Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla sitt eget hönsfoder.  (läst 7163 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
Odla sitt eget hönsfoder.
« skrivet: 21 dec-14 kl 10:53 »
Vi vill odla vårt eget hönsfoder för att öka självhushållningen och minska vad det kostar att ha höns.

Vi har inga maskiner och har inga planer på att skaffa några. Kommer ha kring 20 höns och några tuppurslingar.

Vi själva producerar ca 1 liter matrester om dagen som består mest av rotfruktsskal som de äter. De går för de mesta fritt i trädgården och sprätter. De är Kindahöns och väldigt bra på att hitta mat själva.

Tankarna har lett oss till jordärtskockor och havre.

Havre kan vi slå med lie och sen torka i kärvar. Jordärtskockor är lättodlat och hönsen verkar gilla det.

Någon som gör detta själv och har erfarenheter eller någon som har tankar.

Vilka ytor och mängder krävs? Redskap? Förvaring?

Vi har ett magasin och i framtiden en jordkällare.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Mrlom

  • Inlägg: 30
    • Östergötland
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #1 skrivet: 21 dec-14 kl 13:43 »
Det blir mycket mat till 20 höns om du ska odla allt själv. Dom ska äta ca 150 g / dygn och individ. Gäller mest att ha mat för vinter. Grönkål är lättodlat och håller sig länge ute. Jag torkar även mängder med nässlor som dom får under vintern. Solrosor är lättodlat också, då får dom ordentligt med protein. Det kan dom picka i sig direkt från den torkade blomman. Kolhydrater är viktigt under vintern så dom håller värmen. Det slängs ju otroligt mycket mat också från affärer och restauranger. Dyka ner i någon container eller hitta en bra deal med någon restaurang är ett bra alternativ till att få ner kostnaderna...men då blir det ju inte ekologiskt foder....

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #2 skrivet: 21 dec-14 kl 14:30 »
Havren behöver inte tröskas (som jag tror ni är inne på) men då blir den mer skrymmande att förvara och därmed svårare att skydda för möss och råttor.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #3 skrivet: 21 dec-14 kl 22:05 »
Når jag var liten kokades potatis åt hönsen, ofta mosade man till dom och serverade dom tillsammans med mjöl vassle och lite av varje som till exempel höboss. Det slogs och torkades nässlor också som vinterfoder.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #4 skrivet: 21 dec-14 kl 22:06 »
Når jag var liten kokades potatis åt hönsen, ofta mosade man till dom och serverade dom tillsammans med mjöl vassle och lite av varje som till exempel höboss. Det slogs och torkades nässlor också som vinterfoder.
kretslopp

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #5 skrivet: 21 dec-14 kl 22:53 »
Odla nåt du kan sälja och köp värpfoder för pengarna ..då får du ut maximalt med ägg istället.
Säljer du avelsägg på våren så kan du nästan täcka hela årets foderkostnad.
Fjäderfän och kaniner

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #6 skrivet: 22 dec-14 kl 23:16 »
Har ni redan hönsen vet ni väl ungefär hur mycket de äter.  Man måste nog skörda rätt mycket innan det räcker till 20 höns.  Mina 6 hönor äter över 100 kg köpt hönsfoder, dvs säd och 'allfoder' i ungefär lika delar.  Förutom det som är gratis, dvs  det som de hittar själva och matavfall från köket.

Ska man tänka ekonomiskt är kalorierna i folkmat mycket dyrare än de som finns i hönsmaten. Det är först om man är helt självförsörjande på egen mat som det kan löna sig ekonomiskt att odla till hönsen.  I så fall, eller om man inte bryr sig om ekonomin utan vill odla till hönsen för principens skull, så kan väl korn vara en idé förutom havre. Som infödd stadsbo har jag haft så dålig koll på våra sädesslag men blivit nyfiken på hur de växer och utvecklas. Så jag har tagit av hönsens havre och sått i odlingskärl på balkongen och första gången växte det en kornplanta bland havren och sen har jag fortsatt ett par år. Korn mognar snabbare än havre - kanske man kan hinna med en skörd spenat eller asiatisk kål efteråt.

 Båda korn och havre ger ju halm också att ha i redena och till strö.  Potatis som Kretslopp var inne på är också bra. Potatis har rätt sorts protein, men i likhet med säd för lite. Det är där köpematen kommer in.  Ärter och vanliga bönor har ju mycket protein, men tyvärr inte rätt sorter för höns. Sojabönor (svårt odla i Sverige) och animaliska produkter (som ju är förbjudet att ge höns numera) är det som gäller om man vill att hönsen ska kunna värpa mycket. På sommaren finns det ju insekter och andra småkryp, men vintern är värre och det är ju på vårvintern som höns brukar värpa som mest. Sen brukar det blir ruvning och kycklingar - och kycklingarna behöver också massa protein.

Själv odlar jag solrosor i liten skala, till prydnad och till hönsen.  Blir lite sysselsättning för dem att picka ur fröna ur blomhuvuden under den tråkiga vintern. Solrosorna måste vaktas noga så inte talgoxar och blåmesar tar  fröna i förtid.  Sen måste blomhuvudena torka om de ska hålla över vintern. För mig funkar ett soligt fönster, men det är som sagt liten skala.  Jag får väl ett tjugotal blomhuvuden, varav en del mycket små.  Jag tror mina solrosor upptar 4-5 kvm i odlingsyta (de får rätt dåliga solförhållanden, så andra kan nog få mer).  Jag förodlar solrosor på min soliga balkong så att de ska ha en chans mot sniglarna. Verkar jobbigt att göra i stor skala. - Nu vägde jag förresten min skörd. Totalt 0,3 kg hela torra blomhuvuden - fröna är nog större delen av vikten.  1 kg solrosfrö kostar 20 kr på ICA så min skörd motsvarar kanske 5 kronor. Alltså, jag odlar för kul skull, inte för ekonomin.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #7 skrivet: 25 dec-14 kl 21:37 »
Tack för bra och tänkvärda svar. Inser att detta är ett mål långt fram i tiden. Som karsan skriver så tror jag att vi borde lägga krutet på att bli självförsörjande på mat till oss själva först.

Med tanke på hor stora odlingarna kommer vara då så kommer ju hönsen få mer spill då. Så kan man odla lite havre på skoj om man vill. Sen kan en ju slå nässlor när man är ute och slår hö till kaninerna. Dumpstra eller få mat från en affär kan ju också vara en trevlig lösning.

Ett av våra första mål är att ha potatis året runt + utsäde och då är det ju perfa att kunna ge lite till hönsen om en får för mycket.

Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #8 skrivet: 25 dec-14 kl 22:35 »
Förutom de bra råd som redan givits har jag ett par.
Jag har insett hur lätt det är att "råka" odla mer pumpor än min familj giter äta. Och hållbarheten är god. Så på vintern får hönsen (och myskankor och pärlhöns som de bor ihop med) då och då en pumpa som jag krossar, sen fixar de resten själva. Bönor och ärtor är också snabbt och lätt att odla mycket av, längs alla tillgängliga staket, till exempel. De kan tröska det själva. Nässlor skördar jag med. Det gillar de. Men jag har slutat torka rönnbär och fläderbär till dem, för det gillade de inte.

Jag ser det som ett tillskott, för jag ger också korn och havre. Mina fjäderfä (just nu 25 höns, tre ankor och 5 pärlhöns, men i somras många fler)) äter långt mer än 100 kg säd om året, som någon skrev tidigare i tråden, snarare 100 kg varannan månad. Men jag vet inte hur mycket som går i råttornas magar, har lite bekymmer med dem.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #9 skrivet: 26 dec-14 kl 00:19 »
Det är inte så himla svårt att odla spannmål som det verkar på detta forumet.. till och med de moderna bönderna klarar av det.....
Att odla några hundra kvadrat tar inte många timmar i anspråk om man har tillgång till något bökande djur eller traktor som kan hjälpa till med jordbearbetning
.

Några backar med insekter i under vinterhalvåret för att täcka metioninbehov tar inte heller många timmar per år..

Maskkompost i lite större skala är ganska effektivt med
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

ulf

  • Inlägg: 45
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #10 skrivet: 26 dec-14 kl 12:10 »
Jag har också funderat i dina banor. Enligt en dansk handbok behöver man ca 35 kg foder per höna och år, så det borde inte vara så svårt att få ihop. Jag tänkte man skulle göra en fyrdelad inhängnad där vartannat år går två delar till bete och två delar till foder.  Sen kommer hönshuset stå i mitten med in/utgångar mot alla sidor. Dels gödslar hönsen marken och dels förbereder de för kommande odling. Jag tänkte så allt möjligt(korn, hirs, amarant, solros, som man sen skördar på en gång och maller ner med kompostkvarnen och sen strör man ut det på golvet så de kan rafsa och leta successivt under vintermånaderna. Vet inte om det fungerar dock, men jag har tänkt många kvällar på det.
 

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #11 skrivet: 26 dec-14 kl 12:52 »
Odla nåt du kan sälja och köp värpfoder för pengarna ..då får du ut maximalt med ägg istället.
Säljer du avelsägg på våren så kan du nästan täcka hela årets foderkostnad.

Även om man säljer vanliga matägg så är det relativt enkelt att bekosta köpt värpfoder, så att hönsen blir självgående och dessutom ger en liten vinst.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #12 skrivet: 26 dec-14 kl 20:14 »
Jag har också funderat i dina banor. Enligt en dansk handbok behöver man ca 35 kg foder per höna och år, så det borde inte vara så svårt att få ihop. Jag tänkte man skulle göra en fyrdelad inhängnad där vartannat år går två delar till bete och två delar till foder.  Sen kommer hönshuset stå i mitten med in/utgångar mot alla sidor. Dels gödslar hönsen marken och dels förbereder de för kommande odling. Jag tänkte så allt möjligt(korn, hirs, amarant, solros, som man sen skördar på en gång och maller ner med kompostkvarnen och sen strör man ut det på golvet så de kan rafsa och leta successivt under vintermånaderna. Vet inte om det fungerar dock, men jag har tänkt många kvällar på det.

Jag tror din idé är bra, fast jag skulle inte ha strött foder på golvet, det blir alltför snabbt nerbajsat och förstört.
Nästa fråga är hur stort område du behöver till det antal hönor du vill ha.
Du förklarade inte riktigt varför fyra delar, när du har två olika användningsområden. Är det för att skifta hönsen från ena betet till andra och ge betet återhämtningstid, kanske? Min erfarenhet är att om en inte har väldigt få hönor blir betet rätt snabbt uppätet, för en vill ju i regel inte inhägna jättestora ytor. Själv har jag hellre hönsen lösa, men det kan en ju inte ha var som helst.

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #13 skrivet: 27 dec-14 kl 11:28 »

"Jag tänkte så allt möjligt(korn, hirs, amarant, solros, som man sen skördar på en gång och maller ner med kompostkvarnen och sen strör man ut det på golvet så"

Varför mala ihop det?  För mig är poängen med att odla solrosor och enstaka havrestrån just att hönsen för lite att göra med att picka fram det själva.



ulf

  • Inlägg: 45
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #14 skrivet: 28 dec-14 kl 17:35 »
Dels vad gäller storleken på inhägnaden så får den bli stor så att den klarar av betet. Tänkte ett par hundra kvm/ruta för runt 25 höns. Min tanke med fyra rutor var just det att de skulle kunna varva mellan två.

Anledningen till att jag skulle mala det ihop var att det skulle bli enklare för mig och sen att stjälkar kunde bli som strö. Det är klart att det kan bli nerbajsat och det är inte så bra. Annars kan man ju sikta bort fröerna och ha det i matskålen och ha ströet som strö.

Har som sagt inte provat, men är väldigt intresserad att prova.

kretslopp

  • Inlägg: 2248
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla sitt eget hönsfoder.
« Svar #15 skrivet: 02 jan-15 kl 17:11 »
Det finns en aspekt till på lönsamhet med höns. Det är hönsskiten som du får till dina odlingar. Vilken ger stor och bra skörd. 
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser