Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta för växt!!!!!  (läst 1361 gånger)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Vad är detta för växt!!!!!
« skrivet: 05 okt-09 kl 15:48 »
Hej.
I våras fick vi hem ett lass med matjord som vi spred ut men en del blev liggandes i en hög som sedan blev överväxt med ogräs. När vi i helgen skulle flytta jorden så upptäckte vi denna växt eller snarare två stycken växter. En av dem blommade med små stjärn lika blommor och den andra är den vi fotat. Vore kul o veta vad det är innan vi rycker upp o kasserar den, kankse är dt nått ätligt ???
Anette


Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

isatis

  • Inlägg: 88
    • Småland
SV: Vad är detta för växt!!!!!
« Svar #1 skrivet: 05 okt-09 kl 15:54 »
Ser ut som nattskatta. Den är giftig.

kattfot

  • Inlägg: 240
    • Östergötland
SV: Vad är detta för växt!!!!!
« Svar #2 skrivet: 05 okt-09 kl 16:00 »
Japp, det är en Nattskatta (Solanum Nigrum).
Den är släkt med potatis och rejält giftig men vacker.
Om man ser till att barn inte får tag i bären så kan man ju ha den som prydnadsväxt.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Vad är detta för växt!!!!!
« Svar #3 skrivet: 05 okt-09 kl 16:31 »
Japp, det är en Nattskatta (Solanum Nigrum).
Den är släkt med potatis och rejält giftig men vacker.
Om man ser till att barn inte får tag i bären så kan man ju ha den som prydnadsväxt.

Visst är den fin, men den sprider sig nåt kopiöst!!!  :P

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Vad är detta för växt???? Svaret är GIFTIG!!!
« Svar #4 skrivet: 05 okt-09 kl 17:25 »
Tack snälla ni, tänk att man alltid kan lita på er på Alternativ.nu  :-* :-*
Växten är verkligen vacker eller var för frosten har tagit död på den o nu ska jag ut o utplåna resterna >:( Giftiga växter har inget på min gård att göra så puts väck ska den :P.
Tack än en gång :D
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Mathias.

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser