Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur reglerar höns värmen?  (läst 3236 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Hur reglerar höns värmen?
« skrivet: 24 jul-14 kl 18:37 »
Jag har aldrig märkt att höns blir svettiga, svettas dom? Flämtar som hundar gör dom i alla fall inte. Hur svalkar dom sig? Dom sitter i skuggan, men då det är +26 i skuggan så borde det vara för varmt där också då man inte kan ta av sig fjäderskruden... Jag tycker synd om mina då dom sitter under husvagnen och väntar att solen ska börja dala... Men höns härstammar från djungeln i Indien och där är det ännu varmare så dom är nog anpassade på något sätt.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Hur reglerar höns värmen?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-14 kl 08:51 »
Mina höns flämtar i alla fall...både ute (i skuggan) och även på sovpinnen på kvällen dom här värsta (härliga  :D) värmebölje-dagarna.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hur reglerar höns värmen?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-14 kl 09:56 »
Mina 3 + tupp, har hittat min tomatodling där jag även har ett par vinrankor. Där ligger de och gottar sig i jorden, gräver ner sig lite och njuter av livet. När det blir för varmt så går de in i stallet - där är det lite svalare. De verkar trivas fint, ser inte besvärade ut alls.Tvärtom.

 

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Hur reglerar höns värmen?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-14 kl 10:08 »

Det är ingen fara med värmen bara de har tillgång till vatten och skugga samt bra ventilation på natten i sitt hus och inte för varmt där.
De reglerar värmen genom kam och slör. Svettas inte. Är de väldigt varma sätter de ut 'ambågarna' något från kroppen så de ser lite bredare ut samt öppnar näbben. Sandbad är också bra att svalka sig med, räcker med torr lite sandigare jord.
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

ChickenSteps

  • Inlägg: 140
    • Halland
    • ChickenSteps
SV: Hur reglerar höns värmen?
« Svar #4 skrivet: 05 aug-14 kl 18:26 »

Våra gillar att ligga på terassen och gassa med vingarna lite utbredda och mysa i värmen. Men efter en stund går de in till skuggan under bordet :-).
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser