Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man vara självförsörjande vegan?  (läst 5750 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Kan man vara självförsörjande vegan?
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:11 »
Helull
 Ti 17 Okt, 2000 - 08:11
--------------------------------------------------------------------------------
JAAA! För att odla din mat behöver du ungefär 800 kvadratmeter odlingsmark där du kan plantera några fruktträd och bärbuskar. Förutom detta får du så vete och råg och sätta vitlök på hösten. På våren sår du resten av de ungefär 60 olika arter och sorter av växter du behöver för att få en smaklig, näringsriktig och omväxlande kost. För att bevara din fantastiska skörd behövs en jordkällare för lagring av rotfrukter och mjölksyrade grönsaker. På lantbruksuniversitetet i Uppsala pågår sedan tre år ett demonstrationsprojekt där en person odlar all mat som behövs under ett år baserat på en vegankost. Åk dit och titta! Vid rondellen vid B&W sväng mot Almunge. Kör/cykla drygt en halvmil, sväng höger in mot Lövsta. Kör 3 km och på höger hand finns en röd gård, Ekhaga fösöksgård. På fältet nere bakom gården finns demorutan. Välkommen!
 
Jens
 On 21 Feb, 2001 - 18:42
--------------------------------------------------------------------------------
Jag känner en (ca 85 årig?) man, Allan i Kolsva som varit vegan i 25 år och lever till 95% på hemmaodlat.

frukost: fryst blandning av äpple och vinbär
middag+lunch: råriven potatis+morot+lök+andra rötter
mellanmål:surdegsrågbröd 100% råg + örtté
plus grönsaker efter säsong: gröna blad, tomater etc.

Var är proteinerna undrar ni? Lite bönor odlar han, och lite köper han, men jag tror att man inte alls behöver så mycket som det står i alla böcker. Potatis+lök t.ex ger ett fullvärdigt protein (har nån sagt mig) fast i ytterst liten mängd, liksom gröna blad (nässlor maskros etc.) som är ovärderliga.

Förresten har jag hört berättas av Rune Lanestrand (Redaktör för Småbrukaren) att han träffade en gammal sadelmakare i Dalsland som bara levde på fullkornsgröt (om det var råg eller korn??) han var fullt frisk i sin ålder och mycket pigg! Jo nån gång åt han "lite extra" vad det nu var. Så hade han levt i decennier!
 
Liv
 On 26 Sept, 2001 - 12:03
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Är det någon vegan (eller vegetarian) som lever mer eller mindre självförsörjande just nu? Det skulle vara kul att få kontakt med någon som lever som jag drömmer om att göra.. : )
 
Conny
 Lö 6 Jul, 2002 - 01:50
--------------------------------------------------------------------------------
Svajsan på er!

En känd indisk nutritions-forskare, jag tror han hette Sukham, har bla fästs vid en regel om människans näringsbehov. Han forskar om svält och på grund av svårigheterna med att definiera undernäring har han för enkelhetens skull bedömt att en människa skulle klara sig på en dagsranson av 600 gram spannmål.(råg, vete eller likvärdigt) Detta förhindrar i det längsta sjukdom. Detta är förstås inte den festligaste födan, men funktionell. Du kan odla 600gr/dagen (220 kg/år) på mindre än 500....... Men detta är inte det mest yteffektiva odlingssättet.

Det finns många tankar om näringsupptag och på vissa "frukterianers" grupphemsidor förespråkas en väl sammansatt fruktdiet på omkring 2,5 -3,5 kg frukt om dagen. De menar att en människa som byggt upp en sund tarmflora har ett näringsupptag på 75% (till skillnad från 25% som anses vara normalt för Svensson enligt livsmedelsverket. Jag kan inte säga hur mycket sanning det ligger i Frukterianernas påstådda högre näringsupptag, men det finns uppenbarligen argument som tyder på det. (vittnen, forskningsresultat osv) Var jag vill komma är att en diet baserad på en hög andel frukt är mycket resurs och platssnålare än exempelvis vete. Ett sorts äppelträd skulle exempelvis ha gett 2 ton i årlig skörd. På bara några meter. 450 ggr effektivare än modern köttproduktion. Läs om detta på "Fruterian network".

Vore det inte skönt att kunna säga som Jesus: "Se på fåglarna! De oroar sig inte över vad de ska äta. De behöver inte skaffa sig matförråd för er himmelske Far ger dem mat. Och ni är mycket mer värda för honom än de. Kan all er oro lägga ett enda ögonblick till era liv?"
 
Conny
 Lö 6 Jul, 2002 - 01:55
--------------------------------------------------------------------------------
Hej igen!

Jag måste påpeka att jag själv inte har den praktiska kunskapen än, jag har heller inte hunnit odla fram några fruktträd, det tar ju sin tid. Men jag är mycket optimistisk i det lilla jag kan göra i mitt liv. Håller man bara ögonen öppna så finns så hemskt mycket intressant att lägga märke till. ( Shenet, Skurupsborren, glaciärmjölk, lerhus, groddar, meditation och lek förstås!)

mmmmmm...
 
Sven Bergersjö
 Fre 12 Jul, 2002 - 10:11
--------------------------------------------------------------------------------
Tjena, visst kan man vara självhushållande vegan, men jag tänte påpeka lite om intervjun om den sk. "råkostaren" som var för nåt år sen i Åter. Han var ju varken vegan eller råkostare! Till att börja med så åt han tsaltsiki, som innehåller youghurt, och sen åt han "någon varmrätt" (odefinierad). Inget fel med det iofs., men då borde han heller inte kassa sig råkostare eller vegan.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 4 användare (1 dolda)
ärt, xaelanar, Annica Nilsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser