Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?  (läst 2222 gånger)

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?
« skrivet: 22 aug-14 kl 06:21 »
Hej

Det är dags att byta pannan och då står det mellan att sätta in en annan beg (jo jag vet att det kan vara riskfyllt för den kan gå sönder snabbare än en ny panna)
Alternativet är att hitta en billigare ny panna, upp till 20k max. Ingen VVB i pannan, det har jag i acktanken.
Har nu en Perifal Solo Plus 30kw som värms av Ståhls plåh's 50kw flisugn. Byta ut flisugnen gör jag aldrig, bättre värmekälla går inte att hitta, men jag behöver någon panna som kan värma upp vattnet mha flisvärmen.
Jag behöver egentligen inte en större panna, men vill inte ha en mindre heller. Spannet kan väl var 25-35kw om pris och mått fungerar.

Veda är ett märke som ligger ganska lågt i pris, vad vet expertisen om det märket? Tänker främst på den som  heter CPK-30 om jag kommer ihåg rätt.
Vad finns det mer att välja på i budgetmodeller?

Tyvärr är man dessutom begränsad av att pannrummet är felbyggt från början, byggt för en liten oljepanna med alla dörrar in i rummet och vidare till ack-tank rummet osv på fel ställen så det inte går att få plats med någonting känns det som. Dvs man är lite låst och kan inte stoppa in vad som hellst för då får man tyvärr inte plats. Detta är det största motivet till att leta reda på en likadan panna (beg) och stoppa in den, då passar allting, men solo plus slutade tillverkas för länge sen så dom blir ju några år tyvärr.

för att göra det hela mer spännande så är anledningen till bytet att det finns små vattenpölar som börjar titta ut under botten på pannan. Det är ingen tvekan om att det är pannvatten och det finns inget rör som på något sätt kan läcka så vattnet kommer dit. Det är väldigt lite i nuläget men det lär inte bli mindre med tiden, och snart är det kallare ute.

Jag är väldig tacksam för alla tips ni har på billigare pannor, antingen biopannor, compipannor, eller vedpannor.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-14 kl 08:23 »
http://www.eldkraft.se/produkt/pelletspanna-focus-pe-20740  http://www.mollepannan.se/pelletseldning.php http://www.extuna.se/pannor/pelletspanna/      Om du lägger på ett par tusenlappar  så får du en ny panna som är mindre än den du har och slipper riskera att den är sönderrostad.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?
« Svar #2 skrivet: 22 aug-14 kl 09:47 »
Det finns många exempel på pannor som har haft en lokal rostskada någonstans och som efter en punktreparation (t ex svetsning eller t o m nödlösningar som att laga med cementbruk) har hållit i många år till. Så det kan löna sig att försöka spåra läckan och se om det går att göra något åt den. Ofta är ju orsaken någon dålig svetsfog med porer eller slagginneslutningar från fabrik om det är en plåtpanna, eller ett gjutfel om det är en gjutjärnspanna. Det behöver inte alls vara så att hela pannan är utrostad bara för att den läcker på ett ställe.

Innan man väljer ut och beställer en ny panna bör man kolla med sin kommun om det ställs några särskilda lokala krav på t ex miljögodkännanden. I och med det kommunala självstyret i Sverige har varje kommun rätt att komma med egna regler på sådana punkter. Vissa kommuner bryr sig inte alls, andra kräver miljögodkända eldstäder i vissa områden (t ex områden med detaljplan), och ytterligare andra kräver det i hela kommunen.
Om det krävs miljögodkännande kan det bli svårt att få sotaren att godkänna en installation med en gammal begagnad panna, och det innebär också att man kanske inte kan använda en del av de billigaste av de fabriksnya pannor som går att köpa.

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?
« Svar #3 skrivet: 22 aug-14 kl 11:41 »
På just denna panna jag har ( Baxi / Perifal Solo Plus ) så är det inte ovanligt att gummipackningen till en lucka för kylslingan ovanpå pannan läcker, så jag ska kolla hur det ser ut där och hoppas det räcker att byta den.

Ang kommunens krav så ringer jag alltid och kollar innan jag gör något.

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?
« Svar #4 skrivet: 24 aug-14 kl 18:17 »
Tack för alla tips och förslag och erfarenheter.
Jag klädde av pannan för att leta efter luckan i fredags men hittade ingen lucka, baxi sa att luckan skulle finnas där men inte på min i alla fall.
Jag hittade dock läckan ovanpå pannan. Det sticker upp två korta "rör" (ca 20mm rör och 30mm diameter) i Dom sitter det varsin plugg iskruvad. Där "röret" kommer upp från pannplåten läcker det litelitelite i en av dom. Men får den stå en stund så täcks större delen av panntoppen med vatten och sen börjar det flytta sig neråt längs ena sidan.

Nu är frågan hur man tätar detta?
Finns det någon patron med en fogmassa som är lämplig för detta? Vilken i sånnafall? Den ska ju tåla uppemot 100 grader (bra med marginal om det inte stannar på runt 90)
Självklart måste jag göra rent rejält där innan jag tar på fogen.
Svetsa är också ett alternativ, men då måste jag först fråga baxi om det är något specialmaterial eller om det bara är att ta dit pinnsvetsen. Nacktdelen med svets är att jag måste tömma pannan då. En fog kanske man kan lägga dit utan att ta bort vattnet (beroende på vilken fogmasa man hittar) eftersom temperatur inte är lika känsligt där? Vissa fogmassor klarar ju av lite fukt vid torkningen.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?
« Svar #5 skrivet: 24 aug-14 kl 19:13 »
Ta svetsen.Allt kladd du kan tänkas lägga på kommer inte hålla.Möjligen kemisk metall.Gör rent runt och kolla om det är rostigt runt.I så fall får du kanske kapa till en täckplåt runt att förstärka med.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-14 kl 22:06 »
Det är knappast något konstigt material i en värmepanna, utan det rör sig om vanligt kolstål med låg kolhalt "blötjärn". Så det är bara att svetsa som vanligt med pinne eller möjligen MIG.

Verkar det vara en rostskada eller spricka/dålig svetsfog som har orsakat läckan?
Om det är en spricka eller liknande så kan det vara bra att försöka slipa upp den innan du svetsar, för att minska risken att rost, gammal slagg mm försämrar den nya svetsen.

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?
« Svar #7 skrivet: 28 aug-14 kl 14:22 »
Tillverkaren rekommenderade att ta bort rören (kopparrör påstår dom att det är, jag har inte kollat ännu) Och svetsa dit 3mm plåt över allting. Verkar lite klent tycker jag. Innerplåten är 7mm har dom sagt tidigare, och ytterplåten 5. Jag har lite 8mm liggande sen ett tidigare bygge så det får bli den tror jag.

Det är lite svårt att se exact var vattnet kommer upp, det rinner så sakta och bara när pannan är kall. Men det är antingen där röret går ner eller max ett par cm bakom.

Någon som har erfarenhet av läckande panna som vågar sig på en gissning om det snabbt blir värre eller om det fortsätter såhär några livstider till?

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?
« Svar #8 skrivet: 28 aug-14 kl 23:46 »
Antar att det är runt nödkylningen de läcker och dom rören e i koppar ja. Men ta en grövre plåt och lägg över å svetsa dit den.Fast miggen är nog inte så lyckat då det är svart plåt .Så ta maggen istället.

 

JagArJag

  • Inlägg: 225
    • Småland
SV: Aktuellt tips på billigare biopanna/combipanna?
« Svar #9 skrivet: 29 aug-14 kl 06:58 »
Det får bli pinne här, det är den enda som finns som klarar dom tjocklekarna på ett betygande sätt.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser