Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angående uppfödarlista  (läst 5049 gånger)

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #20 skrivet: 22 jan-10 kl 16:16 »
Kläcker du fram 30 st dvärg kochin ur rena dvärg kochinägg får du fram 30 st dvärg kochin. Men alla är kanske inte några bra avelsdjur men alla är dvärg kochin för de kommer att se ungefär likadana ut.

Kläcker du fram 30 st dvärg kochinägg och du får en massa avvikande exemplar ska du nog räkna den gruppen som blandning eller av annan ras.

Men ibland kan det bli konstiga färger eller annat som gör att man inte vill avla på den gruppen och då brukar jag sälja dem som trevliga trädgårdshöns och jag talar om varför jag säljer dem. Jag gallrar tuppar betydligt hårdare än hönor då tuppar har större genomslagskraft i en grupp då de om de är ensamma blir pappa till all avkomma.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #21 skrivet: 22 jan-10 kl 16:19 »
Faktiskt, om generationer av höns bara har standardenliga egenskaper och alla genetiska defekter, som inte uppfyller standarden sorteras bort, så kommer den absoluta majoriteten av ungarna att följa standarden, gäller för alla arter. De som trots allt inte följer standarden kommer att ha mutationer eller medfödda fel/sjukdomar och vara få.

Problemet är att vi är för dåliga på att sortera bort fel egenskaper, på gott och på ont. Även det gäller för alla arter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

trallallaa

  • Gäst
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #22 skrivet: 22 jan-10 kl 16:32 »
Ok, Nettis jag förstår hur du menar-

Citera
Faktiskt, om generationer av höns bara har standardenliga egenskaper och alla genetiska defekter, som inte uppfyller standarden sorteras bort, så kommer den absoluta majoriteten av ungarna att följa standarden, gäller för alla arter. De som trots allt inte följer standarden kommer att ha mutationer eller medfödda fel/sjukdomar och vara få.

Problemet är att vi är för dåliga på att sortera bort fel egenskaper, på gott och på ont. Även det gäller för alla arter.
Att avla bort ALLA genetiska defekter låter väldigt avancerat, vad har man då kvar och vad anses vara genetisk defekt ? Det kommer alltid finnas olika syn på hur man ska tolka en lag, i detta fall "standarden". Vad är bred bål, fluffiga lår etc. Den syn som var och en har på standarden, behöver inte överrenskomma med varandra.

Om jag tar hundutställningar som ex:
Ena helgen ställer jag ut min hund för en domare som anser att min hund är exemplarisk, hunden får kommer etta och får CK.
Veckan efter, eller till och med dagen efter, ställer jag ut min hund för en annan domare och åker ut med en tvåa direkt, men båda följer samma standard??

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #23 skrivet: 22 jan-10 kl 16:36 »
Precis, och det är det som gör att vi ändå har en mångfald att falla tillbaka på om någon sjukdom eller defekt drabbar någon art. Om alla vore exakt lika så vore vi väldigt sårbara.

Men det går att göra individer som är väldigt typiska genom många generationer, om man är konsekvent och inte ändrar sin standard. Men som sagt, vi är sällan så duktiga eller konsekventa som tur är. Rimlig likhet är bättre än exakt likhet, för att ge möjligheter till förändring i framtiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

trallallaa

  • Gäst
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #24 skrivet: 22 jan-10 kl 17:02 »
Citera
Rimlig likhet är bättre än exakt likhet, för att ge möjligheter till förändring i framtiden.
Ah, ok jag tror att jag äntligen börjar fatta lite  ::) ;D


Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #25 skrivet: 22 jan-10 kl 18:45 »
Jag känner mig blåst bla när jag köpte Faverolle. Det verkar som om ingen avlar med bra djur, tupparna har synliga hacklappar, tåfel m,m Och nästan alla hönor har också blivit felfärgade... Det känns riktigt tråkigt  :-\ Som säljare tycker jag att man ska vara beredd på att kunna visa upp bilder på sina avelsflockar och upplysa om de är mysiga trädgårdshöns eller om avkommorna förväntas kunna få bra betyg på framtida utställningar.

För en sak som jag har lärt mig - Kräva bilder på föräldraflocken!

Jag försöker från början köpa av de som har fina, helst utställda höns. För jag har inga utställningar i närheten av mig och hade tänkt börja kläcka fram/sälja kycklingar och höns. Och jag vill precis som Nettis att när jag säljer djur ska köparen få vad de betalar för!
« Senast ändrad: 23 jan-10 kl 16:53 av Träsktrollet »
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #26 skrivet: 22 jan-10 kl 18:56 »
Alltid svårt när man vill ha bra höns.
I föreningarna som jag är med i ,
tycker jag att jag har fått bra hjälp.
Alla har vi varit nybörjare.
Man får nog också räkna med en och annan nit.
det är bara att hålla ut.
Hedemorahöns

trallallaa

  • Gäst
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #27 skrivet: 22 jan-10 kl 19:41 »
Citera
Och jag vill precis som Nettis att när jag säljer djur ska köparen få vad de betalar för!

Men det vill nog även sådana som jag, som inte kan ett smack, jag är inte ute för att lura någon. Men det låter lite så i denna tråd att om man inte har utställningsvärdiga höns, så ska man inte sälja ägg, eller kycklingar, för då lurar man köparen. Jag tycker det börjar bli lite tråkigt, jag är verkligen mån om mina höns och skulle gärna ha sålt ägg av dem , för JAG tycker de är fina.
Men jag hade faktist ingen aning om att  Alternativare krävde så hög avels standard...lite pinsamt för min del  :-[:'(
Men jag tycker om mina icke utställnings höns ändå...

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #28 skrivet: 22 jan-10 kl 20:49 »
Ta det inte så.
Det finns många som har höns ,utan att de behöver vara på ett visst vis.
Jag har en fin utställninghund och en som inte är så vacker.
Jag älskar båda lika mycket :)
« Senast ändrad: 22 jan-10 kl 20:52 av Lycka »
Hedemorahöns

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #29 skrivet: 22 jan-10 kl 21:15 »
Jag har inte uppfattat att det är annorlunda här på alternativ än vad det är i samhället för övrigt......som köpare får man vara noga med att få det man är ute efter. Ska man ha utseendemässigt bra djur så kan man inte köpa grisen i säcken..... Lurad kan man oxå bli varsomhelst. Uppfödarlistan anser inte jag har något alls med rastypiska djur att göra..... det står det inte något om alls i tråden. För mig vore nog det värsta att få hit sjuka djur. Om jag skulle göra en kass affär vad gäller utseende, så har jag iallafall mina egna djur i behåll....

Jag tycker att alla höns är lika mycket värda ;D (inte ekonomiskt då alltså....) :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Minnas

  • Inlägg: 297
    • Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #30 skrivet: 23 jan-10 kl 00:17 »
Detta var bra att det blev en debatt om detta. Jag vill inte peka finger till nån alls utan man blir förvånad när man läser om en del som har "massor" med olika raser. JAg har sett en del på uppfödarlistan skriver om att dom har hobby höns det tycker jag är bra. Men jag menar att många köper in ägg och kläcker och vips är dom avelsdjur ingen koll alls. Visst kan det vara bra djur men inte alltid. Man ska nog granska djuren innan man sen säljer vidare. Annars blir det ju tråkigt sen. Jag själv blev många gånger lurad i början man fattade tycke för en ras och fick tag på ägg men sen kom det nåt helt olikt ur äggen.  Vare sig man köper lantras eller rashöns.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #31 skrivet: 23 jan-10 kl 08:36 »
Intresse för höns har blivit stort sista året.
Många skickar efter ägg  hejvilt och kläcker.
Sen har jag förstått att vissa tror att det är enkelt och
att det finns pengar att tjäna.
Säljer rasrena kycklingar som visar sig bli ngt annat än tänkt.
Det är ju svårt i vissa raser att ens se,
 om det är tupp eller hönkyckling om man är novis.
Frågan är ju vad man är ute efter.
Inte kul att bli lurad, i många fall utan uppsåt
för säljaren "tror" sig veta.
« Senast ändrad: 23 jan-10 kl 09:35 av Lycka »
Hedemorahöns

sonica

  • Inlägg: 162
    • Hälsingland
    • Extend
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #32 skrivet: 23 jan-10 kl 09:44 »
Tallalla: Så klart du ska stå med på listan! Du föder ju upp höns. Jag tycker att det är bra att många står med så att det blir lätt att hitta någon i sin närhet som säljer. Många är som vi som inte är så noga med avels standarden.
Kanske skulle det finnas två listor, en för hobby höns uppfödning, där det kan förekomma en och annan avart, och en där säljaren försöker hålla hönsen så rasrena som möjligt. Då kan man som säljare även välja om man vill stå på båda listorna för olika höns. (Man kanske tex. har rasrena Hedemora, men även lite blandisar.....)
Och eftersom det finns två rasfjäderklubbar redan så täcker man ju andra behov här.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #33 skrivet: 23 jan-10 kl 09:44 »
Nej det var inte alls så jag menade trallallaa... Jag tycker att alla som vill får vara med på Uppfödarlistan, så länge man har höns  ;) Men det känns som om folk inte kan se på sina höns med lite mer kritiska ögon  ::) ... Att sälja vare sig ägg eller höns/kycklingar innebär, för mig ett stort ansvar  :-[  :-*

Som säljare tycker jag att man ska vara beredd på att kunna visa upp bilder på sina avelsflockar och upplysa om de är mysiga trädgårdshöns eller om avkommorna förväntas kunna få bra betyg på framtida utställningar.

Skulle vara roligt om de som vill lägger in lite blider på sina djur... Eller måste man fråga om det, för det kommer jag att börja med i fortsättningen. Tack för tipset föresten, nu ska jag också börja kolla mer hos olika föreningar efter utställda djur  ;)

Ha det bra allihopa  :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #34 skrivet: 23 jan-10 kl 10:27 »
Detta tror jag faktiskt inte i första hand handlar om att någon vill blåsa/lura någon annan. Det finns många steg i en köp/sälj relation som kan gå fel. Både pga missförstånd och okunskap.

Ex.
Säljare A är en rätt ny hönsuppfödare och har aldrig ställt ut djur. Han köper avelsägg av en mer erfaren hönsuppfödare som informerar om om att föräldradjuren kommer från tyska och danska djur som är utställda med mycket bra resultat.  Äggen kläcks och växer upp. Säljare A konstaterar att kammar, tår och storlek stämmer med rasen och att fåglarna är vackra att se på och liknar de djur han såg hos den som sålde avelsäggen. Säljare A säljer glatt renrasiga kycklingar och avelsägg. 

Köpare A får den information som Säljare A har får bilder på föräldragruppen  men när kycklingarna kläcks och växer. Väl på utställning får djuren 0p eller dåliga poäng av en eller annan anledning. Varför???

Jo det säljare & köpare A inte har tänkt på är att standarden skiljer mer eller mindre både när det gäller typ och färg mellan olika länder. Säljare A avelgrupp bestod av några djur med danska föräldrar och några djur med tyska föräldrar. Säljare A var inte tillräckligt kunnig för att se detaljskillnaden mellan de olika linjerna och när man blandade dem blev det pannkaka och inte mer än halvbra djur....

Detta är bara en av alla saker som kan gå fel i avel.....

Det jag vill ha sagt med detta är att vill man ha tag i riktigt bra djur så måste man lägga ner mycket förarbete och ta sig tid att kolla upp både föräldrargrupp och om möjligt deras bakgrund.

Jag tillhör dem som ofta har köpt djur osedda och ofta fått "sådär" djur. Men det har varit en kalkylerad risk. Jag har som regel alltid fått djuren billigt och själv ser jag det som min avelsutmaning att starta med något som inte är perfekt och försöka bevara det bra och förbättra det dåliga inför nästkommande generationer.

Vill man köpa "utställningsfärdiga djur" så får man räkna med att allra oftast betala med både mycket pengar och mycket tid i letandet. Sedan kan man åka på utställning få fina bedömningar men man har inte lärt sig så mycket :-\  Det är faktiskt otroligt mycket mer lärorikt att åka på hönsutställning med "sådärdjur" man lär sig massor framförallt om man ber domarna att förklara bedömningskorten ytterligare ;D 

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #35 skrivet: 23 jan-10 kl 10:49 »
Håller med Azoo-Lina, det är spänningen med att få fram bra djur när man avlar själv  :D Men jag har ingen möjlighet att fara genom hela Sverige och ta med höns till en utställning. Så jag kan inte få konstruktivkritik över mina djur...  :-\  :'(

Jag köper oxå av osedda djur och har fått en massa spännande färger och djur. Men om man säljer avelsägg för 15:-/st eller mer tycker jag att man ska ha liite koll på sina djur. Fast jag får skylla mig själv att jag litade på människan  ::) Men man lär så länge man lever  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #36 skrivet: 23 jan-10 kl 11:02 »
Håller med Azoo-Lina, det är spänningen med att få fram bra djur när man avlar själv  :D Men jag har ingen möjlighet att fara genom hela Sverige och ta med höns till en utställning. Så jag kan inte få konstruktivkritik över mina djur...  :-\  :'(
Ett alternativ till utställning kan vara att ordna en liten hönsträff tillsammans med några andra. Man kan välja att ha med att par raser och färger. Till träffen bjuder man in någon hönskunnig eller domare som får komma och prata om vad som är bra och dåligt med djuren & färgerna. Detta är något som de hönsklubbar jag har varit med i ibland har arrangerat och det har varit mycket lärorikt.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: Angående uppfödarlista
« Svar #37 skrivet: 23 jan-10 kl 11:05 »
Bor i Norrbotten - svårt att ens hitta folk med rashöns  :-\ Men det låter som en jätte trevlig idé  :D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser