Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-färgad sussex?  (läst 3927 gånger)

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
3-färgad sussex?
« skrivet: 25 jun-11 kl 21:03 »
denna höna är köpt som 3-färgad sussex, men är hon det eller stämmer det kanske inte?
hönan bakom skall vara gul orpington, båda kring 3 månader gamla  :D
även en blind höna hittar ett korn...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: 3-färgad sussex?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-11 kl 21:26 »
Jo, den ser ut som en trefärgad, däremot vet jag inte om jag vill hålla med om "höna". Tycker det ser ut som en tupp. Har du något bra, skarpt foto på hur den ser ut över ryggen?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: 3-färgad sussex?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-11 kl 21:35 »
ja ha där ser man....ska se om du tycker någon av dessa bilder är bättre...
även en blind höna hittar ett korn...

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: 3-färgad sussex?
« Svar #3 skrivet: 25 jun-11 kl 21:44 »
Jag tycker också att det ser ut som en tupp...  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: 3-färgad sussex?
« Svar #4 skrivet: 25 jun-11 kl 21:47 »
men  :'(
borde inte de som sålde kunnat se detta, har ju bara haft djuren i 6 dagar  ???
även en blind höna hittar ett korn...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: 3-färgad sussex?
« Svar #5 skrivet: 25 jun-11 kl 22:06 »
De kanske tyckte det såg ut som en höna? En del tuppar kan vara mycket mer utveklade i denna ålder så att han såg hönig ut bredvid de andra tupparna? Men håller fast vid att jag tycker det ser ut som en tupp. Här har du en bild på en höna som är lika gammal och av samma färg, jämför din sussex huvud med dessa så förstår du nog vad jag menar med att han nog är en tupp (Tuppar utvecklar kam o slör mycket tidigare än hönor, en del hönor kan få lite haklappar o sådant men de utvecklas inte och blir riktigt stora o röda förrän de börjar närma sig könsmognad och ska till o börja lägga ägg vilket din kyckling lär ha en bit kvar till).

(Den till vänster är en tupp)


Här är en 11 veckor gammal höna av annan färg.


Här är en 11 veckor gammal tupp.


 

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: 3-färgad sussex?
« Svar #6 skrivet: 25 jun-11 kl 23:00 »
Hej igen! Tack för trevligt telefonsamtal!! Det ÄR en tupp!!! Jag vet ju vem du köpte den från och hon visste mycket väl att det var en tupp. Hon har hållit på höns så länge att hon skulle se det då. Hon är fullkomligt opålitlig. Visst hade du köpt fler 3-färgade sussex av henne? Har du bilder på dessa?
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Zink

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
    • Asamayama
SV: 3-färgad sussex?
« Svar #7 skrivet: 26 jun-11 kl 12:30 »
tusen tack Linoso för dessa vältalande bilder, så kul att se skillnaden så lätt där du beskriver så bra!

Älglund, nej denna "3-färgade höna" var den enda, hon/han ingick i grupp med den gula orpington hönan och kaninen som bor med dem :)

efter att appenzellerń trillat bort så har jag nu bara dessa 5 hemma, de 3 små vita samt dessa 2.
även en blind höna hittar ett korn...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser