Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad sår ni??  (läst 3749 gånger)

AndersT

  • Inlägg: 154
Vad sår ni??
« skrivet: 24 feb-04 kl 22:05 »
Är nyfiken på vad man vågar förja fröså, eller stoppa i jorden... Bor på västkusten börjat fröså tomater och paprika som ska in i växthuset.  Fröna står i ett  inköpt miniväxthus, innanför englasfönster i söderläge, hoppas de klarar sig. Har även försått purjolök, gödslad jord ca 4cm, 2 cm såjord, även de i söderfönster... Sådde lite olika chilipeppar-frukter i början av februari, men bara fått upp en planta, satte i  plantjord, ska plantera nya i såjord till helgen och se om det blir bättre..
Anders

backstugan

  • Inlägg: 129
    • Småland
    • Avkopplad.se
Re:Vad sår ni??
« Svar #1 skrivet: 25 feb-04 kl 20:52 »
Sådde lite olika chilipeppar-frukter i början av februari, men bara fått upp en planta, satte i  plantjord, ska plantera nya i såjord till helgen och se om det blir bättre..


Jag satte Chili och Paprika i början av februari också, de verkar trögstartade, men nu har alla utom en såkruka vackra plantor. Det behövs tålamod tycks det.

Dessutom tycks det vara svårt med frösådd från Paprikor köpta i livsmedelsaffären, undras om förökningen hämmas av att de är förädlade?(Nån som vet?)

Men förutom Chili och Paprika har jag ett par sorters Basilika, Tomat och Gräslök i mina fönster just nu. Har även beställt (bland annat) Citrongräs från http://www.runabergsfroer.se. Läste om deras tips i Åter 1/04 och kan bara säga att det är rikigt roligt att 'botanisera' i deras sortiment.

Johan
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Vad sår ni??
« Svar #2 skrivet: 14 mar-04 kl 21:17 »
Hejsan!

Jag har aldrig haft problem med färska (förra årets) frön av chili, men är de äldre så kan de vara lite tjuriga. Tänk på att de vill ha varmt för att gro: 20-25 grader.

/Anneli
« Senast ändrad: 14 mar-04 kl 21:20 av hustigern »
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

backstugan

  • Inlägg: 129
    • Småland
    • Avkopplad.se
Re:Vad sår ni??
« Svar #3 skrivet: 14 mar-04 kl 22:28 »
Nu har allt som jag satt i februari kommit upp ur jorden. Jag driver upp dem i 'miniväxthus' fungerar utmärkt, så jag var nog bara otålig ;)! Dessutom har jag satt Jalapeños, jag längtar till att få skörda alla mina Chilifrukter.

Dessutom köpte jag en 'krukmakare' en fantastisk liten grej, gjord i trä, som formar 'såkrukor' av remsor av tidningspapper. Rekomenderas varmt! Jag har redan gjort 30-40 såkrukor, äntligen får jag någon nytta av reklambladen som jag skördar ur brevlådan ;)

Nu söker jag bara en bevattningsanläggning till ett miniväxthus (knappt 150 cm högt och 60x40 cm bas). Helst en 'flottörbaserad' lösning som är självavstängande...
« Senast ändrad: 15 mar-04 kl 23:14 av mute »
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Vad sår ni??
« Svar #4 skrivet: 23 maj-04 kl 18:34 »
Mute, appropå sådd av frön tagna från paprika från affären.
Förmodligen är det så att paprikorna från livsmedelsaffären är F.1 sorter. Det innebär att de inte går så bra att ta frön ifrån.

F.1 är, kraftigt förenklat, inavlade plantor i flera generationer som korsas med varandra. Man får då fram ett perfekt utsäde, F.1 generationen. Men sår man frön av dessa plantor kommer allt negativt fram igen.

F.1 sorterna tas fram av de stora firmorna, det är inget man kan göra hemma, och "garanterar" en bra skörd. Men eftersom det inte går att ta eget utsäde ifrån dem, är man fast i att alltid köpa nytt.

Ok för oss, men farligt i fattiga länder, där det blir en ond cirkel när samma företag tillverkar utsäde, bekämpningsmedel och gödning.

Man kan läsa lite mer om F.1 på denna sida:
http://www.alternativ.nu/handbok/odling/hotade_froer.html

Och här:
http://www.runabergsfroer.se/html/froodling.htm


/Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Vad sår ni??
« Svar #5 skrivet: 23 maj-04 kl 22:00 »
Jag har fått upp en hel massa med salladskål. kommer inte att kunna sätta ut alla på min balkong så om nån vill ha finns det här i brandbergen, stockholm... ;)
Jag vill bo med skogen i ryggen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser