Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oxalsyraförångning flera gånger under säsong  (läst 15388 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #40 skrivet: 01 okt-16 kl 17:21 »
Duger inte jag som källa, menar du?  :)




Tyvärr, jag har inget förtroende för Preben, han förespråkade även "kemi" i någon artikel i bitidningen om jag minns rätt. Han går enligt min mening "andras ärenden".

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #41 skrivet: 01 okt-16 kl 17:29 »
Tyvärr, jag har inget förtroende för Preben, han förespråkade även "kemi" i någon artikel i bitidningen om jag minns rätt. Han går enligt min mening "andras ärenden".

?? Vilka "andra"???

Hade fler följt Prebens råd, så hade vi haft en vinterdödlighet i Sverige på 0-5% per år, och betydligt mindre förekomster av Nosema och AFB...

Det bästa med Preben är att han verkligen vet vad han talar/skriver, han har nämligen en hel del egna samhällen och har så haft i många år, förutom att han är Hedersdoktor vid SLU och mycket seriös.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #42 skrivet: 01 okt-16 kl 18:00 »
Hej Thomas

Jag kan ha helt fel, men faktum kvarstår: jag personligen litar inte på honom.
Han är alldeles för tvärsäker, inte öppen för alternativ och tror sig ha "förstått" hur det med bin fungerar.
Hans repliker verkar inte kommer från en fri man, utan en avlönad sådan.

Men det är inte det det är frågan om här, utan om man kan förånga OS flera gånger per säsong. Och då är mitt svar, ja, det kan man.
Dessutom med mycket enkla verktyg som kostar mindre en trehundra kronor.



« Senast ändrad: 01 okt-16 kl 18:06 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #43 skrivet: 01 okt-16 kl 18:11 »
Frågan är varför man behöver förånga oxalsyra mer än en gång om året? Eftersom man ju gör det då samhällena är helt yngelfria (i Skåne vanligen vecka 52) så vinner man väl ingenting alls på att upprepa behandlingen?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #44 skrivet: 01 okt-16 kl 18:34 »
Han är alldeles för tvärsäker, inte öppen för alternativ och tror sig ha "förstått" hur det med bin fungerar.

Javisst är det irriterande och lite lurt med sådana som kan mycket  :)  Det är t ex därför många föredrar Donald Trump framför Hillary

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #45 skrivet: 01 okt-16 kl 19:03 »
Vad nu det har med OS att göra begriper jag inte???

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #46 skrivet: 01 okt-16 kl 19:10 »
Jag försökte bara påpeka det tokiga i att kritisera någon för att han är kunnig

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #47 skrivet: 01 okt-16 kl 19:13 »
Frågan är varför man behöver förånga oxalsyra mer än en gång om året? Eftersom man ju gör det då samhällena är helt yngelfria (i Skåne vanligen vecka 52) så vinner man väl ingenting alls på att upprepa behandlingen?


Thomas..räkna...första behandling, öppet yngel i tre dagar innan varroahonan kryper in och så dör de. På andra sidan kryper ynglet ut med varroan i släptåg, och så dör de ochså.
Så det gäller att täcka ca 15 dagar (så funderar jag i alla fall).
Ger jag då en behandling per vecka täcker jag varroans cykel.
Det är så jag funderar i alla fall...kan likväl ha fel och det är då ett forum kan kommer mig till hjälp.
« Senast ändrad: 01 okt-16 kl 19:21 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #48 skrivet: 01 okt-16 kl 19:18 »
Jag försökte bara påpeka det tokiga i att kritisera någon för att han är kunnig

Hej Små

där gick det omlott.

Det är helt enkelt frågan om vem jag litar på...och jag litar inte på konsulenten, så enkelt är det. Visst kan jag ha fel i mitt omdöme, men så är det för min personliga del.

queer

  • Inlägg: 195
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #49 skrivet: 01 okt-16 kl 20:20 »
Preben&Lotta-kurserna är ganska tråkiga, dom har väl studerat pedagogik kanske.

Lyssnar bra mycket hellre på Jano ... och läser Walt Wrights artiklar ...

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #50 skrivet: 01 okt-16 kl 20:46 »
Hej queer

Jano har bidragit mycket i detta forum enligt min mening och jag har tagit till mig hans iakttagelser.
Men tyvärr, så har även ditt bidrag inget med temat att göra.

Att det skall vara så himla svårt att hålla sig till frågeställningen...

queer

  • Inlägg: 195
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #51 skrivet: 01 okt-16 kl 21:19 »
Det finns en tysk förångare som verkar fungera för alla sorters kupor - Oxamat. Tvåtusen kronor ...

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #52 skrivet: 01 okt-16 kl 21:59 »
Hej queer

Finns ännu en "tysk" förångare som verkar fungera: mindre än 300 kr och passande till alla kupor (så länge de inte är av plast)
Dessutom kan "gasolaren" användas att tända rökpusten...

Det skall vara enkelt






Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #53 skrivet: 01 okt-16 kl 21:59 »
Preben&Lotta-kurserna är ganska tråkiga, dom har väl studerat pedagogik kanske.

Lyssnar bra mycket hellre på Jano ... och läser Walt Wrights artiklar ...

 Men oxalsyra har jag ingen erfarenhet av.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #54 skrivet: 01 okt-16 kl 22:02 »
Hej Jano

kul att du finns med...jag har lärt mig mycket tack vare dig...mitt tips: sätt dig in in ämnet, finns mycket att hämta där enligt min uppfattning.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #55 skrivet: 02 okt-16 kl 10:12 »
Hej Jano

kul att du finns med...jag har lärt mig mycket tack vare dig...mitt tips: sätt dig in in ämnet, finns mycket att hämta där enligt min uppfattning.

 Det tror jag inte blir av. Myrsyraburken är svårslagen både i effektivitet och lättanvändning. Men  det är kul att läsa om olika bekämpningssätt och vilken utrustning som krävs för att utföra åtgärden.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #56 skrivet: 02 okt-16 kl 17:04 »
Myrsyraburken är svårslagen både i effektivitet och lättanvändning.

Instämmer!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #57 skrivet: 05 okt-16 kl 12:02 »
Hej

Hittade en intressant studie från „Laboratory of Apiculture and Social Insects“ University Sussex, angående skillnaden mellan OS spray, dropp- respektive förångning:

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00218839.2015.1106777

Utdrag:

"Sublimation is clearly the best method overall, as it is the best in all three criteria studied. Firstly, it requires the least amount of OA to give high varroa mortality and gives high mortality over the widest range of doses. Our results from the second trial (97.7% varroa mortality with 2.25 g OA) confirmed the high mite kill that can be achieved via sublimation.

Secondly, sublimation resulted in no harm to the bees, either at the time of treatment or four months later in mid-spring. In fact, it actually resulted in stronger spring colonies. We do not have any firm explanation for why this may be the case. One possibility is that by killing mites, OA treatment increases colony performance but that this benefit is counteracted in the trickling and spraying methods via harm to the bees, but not with sublimation. In this respect, it is worth noting that the amount of brood in the sublimation colonies was lowest at the lowest dose of OA. If this effect is found in further studies, it would be worthwhile to determine the underlying reason.

The third advantage of sublimation is that it is the simplest method, and quick. In particular, because it does not need the beekeeper to open the hive, it is less work and is well suited for use in winter..."
« Senast ändrad: 05 okt-16 kl 12:08 av Kap Horn »

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #58 skrivet: 05 okt-16 kl 21:47 »
Jag bara undrar, går oxalsyra inte in i täckta celler, eller är det inte effektiv mot varroa i täckta celler? Det kanske inte tränger in i fötterna när dem liksom simmar? Eller är den syran verkligen mildare när det gäller syrlighet?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Oxalsyraförångning flera gånger under säsong
« Svar #59 skrivet: 05 okt-16 kl 22:37 »
Hej Bilou

Jag vet inte, men det verkar så som att även OS går in i cellerna. Det finns undersökningar att biets epitelceller i svalget påverkas.
Med tanke på att cellocket bara är en membran och inte ett vaxlock, så visst är det möjligt.
Men, molekylen av OS är  lite större än AS, så det är inte lika lätt att perforerar membranen.

Min egen iakttagelse: 10 dagar efter den sista av tre sublimeringar så ramlar fortfarande varroan ner och det i samma "längan" som ynglen kryper ut om jag tolkar det jag ser på bottenbrädan rätt vill säga.

Enligt studier, så verkar tydligen OS-sublimering ca 5 veckor efter appliceringen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser