Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skogskonto  (läst 3932 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
skogskonto
« skrivet: 23 aug-14 kl 14:23 »
Hej.

Den lilla skog jag har blåste ned i stormen i vintras och inkomsterna blev ca 70 000kr inkl moms vilket jag fått insatt på kontot i sommar.
Jag har inga stora utgifter utan vill skjuta upp inkomsterna till nästa år när jag ska renovera lagården och köpa plant. (har passiv jordbruksverksamhet).

Vad jag inte fattar är; hur mycket av inkomsterna kan jag sätta på skogskontot? Det verkar även finnas skogsskadekonto men det kan jag inte anv för det står att man måste sätta in minst 50kkr per person?

Maximal insättning på vanliga skogskontot är 60% vid avverkningsrätt och 40% på skogsprodukter, vad är skillnaden? Finns det något annat konto jag kan använda för återstående pengar för att skjuta upp skatt? Jag hade aldrig avverkat om jag inte varit tvungen.

http://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256baebfb8/1395822216717/29518.pdf

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: skogskonto
« Svar #1 skrivet: 23 aug-14 kl 14:42 »
Nej, det ser väl ut som du missar gränsen för skogsskadekontot.

Återstår skogskontot, och det är väl det som är enklast. Skillnaden mellan procentsatserna beror på nån rätt komplicerad uträkning som skatteverket har kommit fram till.
Du får den högre avsättningen om du säljer hela uppdraget. Dvs du får ut en summa pengar och köparen sköter avverkning och alltihop.

Om du däremot hugger själv och kör fram virket och säljer det som leveransvirke vid vägen, så får du den lägre avsättningen.
Det har nåt att göra med att man då gör det mesta jobbet själv, och då får lägre avdrag.

Att tänka på med skogskonto är ju att pengarna måste finnas på kontot, alltså kan det vara klokt att sätta in dom direkt.

Sen återstår ju avsättningar att göra i deklarationen. Du får ju sätta undan till förväntad planteringskostnad. Och sen kan man sätta av 30% i en periodiseringsfond.

Eventuellt går det att utnyttja skogsavdraget, men det beror på förutsättningarna för just dig.

Sen finns det ju rent allmänt andra sätt att slippa skatta på skogsinkomster, men det är för sent för din del nu. man kan ju upprätta en betalningsplan med skogsbolaget som köpt, så betalar dom ut en summa varje år under några år. Då kan man avpassa det mot investeringar man tänker göra.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: skogskonto
« Svar #2 skrivet: 23 aug-14 kl 17:28 »
ok. Tack för hjälpen.

Då gäller det högre avdraget för mig, dvs 60%, på vanliga skogskontot.

Att jag kan sätta undan till planteringskostnad visste jag inte. Jag trodde det var vad skogskontot var till för, men det kan jag alltså ta utöver skogskontot? Resten av överskottet borde jag kunna sätt i periodieringsfond alltså.
Jag tror inte skogsavdrag gäller mig för jag har inget anskaffningsvärde på skogen.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: skogskonto
« Svar #3 skrivet: 23 aug-14 kl 18:11 »
Reglerna säger att hela intäkten ska vara redovisad för att man ska få sätta av till plantering. Det betyder att man inte får göra det om man bara fått delbetalningar från skogsbolaget. Först ska alla pengar ha betalats ut. ( och det har ju dina)

Det är en post man bara gör i bokföringen. Man tar alltså en summa från intäkten och lägger över på ett skuldkonto. Sen är det ju då upp till en själv att se till så pengarna finns när det är dags att köpa plantor.

Summan ska beräknas vettigt, dvs det ska vara faktiska kostnader för eventuell markberedning, plantering och plantor.

Röjningar och sånt sen i planteringen räknas som kostnader på den nya skogen.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: skogskonto
« Svar #4 skrivet: 01 okt-14 kl 23:14 »

Att tänka på med skogskonto är ju att pengarna måste finnas på kontot, alltså kan det vara klokt att sätta in dom direkt.

Sen återstår ju avsättningar att göra i deklarationen. Du får ju sätta undan till förväntad planteringskostnad. Och sen kan man sätta av 30% i en periodiseringsfond.


Är det 30% av det som är kvar efter man satt in på skogskontot som man kan sätta till periodiseringsfonden, eller är det 30% av det man hade från början i vinst? Dvs om man har 100kr så sätter jag av 60kr i skogskontot, och har 40kr kvar. Ska jag då avsätta 30% av 40kr i p.fonden, eller 30% av 100kr?
Kan man verkligen avsätta till plantering, är det inte vad man ska ha skogskontot till? Tacksam för svar.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: skogskonto
« Svar #5 skrivet: 04 okt-14 kl 13:11 »
Avsättning till framtida plantering görs i bokföringen i samband med bokslutsarbetet.
Man ska ta fram uppgifter om vad det verkligen kommer att kosta för att ha som underlag och sen bokför man det som en kostnad för plantering, och motkonto blir 'upplupna kostnader'. Då har man alltså en skuld i balansräkningen för detta. Och avdraget är gjort.

Sen den dag man verkligen köper sina plantor och betalar dom, så bokför man betalningen från bankkontot till 'upplupna kostnader', och då försvinner den skulden.

Sen när det gäller skogskontot, så är det ju en sak som görs i deklarationen, vid punkt R28 i NE-blanketten.
Periodiseringsfonderna kommer vid punkt R34, och beräknas alltså på summan som återstår efter insättning till skogskonto.

Det är alltid enklast att helt enkelt kolla på blanketten, så ser man i vilken ordning saker ska göras.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: skogskonto
« Svar #6 skrivet: 15 okt-14 kl 17:10 »
Ex. varför inte ha pengarna i "handkassa" ?
I sammanhanget blir det inte mer än 56k exklusive moms och det borde inte skatteverket ha några problem att man har till löpande kostnader som traktorreparationer plantinköp eller markberedning etc. utan att man behöver avsätta det till skogskonto.

När jag har avverkat har jag aldrig avsatt pengarna till skogskonto då jag har vetat att jag har behövt pengarna inom de närmaste åren i verksamheten till vägreparationer och traktorreparationer samt redskapsinköp.

hur mycket pengar som skatteverket accepterar i "handkassa" vet jag inte men jag tror att det är minst 100k men man kan ringa dem för exakt info. 
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: skogskonto
« Svar #7 skrivet: 16 okt-14 kl 09:54 »
Förstår inte riktigt vad du menar. Att säga att man har dom i 'handkassa' är ju bara ett annat uttryck för att dom är liggande nånstans.

Som jag förstå dig så menar du att man inte tar upp inkomsten när den kommer från skogsbolaget, utan bara har pengarna liggande, och sen tar man upp inkomsten i takt med att man gör slut på stålarna?  Då har man ju sålt skogen svart helt enkelt.

Funkar ju i princip, men man får tänka på att många myndigheter samkör sina register och kollar sen med skogsbolagen om dom har betalat ut pengar. Då måste man kunna förklara varför man inte deklarerat inkomsten.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: skogskonto
« Svar #8 skrivet: 16 okt-14 kl 10:44 »
Byt ut handkassa mot likviditetskonto så blir det lite klarare hoppas jag. Skatta för pengarna görs ju bara när de antingen tas ut som  lön eller som avkastning på kapital. Fördelen med skogskonto vad jag förstår det som är att vid stora likviditeter kan man skjuta på uttag av pengar tills man behöverdem antingen som inkomst eller för löpande utgifter i skogsföretaget vad jag menar är att eftersom den summa som det handlar om inte är så stor så kan pengarna stå kvar på ett likviditetskonto utan att krångla till det med ett skogskonto tills den dagen hon behöver pengarna.
Mvh stubben
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: skogskonto
« Svar #9 skrivet: 16 okt-14 kl 12:18 »
Nja, du har nog tyvärr missuppfattat en del. Likviditetskonto finns för juridiska personer, dvs AB, där man kan placera pengar och få lite högre avkastning.

I en enskild firma skattar man för vinsten, inte vad man tar ut som 'lön'.

Det finns bara skogskontot som är godkänt för att sätta in pengar på och slippa skatta för dom det året. Sen skattar man för dom när man tar ut dom, men då använder man ju dom lämpligen till en investering.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: skogskonto
« Svar #10 skrivet: 23 okt-14 kl 17:11 »

Sen när det gäller skogskontot, så är det ju en sak som görs i deklarationen, vid punkt R28 i NE-blanketten.
Periodiseringsfonderna kommer vid punkt R34, och beräknas alltså på summan som återstår efter insättning till skogskonto.

Det är alltid enklast att helt enkelt kolla på blanketten, så ser man i vilken ordning saker ska göras.

Tack så mycket för svaret! Jag förstod att det var så som du säger när jag tänkte ett varv till. Hade jag inte varit så förbaskat snål hade jag anlitat en revisor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser