Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygglovets vara eller inte vara på Jordbruksfastighet?  (läst 30701 gånger)

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Idag fick jag en trevlig överraskning, jag som trott att jag skulle slippa bygglov för mina byggnader på gården.
10 600 kostar pappret för fyra boxar, jag höll på att sätta i halsen i ärlighetens namn. Visst kan jag gå med på att stall kanske inte har med jordbruket att göra, trots att jag delvis lever på det, men när jag frågade om en maskinhall samt får stall skulle kostnaden blir "densamma" mao dyrare eftersom det är större.

Vad betalar ni andra för era stall och ekonomibyggnader på jordbruksfastighet?
Är det någon som fått bygga utan bygglov?

Kastanj

  • Inlägg: 33
    • Skåne
SV: Bygglovets vara eller inte vara på Jordbruksfastighet?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-11 kl 11:09 »
Oj, det var värst... Men risk för att fara med osanning... Men, förut var det iallafall så att lantbruk utanför detaljplanelagt område var befriade från bygglov för sina ekonomibyggnader. Men, jag vet att ändringar har diskuterats, men enligt mig torde det inte vara klubbat... För djurstallar gäller dock fortfarande förprövning hos länsstyrelsen om man har över ett visst antal djurenheter av olika raser...
Hade tänkt bygg mig en liten maskinhall och tänkte inte fråga kommunen om det...men, det är nog bäst att dubbelkolla låter det som... o:)
Schysst kille i Skåne. På mitt ställe finns än så länge mina hundar (ridgeback) och dvärgkochin (ett helt gäng), gotlandskaniner, katter och värmlandsfår och sen får vi se vad nästa blir..:)
Finns någon kille som vill göra mig sällskap så hör av dig...;)

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: Bygglovets vara eller inte vara på Jordbruksfastighet?
« Svar #2 skrivet: 03 aug-11 kl 11:46 »
Bygglov behövs ej om fastigheten befinner sig utanför detaljplanelagt område alternativt sammanhållen bebyggelse beroende på antal djur kan dock förprövning behövas. Tycker dy bygglovsavgifterna är dyra skulle du se byggsanktionsavgifterna efter 2:a maj.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bygglovets vara eller inte vara på Jordbruksfastighet?
« Svar #3 skrivet: 03 aug-11 kl 17:31 »
För jordbruksfastighet utanför detaljplanerat område krävs normalt sett inget bygglov för ekonomibyggnader som är till för det egna jordbruket, brukar du med häst borde även stallet vara befriat från bygglov.

Däremot ska kommunen ha en bygganmälan, vilket inte är samma sak som bygglov.

Lämna endast in en bygganmälan på maskinhallen, säger kommuneländet nått annat så överklaga.

Fårstallet kan vara förprövningspliktigt, vilket länstyrelsen har hand om - även där ska kommunen bara ha en bygganmälan.

leifhelegard

  • Inlägg: 1
    • Västerbotten
SV: Bygglovets vara eller inte vara på Jordbruksfastighet?
« Svar #4 skrivet: 04 aug-11 kl 19:31 »
Det behövs inget bygglov för lantbrukets driftsbyggnader. Bygger vårt tredje byggnad på gården nu till helgen. Bygganmälan är jag osäker på men alla byggnader som man ska ha djur i ska man förpröva för i och med det blir dom godkända djurskyddsmässigt.

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bygglovets vara eller inte vara på Jordbruksfastighet?
« Svar #5 skrivet: 04 aug-11 kl 21:32 »
Om det krävs förprövningstillstånd eller ej beror på hur många djurenheter det rör sig om... under ett visst antal djurenheter krävs mao ingen förprövning.

Jag tror att det var vid 20 får, eller 4 hästar elle x antal dromedarer  ;D

Mera information finns att få hos länstyrlesen eller jordbruksverket.

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Bygglovets vara eller inte vara på Jordbruksfastighet?
« Svar #6 skrivet: 05 aug-11 kl 10:34 »
Det behövs inget bygglov för lantbrukets driftsbyggnader. Bygger vårt tredje byggnad på gården nu till helgen. Bygganmälan är jag osäker på men alla byggnader som man ska ha djur i ska man förpröva för i och med det blir dom godkända djurskyddsmässigt.

Det är väl där det skiter sig då, jag tycker ju att betesdjur är en sorts drift.
Jag känner jag kan för lite, vände mig till LRF konsult för lite hjälp. Vill inte betala så mycket pengar i onödan, måste jag så måste jag men det är ju för guds skull ´10% av hela byggets kostnad.
Eller så köper jag in jordbruksredskap för häst och kör med, traktorn får väl fixa snön och så där.
Fast iofs sa nissen på kommunen att minst 50% av min inkomst skulle komma från jordbruket om det skulle gå att ens göra en maskinhall.
Ja jag känner mig helt villrådig, för fattig för att inte försöka slippa men inte nog vetande för att klara av det :p

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Bygglovets vara eller inte vara på Jordbruksfastighet?
« Svar #7 skrivet: 05 aug-11 kl 10:56 »
Fast iofs sa nissen på kommunen att minst 50% av min inkomst skulle komma från jordbruket om det skulle gå att ens göra en maskinhall.

Det låter som nonsens med tanke på hur många deltidsjordbrukare det finns. Eller en heltidsjordbrukare som går med förlust, skulle inte han få uppföra byggnader som behövs för att utveckla företaget?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Bygglovets vara eller inte vara på Jordbruksfastighet?
« Svar #8 skrivet: 11 aug-11 kl 23:49 »
 ???
Jag har byggt 2 fårhus och 3 "maskinhallar" och jag har förprövat fårhus det var gratis,miljögubben från komunen var här och tittade på fårhusen åkte hem skrev ett papper kostnad 1440 kr.
Något annat har inte jag lagt pengar på .Jag har en känsla av att jag kan bygga vad jag vill nere på åkern,vilket jag har gjort och ingen har sagt något om det .

Jag har en jordbruksfastighet ,de första 5 åren var underskotten ca 90000 kr per år,efter 5 år är de "bara" runt 10000 kr.
Jag har 60 tackor och köper in ensilaget.
Sedan har jag naturligtvis ett "riktigt" avlönat heltidsarbete så man har råd att ha får(roliga maskiner) och att leva.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Existens?

  • Gäst
SV: Bygglovets vara eller inte vara på Jordbruksfastighet?
« Svar #9 skrivet: 13 aug-11 kl 09:20 »
Fast iofs sa nissen på kommunen att minst 50% av min inkomst skulle komma från jordbruket om det skulle gå att ens göra en maskinhall.

Den nissen har nog blandat ihop begreppen lite. Vad du har i inkomst från jordbruket har inget som helst med byggloven att göra. Däremot kan man få söka bygglov om kommunen anser att det man bygger till har för lite med ens eget jordbruk att göra. Jag byggde ett potatisskaleri här på 80-talet, då odlade jag potatis till 2 månaders förbrukning och köpte in resten, då ansåg dom att bygglov var nödvändigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 4 användare (2 dolda)
Jona d, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser