Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt nybyggda hönshus!  (läst 21190 gånger)

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
Mitt nybyggda hönshus!
« skrivet: 21 apr-14 kl 07:24 »
Efter en hel del googlande, läsande i böcker och frågor på detta forumet startade jag mitt hönshusbygge i början av mars.
Nu står det snart helt klart, och tur är väl det, hönsen hämtas imorgon ;)

Startade med bottenplattan, ett rejält regelverk där jag spikade igen ena sidan med bräder. Måtten blev 3,07*1,87 meter.


Väl utomhus grävde jag fyra hål i marken, ca 70 cm ner, som sedan fylldes med sten och packades ordentligt. Placerade lecablock ovanpå stenen och såg till att allt var rakt. Detta tog sin lilla stund vill jag lova...

Golvplattan lades ovanpå lecablocken och sedan la jag vindpapp i botten samt 145 mm tjock isolering i facken. Vindpapp ovanpå det och sedan spikades allt igen.


Väggar reglades upp och förberedelser gjordes för dörr, fönster och lucka.


Väggarna isolerades och täcktes med vindpapp på utsidan och OSB på insidan. Isoleringen blev sammanlagt 105 mm tjock.


Yttertaket består av råspont täckt av takpapp. Takpappen kommer inom de närmsta veckorna att täckas med plåttak..


Maken och jag bråkade lite om innertakets höjd, maken ville vara smidig och ha en takhöjd på 1,8 meter. Jag ville vara praktisk och ha delvis lutande tak, men med en takhöjd i mitten på 2,05.. Jag vann ;) På den här bilden har jag redan spacklat samt börjat måla en del så då syns takets form. Allt målas med en badrumsfärg som är enkel att tvätta ren.


Golv lades in, en fukttålig masonitskiva.


Och såhär ser det ut idag. :)


Det mesta materialet är spillmaterial från vår husrenovering och fönstret kommer från vårt eget hus. Där har vi dragit ner på både kostnader och miljö vilket känns bra :)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Mitt nybyggda hönshus!
« Svar #1 skrivet: 21 apr-14 kl 11:29 »
Fint  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
SV: Mitt nybyggda hönshus!
« Svar #2 skrivet: 23 apr-14 kl 16:27 »
Inredningen hann bli klar innan hönsen kom. ;)
Tidigt igår morse åkte jag och hämtade kutterspån på ett sågverk i närheten så allt var klart när jag hade hämtat hönsen.
Det leder till min första fråga.. Jag har tidigare i livet haft problem att vistas i väldigt dammiga utrymmen och kutterspånen har ju tendenser att damma en hel del, finns det någon som har erfarenheter av att ströa med halm? Är det svårt att hålla halmen ren och fräsch? Jag vill ju också kunna vara hos hönsen, inte bara titta in från utsidan..

Jag har använt putsnät till allt, tycker att det blir stabilare och snyggare i längden. Från taket hänger en vattenautomat och en foderautomat. Har även ställt in två fodertråg, en för snäckskal och en för matrester.


Mina reden är gjorda i spånskiva och håller måtten 26*45*35 cm. Bottnen består av putsnät men är täckt med halm (mer än vad det var när jag tog bilden). Framför redena har jag fäst en rundstav i hållare till gardinstänger.. Det är försvinningsreden med en sluttning och jag hoppas att äggen kommer att rulla bakåt trots halmen, gör de inte det så får jag lösa det senare eller byt halmen mot något annat. Hönorna har dock inte börjat värpa än, är det någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta innan de kommer igång efter flytt och stress?


Längst bak i redena finns alltså en lucka att öppna för att kunna plocka äggen utan att behöva gå in till hönsen.




Sittpinnarna är stammen av lövträd i diametrarna 4-5 cm. Precis som jag trodde skulle alla hönor sitta på pinnen högst upp inatt.. ;)



Jag ska ärligt säga att jag blev besviken när jag hämtade mina höns. Hade från ett flertal källor fått höra att denna man sålde svenska lanthöns (och vilken av dessa sorter han sålde spelade ingen större roll för mig), men när jag kom dit visade det sig att han säljer Lohman i brun eller vit variant.. Så istället för mina svenska lanthöns blev det sex hårt avlade värphybrider. Inte riktigt vad jag hade planerat, men nu vet jag bättre till nästa gång.


Hönsen kommer att gå fritt i vår inhägnade trädgård (ca 7000 kvm) men har än så länge fått en liten provisorisk gård (1*1,5*2 m) att gå i innan de har förstått var de hör hemma. Men än så länge har de bara tittat ut genom luckan och inte brytt sig mer. Kommer det att ge med sig eller ska jag försöka locka ut dem på något sätt? Tänker att jag släpper dem i trädgården när de har varit här i en vecka eller två..

Det som är kvar att göra nu är att sätta foder kring lucka och fönster samt att sätta in ventilationen. Sen funderar jag över luckan.. Helst vill jag inte släppa ut dem innan de har värpt, för jag vill inte ha ägg i hela trädgården.. Men jag jobbar oregelbundet och börjar ibland kl 9 och ibland kl 6.. Är det någon här som har erfarenhet av en tidsinställd lucka? Och då vill jag gå den enkla vägen och köpa en färdig, den tekniska sidan är svag hos mig.. ;)

Svar på frågor, idéer om förbättringar eller andra tankar och tips mottages mycket tacksamt!

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Mitt nybyggda hönshus!
« Svar #3 skrivet: 23 apr-14 kl 19:19 »
Vilket superfint hönshus! :)

Vi har varit nöjda med en automatisk lucka från Högberga AB. Vi har då ställt in den på klockslag. Man kollar vid vilken tid de säkert gått in och justerar efter årstiden.

Jag tror att det är bra för dem att efter hemkomst lära känna varann och sitt hönshus först, något dygn kanske, och släppa ut dem som du tänkt i en avgränsad gård först och sedan när de ska ut fritt släppa ut dem på eftermiddagen eller så. Så att man ser att de vet att de ska gå in till hönshuset framemot kvällningen och inte sova i äppelträden  ::)


 

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
SV: Mitt nybyggda hönshus!
« Svar #4 skrivet: 24 apr-14 kl 07:58 »
Vilket superfint hönshus! :)

Vi har varit nöjda med en automatisk lucka från Högberga AB. Vi har då ställt in den på klockslag. Man kollar vid vilken tid de säkert gått in och justerar efter årstiden.

Jag tror att det är bra för dem att efter hemkomst lära känna varann och sitt hönshus först, något dygn kanske, och släppa ut dem som du tänkt i en avgränsad gård först och sedan när de ska ut fritt släppa ut dem på eftermiddagen eller så. Så att man ser att de vet att de ska gå in till hönshuset framemot kvällningen och inte sova i äppelträden  ::)
Tack för tipset!  Det var lite för dyrt för mig bara.. Får leta vidare eller be någon kunnig i min närhet fundera över hur man kan göra en själv..
Igårkväll strök räven runt hönshuset.. :S Får kanske bli helt inhägnat trots allt :(

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Mitt nybyggda hönshus!
« Svar #5 skrivet: 24 apr-14 kl 08:46 »
Ser jättefint ut. Men jag undrar hur du har tänkt när det gäller ventilation, det nämner du inte.

GnoBB

  • Inlägg: 72
    • Västergötland
SV: Mitt nybyggda hönshus!
« Svar #6 skrivet: 24 apr-14 kl 08:48 »
Hej

Jättefint hönshus. Jag skulle nog dock föredra att sätta ett galler (kompostgaller) över bajsbrädan och 2 gångjärn till sittpinnarna så man kommer åt att städa.

Även om det är Lohman värphybrid så är de bruna väldigt lugna och tama i jämförelse med de vita och vit leghorn. Betydligt mindre "flaxiga" i mitt fall i varje fall.
Strö i form av spån dammar väldigt som du nämner....allt utanför nätet kommer få ett lager damm ganska snart.....Fast det kanske man kan leva med  :D
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
SV: Mitt nybyggda hönshus!
« Svar #7 skrivet: 24 apr-14 kl 09:47 »
Ser jättefint ut. Men jag undrar hur du har tänkt när det gäller ventilation, det nämner du inte.

Jag sätter in två vanliga "skruvventilationer", en bredvid ytterdörren samt en mellan lucka och fönster. :-)

IdaCecilia

  • Inlägg: 62
    • Småland
SV: Mitt nybyggda hönshus!
« Svar #8 skrivet: 24 apr-14 kl 09:53 »
Hej

Jättefint hönshus. Jag skulle nog dock föredra att sätta ett galler (kompostgaller) över bajsbrädan och 2 gångjärn till sittpinnarna så man kommer åt att städa.

Även om det är Lohman värphybrid så är de bruna väldigt lugna och tama i jämförelse med de vita och vit leghorn. Betydligt mindre "flaxiga" i mitt fall i varje fall.
Strö i form av spån dammar väldigt som du nämner....allt utanför nätet kommer få ett lager damm ganska snart.....Fast det kanske man kan leva med  :D
Gångjärn till sittpinnarna är faktiskt på gång men när jag var och handlade det sista glömde jag bort just detta, och jag åker inte 5 mil bara för gångjärnens skull ;), så det köper jag nästa gång jag är i stan.
De kommer att fällas neråt. Bajsbrädan ligger löst på konsollerna och sittpinnarna går att fälla mellan konsollerna.
Men ett kompostgaller har jag inte tänkt på, det ska jag absolut sätta dit!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser