Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Limring  (läst 6961 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Limring
« skrivet: 03 sep-10 kl 21:18 »
Bor i västernorrland ( Kramfors ) Undrar när man ska sätta limringen runt äppelträdet ? Har haft frostfjäril som saboterat så nu vill jag förhindra den att komma upp !
Nybliven gårdsägare

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Limring
« Svar #1 skrivet: 04 sep-10 kl 06:18 »
Innan första frostnatten så har det redan varit frost kan det vara för sent. Honan kryper upp för stammenoch lägger sina ägg och de brukar krypa upp när de känt att temperaturen blivit låg.

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Limring
« Svar #2 skrivet: 04 sep-10 kl 21:12 »
Så med andra ord bör jag sätta limringen på plats redan nu ???
Nybliven gårdsägare

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Limring
« Svar #3 skrivet: 04 sep-10 kl 21:50 »
Absolut, klistret varar i flera månader, så hellre för tidigt än för sent.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Astra

  • Inlägg: 304
    • Uppland
SV: Limring
« Svar #4 skrivet: 04 sep-10 kl 22:28 »
Hoppsan då är det bråda tider! Kan man konstruera en egen limring på något sätt? (hittade ingen tråd om det)
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Limring
« Svar #5 skrivet: 05 sep-10 kl 07:47 »
Dubbelhäftande tejp borde funka, läst om det men inte provat själv. Men den som weibull(?) säljer ser precis ut som dubbelhäftande tejp.

I alla fall måste det sluta tätt mot barken, och man kan gärna ha två parallella tejpytor med lite mellanrum, så att det som ev tar sig förbi första ytan förhoppningsvis fastnar i den andra....
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Astra

  • Inlägg: 304
    • Uppland
SV: Limring
« Svar #6 skrivet: 06 sep-10 kl 21:50 »
Jag ska testa det! Kanske i alla fall hjälper mot något oknytt.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Limring
« Svar #7 skrivet: 08 sep-10 kl 14:14 »
Jag har satt upp redan nu (mellansverige). Vill tipsa om att Ica Maxi reade ut alla trädgårdsgrejjer nyligen så då kunde man köpa limringspaket för 10 kr och det räcker till ganska många träd.

Vet inte om trädgårdsrean pågår fortfarande och om det är på alla butiker men värt att kolla upp.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Limring
« Svar #8 skrivet: 16 okt-10 kl 20:36 »
Dubbelhäftande tejp borde funka, läst om det men inte provat själv. Men den som weibull(?) säljer ser precis ut som dubbelhäftande tejp.

I alla fall måste det sluta tätt mot barken, och man kan gärna ha två parallella tejpytor med lite mellanrum, så att det som ev tar sig förbi första ytan förhoppningsvis fastnar i den andra....

Jag köpte limring på granngården. Betydligt klibbigare än dubbelhäftande tejp. Tvättade händerna med smör efteråt... Bökig att få upp om man är ensam, jag önskade jag hade en till hand. Funkar det lika bra med dubbelhäftande tejp så borde det vara enklare att hantera.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Solklart

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Limring
« Svar #9 skrivet: 17 okt-10 kl 22:27 »
Hoppsan då är det bråda tider! Kan man konstruera en egen limring på något sätt? (hittade ingen tråd om det)

Appropå egen limring.

I bondepraktikan för september står det följande:

"Tjärkransar skall anbringas i mitten av september på träden till skydd mot frostfjärilen, och skall hållas klibbiga hela hösten genom att strykas med tjära."

Exakt hur de såg ut vet jag inte men troligen funkar vadsomhelst som är tillräckligt klibbigt och svårt att krypa igenom för fjärilarna.
 

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser