Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Föröka björnbär  (läst 14758 gånger)

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
Föröka björnbär
« skrivet: 05 mar-14 kl 08:18 »
På barnens förskola finns en björnbärsbuske som ger stora fina härliga björnbär och jag skulle gärna vilja ta en stickling från den plantan (det skulle säkert inte personalen ha något emot). Men när jag läst om hur man förökar bärbuskar så ska man alltid ta ett skott och böja ner och lägga jord på så året efter så har den rotat sig. Först året efter kan man flytta den. Just det här sättet tror jag inte skulle funka så bra just på förskolan. Finns det något sätt att klippa av en gren och få den att överleva själv??

Anledningen att vi vill ha av just den plantan och inte köpa är att där vi bor är precis på gränsen om björnbär ska klara sig. Den här plantan är förmodligen ganska gammal och mår jättebra även om den inte står i direkt söderläge.
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

ThePrupp

  • Inlägg: 16
    • Gotland
SV: Föröka björnbär
« Svar #1 skrivet: 05 mar-14 kl 08:27 »
Jag har tagit sticklingar av björnbär och bara satt ner flera grenar i jorden, flera av dem slog rötter, så prova med det!

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Föröka björnbär
« Svar #2 skrivet: 05 mar-14 kl 09:47 »
Jag har tagit sticklingar av björnbär och bara satt ner flera grenar i jorden, flera av dem slog rötter, så prova med det!

Det hade varit toppen om det funkade :) Vilken tid på året gjorde du det? Några andra knep för att lyckas?
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Föröka björnbär
« Svar #3 skrivet: 05 mar-14 kl 10:36 »
Ta sticklingar på försommaren, sätt ned 2/3 under jord  i kanten på krukor fyllda med sandblandad jord.

ThePrupp

  • Inlägg: 16
    • Gotland
SV: Föröka björnbär
« Svar #4 skrivet: 05 mar-14 kl 11:06 »
Jag tog dem tidigt på våren, när de precis vaknat efter vintern. Snedskar längst ner och stack ner i bra jord (i ena änden av jordgubbslandet i mitt fall), vattnade och höll koll - det tog ett tag, de liksom stannade upp, men sen började de få blad och då grävde jag upp dem, planterade dem i kruka och gav till en kompis - andra eller tredje året hos henne hade de växt fint och gav lite bär.

Ta många sticklingar så gör det inget om några dör är mitt tips! Du kan ju även ställa en kruka bredvid busken och böja ner grenar i den och vänta tills de sätter rot (skär lite i barken så går det fortare). Sen skär du av plantan från busken och tar med dig krukan :)

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Föröka björnbär
« Svar #5 skrivet: 05 mar-14 kl 12:24 »
Jag tog dem tidigt på våren, när de precis vaknat efter vintern. Snedskar längst ner och stack ner i bra jord (i ena änden av jordgubbslandet i mitt fall), vattnade och höll koll - det tog ett tag, de liksom stannade upp, men sen började de få blad och då grävde jag upp dem, planterade dem i kruka och gav till en kompis - andra eller tredje året hos henne hade de växt fint och gav lite bär.

Ta många sticklingar så gör det inget om några dör är mitt tips! Du kan ju även ställa en kruka bredvid busken och böja ner grenar i den och vänta tills de sätter rot (skär lite i barken så går det fortare). Sen skär du av plantan från busken och tar med dig krukan :)

Ok, då ska jag försöka göra det om någon vecka eller så. Vill helst gräva ner en gren men jag tror inte en kruka får vara ifred eftersom det är en förskola, samt att det kanske försvårar gräsklippningen ::) Men jag ska allt ge det några försök.

Tack för tipsen :)
www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Föröka björnbär
« Svar #6 skrivet: 08 mar-14 kl 15:34 »
Annars kan du komma hit o gräva upp, jag har masssssoooor!!!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 4 användare
torbjorn, von tratt, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser