Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket ved av en stor fallen gran?  (läst 11478 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #20 skrivet: 27 nov-13 kl 19:18 »
fast stammen lär ju knappast vara 33 cm i diameter i toppen... så trädet har väl mer formen av en kon än en cylinder?

och volymen för en kon är Pi * r * r* h / 3.... alltså 0.7 kbm med dina siffror....

sedan ligger nog sanningen någonstans mellan de två ... typ kanske 1 kbm... så fusklappen kan nog behållas

Vi sa inte ett träd, en stock är något annat. Det är en del av ett träd.

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #21 skrivet: 27 nov-13 kl 19:23 »
Hade jag haft tid hade jag gått ut i skogen och valt ut någon passande gran och provat teorin i praktiken, det hade varit intressant. Kanske återkommer i frågan till jul...

Broberg

  • Gäst
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #22 skrivet: 27 nov-13 kl 19:44 »
Vi sa inte ett träd, en stock är något annat. Det är en del av ett träd.

Stock?

Jag pratar om hur mycket ved det är i "en stor fallen gran".

Fusklappen kom för den delen inte från den sidan, utan från min gamle lärare. Men det stämde ju överens riktigt bra.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #23 skrivet: 27 nov-13 kl 19:48 »
Vi sa inte ett träd, en stock är något annat.


Pentti skrev "En gran, med brösthöjdsdiameter 33 cm och 25 meter hög" och i min värld så är en gran ett träd och inte en stock

Jag är ganska säker på att trådstartaren hade ett träd som blåst omkull och inte en stock

... så var du fått reda på att det är stockar vi ska räkna på vet jag inte då de flesta andra i tråden verkar skriva om träd

Huggorm

  • Gäst
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #24 skrivet: 27 nov-13 kl 19:58 »
I tillägg brukar inte granar ha någon perfekt konisk form på stammen, åtminstone inte de som stått tätt. De har relativt lite avsmalnande stam upp dit där grenarna börjar, sedan blir de snabbt tunnare eftersom veden förutom sin uppbärande funktion även används för att transportera vatten till grenarna.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #25 skrivet: 27 nov-13 kl 20:37 »
Jo troligen är det fråga om ett par kubik staplad ved vilket har väldigt lite med sågverken och massabrukens utbyte. Skulle den gode Snowy råka bo i närheten skulle det snart vara gjort med ved eller virke, men det är ju inte troligt.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

CaJo

  • Inlägg: 161
    • Skåne
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #26 skrivet: 27 nov-13 kl 22:34 »
Tänk så mycket kubik man skulle köra genom skördaren om 25 m /33 cm granar innehöll så mycket som ni säger!

Penti L liksom jag och andra skogskvinnor/män vet att en sådan gran innehåller ca 1 m3sk.

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #27 skrivet: 28 nov-13 kl 06:56 »
 Alla har ju rätt för det finns många sorts kubikmeter. Håller granen en m3sk så kan det lätt bli  två kubikmeter staplad ved. Eller mera beroende på hur glest man staplar.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #28 skrivet: 28 nov-13 kl 06:57 »
Köp ved i storsäck så får man veta!

CaJo

  • Inlägg: 161
    • Skåne
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #29 skrivet: 29 nov-13 kl 19:49 »
Alla har ju rätt för det finns många sorts kubikmeter. Håller granen en m3sk så kan det lätt bli  två kubikmeter staplad ved. Eller mera beroende på hur glest man staplar.

Jo, men den som säger att en gran med 33 cm bh och 25 m längd innehåller 2,14 m3sk ,,,har fel!

Skogsola

  • Gäst
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #30 skrivet: 29 nov-13 kl 20:35 »
Enligt Näslunds tabeller för södra Sverige håller granen 0,98 m3sk. (:)

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #31 skrivet: 31 dec-13 kl 08:44 »
Som redan sagts i tråden, det är svårt att veta hur stor en "stor" gran är enligt dig.... Din "stora" gran kan vara en liten gran för mig... eller en enorm gran...

Men som någon sa, en gran med 33cm i brösthöjd är ungefär 1m3.

Har du inte kunskap själv, så ta hjälp av någon som kan!
Ett träd som lutar har helt andra egenskaper än ett som står, kan finnas spänningar i som kan bli riktiga dödsfällor...

Om trädet lutar mot ett annat så skall man om man skall vara riktigt noga spärra av området under trädet så ingen riskerar få det i nacken när / om det faller...

Man skall aldrig gå under ett lutande träd.... Man vet inte hur löst det står...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #32 skrivet: 01 okt-14 kl 10:59 »
Ska du använda den till ved är det ingen brådska men ta den gärna före nästa sommar.
[/quote
Har inte tagit tag i projektet att få ner granen som lutar och som föll senhösten 2013. Måste den sågas upp nu i höst för att inte bli förstörd?

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #33 skrivet: 01 okt-14 kl 21:27 »
Lever den fortfarande? Så länge den lever går förfallet sakta även om den kan börja ruttna invändigt. Men så fort den för sätter det fart.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser