Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första Cayugakläckningen totalt misslyckad...  (läst 840 gånger)

killenigrillen

  • Inlägg: 4
Första Cayugakläckningen totalt misslyckad...
« skrivet: 08 maj-16 kl 21:27 »
Hej,

Jag är ny här på forat så ni får ha lite överseende med mig och mina frågor...

Jag köpte en Hova Bator med automatisk äggvändare med plats för 42 ägg förra månaden.

Peppad på att komma igång så fyllde jag upp kläckaren med 20 ankägg från Peking och Cayuga och denna vecka var det kläckningsdags. Förutom 2st obefruktade så var det ällingar i samtliga ägg. Problemet var bara att ingen kom ut... Inte ens ett hålslag... :(

Alla ägg pep och det var full aktivitet i dem men ingen kom ut...

Vad gick fel? Vågar jag prova igen?

Ang. luftfuktigheten så har jag enbart reglerat den med vattentännorna i kläckaren. Hur hög luftfuktighet ska man ha med ankägg? Kan man mäta den på nåt enkelt sätt?

Någon erfaren ankkläckare som har några idéer?

//John



Skickas från min iPhone via Tapatalk

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Första Cayugakläckningen totalt misslyckad...
« Svar #1 skrivet: 08 maj-16 kl 22:00 »
Nu kläcker inte jag ankor, men luftfuktigheten för ankägg skall väl iaf upp till nära 60% har jag för mig, det kontrolleras med en hygrometer.

Utöver det bör man skaffa sig en extern termometer så man kan kontrollera temperaturen med åtminstone 2 olika termometrar.

Låter som något vad gäller temperaturen gått fel är min gissning.


killenigrillen

  • Inlägg: 4
SV: Första Cayugakläckningen totalt misslyckad...
« Svar #2 skrivet: 08 maj-16 kl 22:30 »
Nu kläcker inte jag ankor, men luftfuktigheten för ankägg skall väl iaf upp till nära 60% har jag för mig, det kontrolleras med en hygrometer.

Utöver det bör man skaffa sig en extern termometer så man kan kontrollera temperaturen med åtminstone 2 olika termometrar.

Låter som något vad gäller temperaturen gått fel är min gissning.

Tack för svar!

Glömde notera att jag har haft 2 termometrar under hela perioden.

Ett temperaturproblem som jag faktiskt hade var när jag tog äggen ur äggvändaren och lade dem på gallret för kläckning. Då kom äggen längre från värmeslingorna temperaturen på äggen sjönk till 35grader i kanske ett dygn innan jag upptäckte det och höjde.

Det känns som det bara kan vara luftfuktigheten eftersom tempen annars varit bra runt 37-38grader.

Bör man duscha ankägg vid kläckningen?

//John

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Första Cayugakläckningen totalt misslyckad...
« Svar #3 skrivet: 08 maj-16 kl 23:14 »
Har du koll på att de ruvas 28dygn?
Ankägg kan vara svåra att kläcka då skalet är hårt..men hålslag brukar det alltid bli även de gånger då de inte orkar ur. Genom att spraya vatten ofta på äggen så blir skalet sprödare inför kläckningen..finns även de som tunnar ut skalen med sandpapper.. 
Fjäderfän och kaniner

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Första Cayugakläckningen totalt misslyckad...
« Svar #4 skrivet: 09 maj-16 kl 06:25 »
Vi har testat de där frigolitkläckarna och alltid med uselt resultat. Jag skulle vilja påstå att dom är tämligen värdelösa. Det är med kläckare som med allt annat, billigt kan vara ok men man får vad man betalar för

killenigrillen

  • Inlägg: 4
SV: Första Cayugakläckningen totalt misslyckad...
« Svar #5 skrivet: 10 maj-16 kl 17:39 »
28 dagar har jag koll på. Kläckt peking under myskanka tidigare...
Jag köpte denna kläckare för den skulle vara bra. Har hört mycket positivt om dem..

När ni säger spraya ofta, vad menar ni då? Hur ofta?

//John


Skickas från min iPhone via Tapatalk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser