Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma rum till 80°  (läst 1695 gånger)

vermania

  • Inlägg: 9
Värma rum till 80°
« skrivet: 22 sep-14 kl 20:49 »
Hej! Tänker bygga en maltrök (kölna). Kommer att röka med torv under ett par timmar under låg temperatur.  Har inte tid att vakta röken sedan utan vill ha en elektrisk värmning upp till 80-85°. Vad skulle jag kunna använda i ett rum på 2×3×3.7m? Funderar på en eller två varmluftsfläktar men har ingen aning om de fixar det. Någon som har koll? Rummet kommer att vara väl isolerat.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Värma rum till 80°
« Svar #1 skrivet: 22 sep-14 kl 21:37 »
Bastuaggregat :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

vermania

  • Inlägg: 9
SV: Värma rum till 80°
« Svar #2 skrivet: 22 sep-14 kl 22:07 »
Det skulle nog fixa värmen men går de att köra torra? Vill inte ånga malten ;D

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Värma rum till 80°
« Svar #3 skrivet: 22 sep-14 kl 22:14 »
kamrörselement,använde sådana i en torkugn till härdlacker på 4x4 meter golvyta.Men det går åt ström trots välisolerat... Ulf

 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Värma rum till 80°
« Svar #4 skrivet: 22 sep-14 kl 23:08 »
Bastuaggregat går bra att köra torrt också. De har ju dessutom fördelen att de är byggda för att tåla höga omgivningstemperaturer och oftast finns det en rumstermostat som går att ställa in för de temperaturer du vill ha.

Vanliga värmefläktar, byggfläktar etc är jag tveksam till i ett sådant här sammanhang. Förmodligen finns det överhettningsskydd som slår ifrån långt innan du kommer upp i önskad temperatur, och även om man bortser från sådana saker så mår inte fläktmotorn bra av den där värmen. Självsmörjande glidlager torkar ut och skär ihop i förtid, man ligger på gränsen till den temperatur lindningarna tål osv osv.  Ska man använda fläktar för så pass varm luft bör man nog placera fläktmotorn utanför det varma rummet och ordna en lång axel in genom väggen. Lagren på den varma sidan bör vara kullager som man smörjer med värmebeständigt fett.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Värma rum till 80°
« Svar #5 skrivet: 23 sep-14 kl 06:11 »
De flesta som röker använder bastuaggregat. Har även sett industriugnar med sådana i. Finns i uppsjö på blocket. Köp ett som inte ska ha sten i sig.

vermania

  • Inlägg: 9
SV: Värma rum till 80°
« Svar #6 skrivet: 23 sep-14 kl 08:15 »
Tack så mycket. Ni har förmodligen sparat mig en hel del pengar:) Ska prova med ett bastuaggregat.

vermania

  • Inlägg: 9
SV: Värma rum till 80°
« Svar #7 skrivet: 23 sep-14 kl 08:24 »
När jag ändå har er på tråden...efter torkning behöver jag skilja malten från de torkade groddarna. Blir förmodligen för hand där jag gnider malten och silar bort groddarna. Skulle dock vara bättre med något mer effektivt. Har funderat på att använda en torktumlartrumma med hål som bara släpper igenom groddarna. Några idéer?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Värma rum till 80°
« Svar #8 skrivet: 23 sep-14 kl 08:33 »
När du köper begagnat bastuaggregat, så tänk på att det oftast finns en separat enhet av typ manöverpanel/termostat/kopplingslåda, se till att den följer med!  Om det är ett tunt kopparrör (kapillärrör) mellan manöverpanelen och termostatkänselkroppen, så kolla noga att det är oskadat.

vermania

  • Inlägg: 9
SV: Värma rum till 80°
« Svar #9 skrivet: 23 sep-14 kl 15:54 »
Tack för tipset:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

818 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser