Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt bara dör juh  (läst 1725 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
Allt bara dör juh
« skrivet: 09 maj-12 kl 11:32 »
Detta är första året jag verkligen har haft både tid och plats att så fröer och plantera och ha mig.
Har sått och sått och sått och hela huset har varit fullt av allt möjligt fint.
Men nu så börjar det mesta att dö  :'( Det jag inte har kunnat flytta ut börjar nog att tycka att det är tråkigt att vara inne och det jag har flyttat ut har ju den j*la frosten tagit död på!!
Är det jag som är superklantig och gör allt fel?
Tråkigt är det i varje fall. Ingenting växer som det ska och det känns ju ganska deppigt!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

pyromanen

  • Gäst
SV: Allt bara dör juh
« Svar #1 skrivet: 09 maj-12 kl 11:38 »
Försök se det som att du håller på o lär dig ?  går det?
Om nåt stått inne väl länge kanske det har ätit upp all gödsel i jorden? Lägg på lite ny jord på ytan eller ta blomnäring i vattnet o se om de ser piggare ut efter några dagar.
Lär dig att ha tålamod när det gäller det med att sätta ut kanske?
Avhärda så att plantorna vänjer sig o inte blir helt chockad när det kommer ut kanske? och/eller skydda med fiberduk i början efter utplantering?
Ge inte upp!

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Allt bara dör juh
« Svar #2 skrivet: 09 maj-12 kl 11:38 »
Här har vi inte börjat ännu fast jag vill.Guben säger nopp vänta.
Har kallgarder nästan vareviga natt.
Hav tröst !!
Hedemorahöns

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Allt bara dör juh
« Svar #3 skrivet: 09 maj-12 kl 11:56 »
En del växter tål inte att stå i kruka för länge,  de tynar bort,  så man får inte så dem för tidigt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Allt bara dör juh
« Svar #4 skrivet: 09 maj-12 kl 12:04 »
Jag kan inte jämföra med svenskt väder och temp men det jag gör med mina inomhus blommor efter en kylig vinter är att jag vänjer dem sakta med utomhus temp. (har inga blommor inomhus på sommarhalvåret). Ut på morronen och sen in så snart solen gått ner, ej direkt solljus utan sakta sakta vänja dem. Jäkla plockande men vad ska man göra? Likadant om det blir blås-storm så in med ALLT som finns på altanen.....
Med mina fröer så startar jag med hundratals plastmuggar med borrat hål i botten, så snart växten e hanterbar hamnar de i större plastkruka och sen när den e stor nog ute i jorden, med mycket mjukt köpe-jord omkring sina rötter. Men likadant där, har de levt i halv-skugga så måste jag vänja dem med direkt sol då den e så stark här. Min sambo brukar titta på mig och le när jag möblerar med mina krukor hit och dit var eviga dag.... :)
Iår hade vi dock en storm som förstörde nästan allt så jag ligger bra efter tyvärr. :(

mig

  • Gäst
SV: Allt bara dör juh
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 12:13 »
Troligen har du bara gjort ett alldeles klassiskt nybörjarfel och det är att så för tidigt... Det gör nästan alla i början. Vissa lär sig med tiden, andra inte...

Det du kan göra är att plantera om i krukor med plantjord (inte såjord) så de får näring och större plats. Sedan ställa dem ljust och ganska svalt och vänta på varmare väder. Bära ut alla plantor dagtid och in nattetid. Hålla koll på nattemperaturen och börja låta dem stå ute nätter med plusgrader...

Ett år fick vi flugor som la larver i jorden och de åt upp rötterna... då vissnade det ner och dog, men det var främst bönorna.

Tålamod, tålamod till nästa år. Det kan du lära... och även börja fundera på vad du kan direktså i landen, där de döda plantorna skulle planterats.

Här kan man inte plantera ut säkert förrän kring 10 juni, så mycket är inte dags att så förrän nu...

Lycka till!

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Allt bara dör juh
« Svar #6 skrivet: 09 maj-12 kl 12:35 »
Jag inser att det jag inte har fattat är att plocka in om nätterna!
Men det såg ju så bra ut med vädret och det skulle ju inte bli minusgrader!!!
Och så satte jag ut en del saker och lite potatis i en hink, men nu slokar ju allt!!
Skulle jag tagit in potatisen också?!
Jo, det är väl så att man lär sig med tiden, men det är ju så tråkigt när allt dör!
Är så rädd att jag inte ska hinna med liksom. Och det innebar väl att jag sådde för tidigt  :-[
Tycker synd om dig Christinaki som fick den där dumma stormen! Inte kul alls!
Om nåt stått inne väl länge kanske det har ätit upp all gödsel i jorden? Lägg på lite ny jord på ytan eller ta blomnäring i vattnet o se om de ser piggare ut efter några dagar.
Lär dig att ha tålamod när det gäller det med att sätta ut kanske?

Detta ska jag försöka med! I med näring var det!! Nässelvatten, funkar det  ???
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser