Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp att välja ras(er).  (läst 2787 gånger)

Mariemamman

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
Hjälp att välja ras(er).
« skrivet: 05 nov-16 kl 13:21 »
Hej.

Planen är att i framtiden skaffa höns. Under tiden försöker jag lära mig mycket. Och helst om de raser som är väsentliga för oss. Det finns ju hur många raser som helst och jag tänkte att era erfarenheter kan vara en genväg...

Våra förutsättningar är:

Barnfamilj som tänker flytta till gård på landet med generationsboende.

Vuxen/vuxna hemma på heltid (ungefär, man måste ju göra ärenden också).

Södermanland, Närke eller Västmanland.

Barnen är mycket intresserade och kommer vara mycket delaktiga i skötseln.

Vi är mycket matlagningsintresserade och lagar det mesta från grunden.

Ägg är gott och nyttigt och vi använder mycket.

Mycket matrester som kan bli föda.

Vi har inga problem med slakt (i storfamiljen äger vi Highland Cattle och hemslaktar och äter upp).

Vi vill gärna äta hemslaktad kyckling.

Hönsen kommer få gott om utrymme och vara ute väldigt mycket.

Vi kommer odla mycket i trädgården så hönsgödsel är bra.

Vi gillar att hönsen är "svenska" raser som man hade förr. Härdiga som passar vårt klimat.

Vi investerar gärna i rätt ras från början även om jag vet att man kan få höns gratis ibland.

Så vad har ni för förslag? Vilka raser ska jag studera noga och planera för?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #1 skrivet: 05 nov-16 kl 16:49 »
Antingen någon svensk lantras, om ni känner starkt för den biten.  Eller en av "kombinationsraserna", de som var  gårdars alltiallo  innan hönsen industrialiserades och köttdjur och värpdjur separerades totalt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Mariemamman

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #2 skrivet: 05 nov-16 kl 22:02 »
Antingen någon svensk lantras, om ni känner starkt för den biten.  Eller en av "kombinationsraserna", de som var  gårdars alltiallo  innan hönsen industrialiserades och köttdjur och värpdjur separerades totalt.
"gårdars allt-i-allo" låter smidigt. Vilka är de raserna?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #3 skrivet: 05 nov-16 kl 22:19 »
Det finns många, lite överallt skapades dessa raser med blandning av lätta värpraser  från medelhavsområdet typ Leghorn, tunga asiatiska raser typ stor Kochin , plus lokala lanthöns. Dessa raser värpte bra, men inte lika ekonomiskt som de lätta raserna, gav bra med kött men blev inte lika stora som de största och tyngsta.

Exempel är Sussex, Plymouth Rock, New Hampshire, Rhode Island, Faverolle, Barnewelder, Welsumer, Australorpington och många andra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #4 skrivet: 05 nov-16 kl 22:26 »
Men om ni vill göra en insats för bevarandet av gamla hönssorter så föreslår jag att ni läser på och tar kontakta via www.kackel.se/lantras_hons.html
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Mariemamman

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #5 skrivet: 05 nov-16 kl 23:34 »
Tack för hjälpen sonja på slätten och SoloQwist. Nu vet jag vart jag ska fortsätta leta.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #6 skrivet: 08 nov-16 kl 13:21 »
Och vill du se ett stort antal höns och andra fjäderfän I.R.L. så kom till Nationalutställningen om nästan två veckor. Utanför Halmstad:  Brukar vara runt 1000 djur.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Mariemamman

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #7 skrivet: 09 nov-16 kl 12:49 »
Och vill du se ett stort antal höns och andra fjäderfän I.R.L. så kom till Nationalutställningen om nästan två veckor. Utanför Halmstad:  Brukar vara runt 1000 djur.

Åh, det hade varit kul. Lite långt bara...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #8 skrivet: 09 nov-16 kl 13:28 »
Kolla hos närbelägna rasfjäderfäklubbar,  någon kanske ordnar en bussresa e.d.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

henkek

  • Inlägg: 48
    • Skåne
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #9 skrivet: 10 nov-16 kl 08:18 »
Nu är dessa visserligen inte klassiska svenska fåglar, men jag vill ändå slå ett slag för Cou-Nu (nakenhals) och Bresse.
Om man ser till självhushåll skulle jag välja Cou-Nu alla dagar i vecka. Hönorna värper bra, tupparna får bra slaktkropp och de är dessutom väldigt lättplockade vid slakt. Den enda nackdelen är egentligen är att hönorna är svårsålda om man vill dryga ut kassan o sälja några.
Där är Bresse bättre, även om de inte växer riktigt lika bra (men bättre än alla andra raser vi testat).


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Mariemamman

  • Inlägg: 12
    • Södermanland
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #10 skrivet: 14 nov-16 kl 12:34 »
Nu är dessa visserligen inte klassiska svenska fåglar, men jag vill ändå slå ett slag för Cou-Nu (nakenhals) och Bresse.
Om man ser till självhushåll skulle jag välja Cou-Nu alla dagar i vecka. Hönorna värper bra, tupparna får bra slaktkropp och de är dessutom väldigt lättplockade vid slakt. Den enda nackdelen är egentligen är att hönorna är svårsålda om man vill dryga ut kassan o sälja några.
Där är Bresse bättre, även om de inte växer riktigt lika bra (men bättre än alla andra raser vi testat).


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hur är det med foder till dessa? Är de duktiga grovfoderomvandlare? Härdiga? Ruvar själva? Brasse har jag ju hört om, matnörd som jag är.

Indelt

  • Inlägg: 72
  • Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #11 skrivet: 08 dec-16 kl 16:44 »
Hej.
Om det lät intressant med förra århundradet klassiska kombinationsraser, finns det en del som numera stambokförs.
Info finns bla på
www.kulturhons.se
Själv har jag New Hampshire. Funkar mycket bra.
Driver ett par intressanta återskapandeprojekt där de raserna definitivt hamnar i samma fack
Delaware kommer finnas om ett par år. Silverhamps likaså.
http://www.bostallet.cybersite.nu/
är min egen hemsida om du vill kolla vidare när nya bilder ur de projekten kommer upp :)
Lycka till!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hjälp att välja ras(er).
« Svar #12 skrivet: 01 jan-17 kl 23:30 »
Kolla lite på Silverudds raserna. Jag trivdes bra med Isbar faktiskt. Lite mer kött än Leghorn som jag har nu.
Värpte bra tycker jag året runt.

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 7 användare
ärt, xaelanar, Radar, Anders Flix, alternaiv, e bergman, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser