Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak tacka  (läst 970 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Elak tacka
« skrivet: 04 apr-08 kl 09:41 »
Jag har två roslagstackor med varsitt lamm (bägge lammen ca 4 veckor). Problemet är att jag inte kan ha djuren ihop då ena tackan stångar och jagar livet ur den andra tackans lammunge.  Hon är oerhört beskyddande och vaktar på allt som kommer i närheten av hennes unge.
Tackorna har innan lamningen gått tillsammans i flera månader utan problem.

De går fortfarande inne, nu i varsin box (tacka+lamm) och alla försök att sätta ihop dem har misslyckats. Jag har försökt att byta box med den andra tackan insatt först, jag har försökt att ha is i magen och låtit henne jaga, med förhoppning att hon skulle "ge sig" och sluta nån gång, men hon bara jagar på och stångar det stackars lammet in i väggarna så att han till slut riskerar att bli liggande. (Hans mamma hinner inte med att skydda honom.) Boxarna är stora, så det finns gott om utrymme att röra sig på.

Finns det något jag kan göra för att styggtackan skall acceptera den andra lammungen i samma box. Hur blir det annars när de släpps på bete, hon kommer väl att jaga ut den andra tackans lamm ur hagen och så har jag ett rymmarfår på halsen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elak tacka
« Svar #1 skrivet: 04 apr-08 kl 10:14 »
Jag tror att ytan är för liten även om boxen är stor. Jag fick brist på lammgrindar mot slutet av lammningen ifjol. Tänkte därför att jag sätter ihop två tackor med några dagar äldre lamm i en hästbox. Boxen är inte jätteliten, 12 kvm kanske. Men, jisses vad den ena tackan stångade den andra tackans lamm hela tiden. Så istället släppte jag ut dem i hagen en dag tidigare än tänkt och inga problem. Var och en gick på sitt håll och fick sitt område för sig själv.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Elak tacka
« Svar #2 skrivet: 13 apr-08 kl 16:39 »
Oftast vill dom hålla distans till de andra tackorna och derar lamm. Brukar ge sig när de kommer ut. Det är bara normala överlevnadsinstinkter. Äldre lamm är rätt duktiga på att tjuva hos andra tackor också.
Problemen uppstår sällan när de lammar ute heller, då de ju har möjlighet att hålla sig från flocken. Det är vårt sätt att hålla djuren, som skapar dessa problem. Får tackan välja söker hon sig bort från flocken vid lamning.

Hade en finullstacka för ett antal år sedan, som lammade någon månad efter de andra, ute på betet. Hon höll sig från flocken i ca: en månads tid, innan hon tog lammen med sig dit. Hon fick tre bagglamm, korpflocken ovanför huvet och räven runt benen. Hon klarade alla tre. Har aldrig sett någon tacka med sån stenkoll på alla lammen, varken före eller efter henne. Det var innan vi skaffade hundar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 3 användare
kretslopp, hofboss, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser