Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem äter grovt hö?  (läst 3337 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
Vem äter grovt hö?
« skrivet: 11 okt-14 kl 21:54 »
Hej.
I somras tog jag in hö från åkern, men mina får äter inte det där för de äter blad och inte grova strån (timotej). De plockar ut nåt maskrosblad ibland men resten ratar de, och jag har ju annat hö åt dem som de gillar.

Jag funderar på om jag ska skänka bort det grova höet, alt sälja billigt på blocket, men finns det några djur som äter grovt hö? Läste att kaniner tycker om grovt hö, stämmer det?
Hästar äter väl inte grova strån?


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vem äter grovt hö?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-14 kl 21:56 »
Highland cattle äter det mesta har jag hört..vet inte om det stämmer men värt att kolla?
Fjäderfän och kaniner

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vem äter grovt hö?
« Svar #2 skrivet: 11 okt-14 kl 22:08 »
Jo det är klart.. men de som har kossor har ju eget hö. Jag tänkte mer jag skulle lura på mitt hö på nån tjej som gärna tar gratis hö istället för att köpa för 2-3kr/kg.
Alltså om man kommer hit och hämtar kan man få det gratis. Det är ju löshö.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vem äter grovt hö?
« Svar #3 skrivet: 12 okt-14 kl 04:47 »
Löshö går inte att sälja, så det blir du inte av med.

När det gäller får så är det alltid bättre att ta hö någon/några veckor innan man planerat, det är bortkastat arbete om gräset får växa sig högt så att höet blir grovt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vem äter grovt hö?
« Svar #4 skrivet: 12 okt-14 kl 17:22 »
Löshö går inte att sälja, så det blir du inte av med.

När det gäller får så är det alltid bättre att ta hö någon/några veckor innan man planerat, det är bortkastat arbete om gräset får växa sig högt så att höet blir grovt.

Nähä, men skänka bort då? Jag var tvungen att ta bort höet så jag kunde plöja.. hade ju varit smartare att ta bort det en månad tidigare förstås.

Britttis

  • Inlägg: 37
    • Dalarna
SV: Vem äter grovt hö?
« Svar #5 skrivet: 14 okt-14 kl 20:33 »
En del hästar med anlag för fång mår bättre av grovt hö...
Mångsysslare med 1500 kvm grönsaksland, djur, jordkällare och stort välfyllt skafferi på höstarna.

Johann#

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Vem äter grovt hö?
« Svar #6 skrivet: 21 dec-14 kl 15:31 »
Nog ska du se att hästar äter grovt hö. Dem äter ju för tusingen t.o.m. pinnar om så krävs.
En del hästar med anlag för fång mår bättre av grovt hö...
m. :)
Staden borde bli mer som skogen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vem äter grovt hö?
« Svar #7 skrivet: 21 dec-14 kl 15:47 »
Annars kan det komposteras eller användas till täckodling.

 

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Vem äter grovt hö?
« Svar #8 skrivet: 21 dec-14 kl 21:48 »
Japp, funkar bra till hästar. Behöver ju inte vara fånghästar. Lämpligen de som blir tjocka av för näringsrikt hö.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 2 användare
Freddy Rindehed, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser