Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Goda höga frilandstomater  (läst 7859 gånger)

minn

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
Goda höga frilandstomater
« skrivet: 04 mar-14 kl 16:20 »
Hej kan ni tipsa om goda sorter som inte är busktomater ? Får gärna vara stora tomater, färg och form spelar ingen roll

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #1 skrivet: 04 mar-14 kl 17:12 »

Jag tycker att Dansk Export har stark, god tomatsmak.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #2 skrivet: 05 mar-14 kl 09:16 »
Glacier och matina tyckte jag var bäst av de fem sorter jag hade förra året. Moneymaker var inget för mig iaf. De finns i runobergs sortiment.

minn

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #3 skrivet: 06 mar-14 kl 15:35 »
Tack för tips ! Det blev lite olika fröer från Runåbergs, men ingen av dom ni föreslog. Det blev säkra kort igen, om än inte så "höga "sorter. Gardernes Delight, Tiny Tim, Green Zebra, Gelbe Dattelwein och Blacksweet cherry. Nästa år provar jag era förslag.
För övrigt förstår jag inte att man börjar med att inhandla några stackars tomatfrön och helt plötsligt har man fyllt sin varukorg med fröer för många hundra kronor.....

Utters

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #4 skrivet: 10 mar-14 kl 08:41 »
När jag började odla tomater för 4 år sedan köpte jag frön från Åke Truedsson, http://www.tomatklubben.se/. Han har en katalog där han även anger smak, visserligen subjektivt från hans sida, men ändå... Jag köpte frön utifrån denna rekommendation, och har varit jättenöjd
Den jag var mest nöjd med förra året var Krim som är en väldigt god rysk sort, som gav mycket också

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #5 skrivet: 10 mar-14 kl 18:21 »
Kung Åke alla tomatälskares vän. ;D. Hybrisen kommer när man ska välja bland alla roliga sorter i katalogen. För mig lutar det åt ett nytt växthus :D. Förra året gav "Katja" väldigt goda tomater, en favorit, och "San Marzano" är en väldigt bra pastatomat för tomatsås och andra inläggningar. Sen märks det att många Ryska sorter är lite tuffare. De brukar ge bäst lite sämre somrar och håller igång längst på hösten.

helrun0320

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #6 skrivet: 19 mar-14 kl 11:49 »
jag var på ett föredrag om tomater med Åke Truedsson. Mycket intressant han pratade om hur viktigt det är att bevara gamla sorter som har mycket mera smak och näring. Går man med i hans tomatklubb så kan man köpa av dessa gamla sorter. Han berättade om tomater som är bra för att torka och sorter som är bra för att panera och steka. Det kostar bara 30 kr att bli medlem och då är man med och bevarar gamla sorter som inte är hybrider och framodlade för att bara ge stor avkastning. Så fram för rena sorter med hög näringshalt. Så i år odlar jag körsbärstomater, busktomater, bifftomater och pastatomater. Det finns många bra sorter från Ryssland som passar vårt klimat. Impecta säljer en del sorter. Lycka till!

minn

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #7 skrivet: 20 mar-14 kl 21:33 »
Ja nu är ni så många som har pratat gott om Åke Truedesson så nog är det  dags att leta upp honom på nätet :)

Villamundo

  • Inlägg: 13
  • Ett par som flyttat i Torp nära Äsphult.
    • Skåne
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #8 skrivet: 20 mar-14 kl 21:59 »
Chilega (körsbär) och Stupice (medelstor god) satsar jag hårt på efter att jag läste om dessa som är mycket bra för friland.
Sen är det asbra att dom inte är hybrider heller (så att man kan spara frö till nästa år!). Köpte hos runåberg.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #9 skrivet: 21 mar-14 kl 18:54 »
Det viktigaste i odlandets konst är att försöka undvika FI-Hybrider. Runåbergs är toppen och stupice är en jättefin tomat som jag inte haft på länge, kanske nästa år igen.

Pilot

  • Gäst
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #10 skrivet: 21 mar-14 kl 19:32 »
Jag vill påstå motsatsen, det är F1 hybriderna som ger den avkastning man önskar. Jag har bara F1 hybrider och köpte Sutton seeds eller Johnsson seeds till mina övriga grönsaker, det är oftast F1 hybrider som är tåliga, växer bra och ger value for money.
Det fungerar bra på friland med helt otroliga skördar. Ser inget fel i det!

Pilot

  • Gäst
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #11 skrivet: 21 mar-14 kl 19:45 »
Många typ körsbärstomater blir höga på friland. Jag tjuvar inte utplanterad tomater och får massor av fina söta tomater som barnen och grannarna äter som godis.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #12 skrivet: 22 mar-14 kl 11:26 »
Jo, men om man nu vill vara självhushållande så ska man undvika F1 eftersom de inte är stabila i avkomman och detta är ju trots allt ett forum inriktat mot självhushållning. Dessutom så försvinner F1 sorterna efter något år eftersom företagen hela tiden utvecklar nytt och det kan ju kännas surt om man hittat en favoritsort som går ur sortimentet.


minn

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #13 skrivet: 22 mar-14 kl 11:49 »
Jag är enig om att jag inte önskar F1 sorter. Lite av mitt poäng är att hitta fram till 4-5 goda sorter, som jag sen kan ta frö av . Det
blir ju svårt att göra på F1. Men nog får man göra som man själv tycker i den frågan :)
Jag har inte heller i nuläget växthus.

Jag sparar alla tips till nästa år eftersom jag redan "handlat nog" för i år. Tack för tipsen !

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #14 skrivet: 23 mar-14 kl 16:27 »
Jag vill påstå motsatsen, det är F1 hybriderna som ger den avkastning man önskar. Jag har bara F1 hybrider och köpte Sutton seeds eller Johnsson seeds till mina övriga grönsaker, det är oftast F1 hybrider som är tåliga, växer bra och ger value for money.
Det fungerar bra på friland med helt otroliga skördar. Ser inget fel i det!

Helt ok att odla FI-Hybrider om man vill urholka den gamla gedigna fröstammen som har smak och historia, samt om man vill gynna den kommersiella industrin som vill att vi ska ha ett fåtal varianter av varje grönsak där vi ej kan ta frön själva så att de tvingar oss att köpa nya frön varje år. En stor del i odlingen handlar just om att bevara våra äldre sorter och se till att fler kan ta del av dessa fröer samt att bevara mångfalden inom frövärlden.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #15 skrivet: 23 mar-14 kl 17:18 »
Men , ni som vill undvika F1 och tar eget frö,  hur gör ni för att undvika att ni gör egna F1-or? Alltså hybrider. Odlar varje sort separat?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #16 skrivet: 23 mar-14 kl 17:26 »
Helt ok att odla FI-Hybrider om man vill urholka den gamla gedigna fröstammen som har smak och historia, samt om man vill gynna den kommersiella industrin som vill att vi ska ha ett fåtal varianter av varje grönsak där vi ej kan ta frön själva så att de tvingar oss att köpa nya frön varje år. En stor del i odlingen handlar just om att bevara våra äldre sorter och se till att fler kan ta del av dessa fröer samt att bevara mångfalden inom frövärlden.

Gamla fröstammar och mera smak får du stå för. Många F1 hybrider har mera smak och mera vitaminer än gamla sorter. Allt utvecklas och det kommer nya sorter hela tiden.
Nästan alla äpplen som finns i våra trädgårdar beror på växtförädling och blandning av olika sorter. För en självhushållare är det viktigt att ha någonting att äta, därför odlar jag produktiva växter som ger något tillbaka. Många fröer, mjölk, oljor, smör, drivmedel mm köper vi. Självhushållning handlar inte om att ta sig tillbaka till stenåldern som många tydligen fått för sig. Men man kan leva mer och nyttigare, mera oberoende för mindre pengar och välja vad man vill äta och odla. Det är mera livsstilen!


MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #17 skrivet: 23 mar-14 kl 17:45 »
Men , ni som vill undvika F1 och tar eget frö,  hur gör ni för att undvika att ni gör egna F1-or? Alltså hybrider. Odlar varje sort separat?
Hybrider och F1 hybrider är inte riktigt samma sak. För att göra en F1 hybrid så måste man renodla två sorter i några år, därefter korsa dom. Om man vill ta eget frö och bevara sorten, så får man se till att den inte korsar sej med något annat. Om sorten inte är öppenpollinerande så är risken ganska liten att dom korsar sej.


Mitt i Planeten

  • Gäst
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #18 skrivet: 24 mar-14 kl 04:10 »
Tomater, t ex, tillhör familjen potatisväxter (Solanaceae) där det är lätt att producera sticklingar, dvs Genetiska kopior från ursprungsplantan. Jag gör det på både tomat och t ex sättpotatis och en påse tomatfröer med 25-50 frön kan sparas i många år och bara använda ett fåtal per år.

På tomat kan man enkelt ta sticklingar, använda skott som man ändå tjuvar och få många fina plantor från ett enda frö. Potatisen kan man göra lika dant, man låter den få ögon och låter den gro. Varje grodd blir senare en liten planta, det kan bli 2-3-4 sådana på en potatis. Man delar sedan upp potatisen efter skotten och sätter i var sin kruka och du har flera potatisplantor.

Genetiska kopior, inget chafs om vad det blir och vad det är. Det är samma sort och det är dags att hålls på med sådant nu om man skall få en produktiv sommar.

Så problemen är inte större än vad man gör dem till.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Goda höga frilandstomater
« Svar #19 skrivet: 24 mar-14 kl 18:25 »
Gamla fröstammar och mera smak får du stå för. Många F1 hybrider har mera smak och mera vitaminer än gamla sorter. Allt utvecklas och det kommer nya sorter hela tiden.
Nästan alla äpplen som finns i våra trädgårdar beror på växtförädling och blandning av olika sorter. För en självhushållare är det viktigt att ha någonting att äta, därför odlar jag produktiva växter som ger något tillbaka. Många fröer, mjölk, oljor, smör, drivmedel mm köper vi. Självhushållning handlar inte om att ta sig tillbaka till stenåldern som många tydligen fått för sig. Men man kan leva mer och nyttigare, mera oberoende för mindre pengar och välja vad man vill äta och odla. Det är mera livsstilen!


Jag har en stor glädje av att bevara de äldre växterna för att vi ska slippa vara beroende av FI-hybriderna i framtiden. Att sätta sig i knät på den kommersiella industrin är inte att gå tillbaka till stenåldern och jag säger inte att vi ska ha antingen eller. Det är upp till var och en att välja sin väg och att vi tycker lite olika skapar ju detta forum ;). Men i min värld blir det svårt att leva mer och nyttigare, mera oberoende av pengar om jag måste köpa nya frön varje år före att vara säker på att jag får den avkomma jag vill ha. Sen håller jag med om att hybriderna ger bra avkastning vilket de bör då de är skapta för detta, men jag vill kunna ta frön utan att få en ny egenskap i plantan året därpå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser