kung, klart jag vill ha en sån. Vår bakgård är stor och tom så det finns mkt rum där för ett stort träd.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #34 skrivet: 06 feb-17 kl 10:59 »
Ek växer oerhört sakta här uppe i norr, den kan inte föröka sig fritt från för här uppe, men det går att plantera plantor när de kommit upp något år.
Tänkte också plantera ek nu till våren, har drivit fram plantor från nordligare stammar förra året.

Hos mina föräldrar växer ek som min far planterade för kanske 25-30 år sedan, de är just nu mer som ett buskage då topparna fryser ned ibland, men de tar sig sakta men säkert vad det verkar, tar dock säkert minst 100 år innan de blir riktiga träd tror jag här uppe...

Päron finns det ett litet fåtal mycket gamla sorter, tyvärr nästan inga välsmakande, men det är kul att få frukt i allafall, som kan gå här uppe, men det är väldigt på gränsen att de går. Vi har inte fått finare sorter att fungera här.

Körsbär är också litet, men surkörsbär, och annat växer fint här blir dock inte så mycket bär på de sorterna, men ibland får man litet till frukost att lägga i filen.

Plommon går ibland, men inte så många sorter, gula plommon, experimentalfältets sviskon, mm går hyggligt här, men de blå drbbas lätt av fruktmögel tyvärr.
Victoriaplommon fungerar ibland, men plötsligt tvärdog träden när de var stora och fina, trots att man skött dem enligt konstens alla regler, utan att någon kunde säga varför, osv...

Äpplen finns ganska många sorter som fungerar även i strängt klimat.

Ask går fint, men den finns int naturligt här, dock kan enstaka frön gro.

Alm har jag inte lyckats med ännu, men skall testa nästa batch nu till våren igen, den batchen tog jag från ett träd närmare.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #35 skrivet: 06 feb-17 kl 11:11 »
Problemet med viktoriaplommon är nog samma sak överallt. Har man sådana så skall man alls inte bli förvånad om de bara tvärdör över vintern utan egentlig synbar anledning. Både jag, mina föräldrar och en kompis har råkat ut för det. Men alla var ganska så gamla träd, de kanske var slut?

MVH
Magnus

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jag vill odla träd på min trädgård
« Svar #36 skrivet: 06 feb-17 kl 14:09 »
En ek som trivs och växer i hygglig jord växer faktiskt inte så sakta. Sedan tycker jag skuggan blir mindre kompakt än hos många andra träd, och det stämmer även med att det vanligtvis finns både buskskikt och örtskikt i ekskog. Men jag håller med om att de fröar av sig, det blir knotiga och ogenomträngliga snår av dom.

Det beror ju lite på vad en menar med lång tid. I sammanhanget att vilja ha ett vårdträd på sin tomt så tar eken lång tid på sig för att bli det mäktiga, vackert knotiga och personliga trädet. Barnen kommer troligen inte att kunna ha det som koj och klätterträd men barnbarnen kanske.
Kan tex jämföra med mitt T. Blanche äpple som planterades på våren och gav 25 äpplen att skörda på sommaren samma år.
http://www.skogssverige.se/hur-lang-tid-tar-det-for-ett-fro-ex-ett-ekollon-att-vaxa-upp-till-ett-trad-sa-stort-att-det-gar-att
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 3 användare
von tratt, GE202, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser